Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvinds bräda?

  • gurra_g

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 10:46

    Asså det blir aldrig Fett i lättvind! Men man kan ju ha roligare än o ligga på stranden…

    Om det är en TT du vill ha tycker jag du ska testa Nobile EXTn den är riktigt nice i lättvind! Själv ska jag bygga mig en skim snart:-)

  • pjoter

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 14:57

    fan va mkt bull som vanligt!

    de kan bli riktigt fett i lättvind om man har grejer till de. klart som fan att de e trist å köra lättvind med grejer som inte är gjorda för det. Som till allt annat ska man ha grejer gjorda för ändamålet. Med en sjysst lättvindsbräda och kite kan man ha riktigt gott tryck i 5m/s medans man med en allroundbräda och kite precis kan harva sig fram vilket såklart är ofantligt tråkigt).

    Fundera på vad du vill ha för något och vart du kommer köra. Har du plattvatten å ska köra urkrokat, rails mm ska du leta efter en fyrkantig bräda med jättelite rocker, typ spleene session. Ska du bara köra framåtillbaks på plattvatten, bygg en egen i plywood. Vill du köra ostroppat, skim såklart.

    Har du däremot mer chop å lättvind, (som vi har här i mexiko rätt mkt nu) är sessionbrädan för fyrkantig och fastnar lätt om man inte har mkt bra teknik. då tycker jag man tjänar lite på en bräda med lite mer rocker och bulligare outline (kör nån fetare best-bräda som funkar fint här). här funkar också en plattare vågbräda helt ok då det oftast rullar in 1-2m vågor trots vindbrist.

    Så fundera på hur och var du ska köra och försök testa lite olika alternativ.

  • haze

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 15:52

    Näää Pjoter lyssna på Ozone killarna nu. Det är ALDRIG kul att kite i lättvind 😉

  • milkman

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 16:00

    Är läsförståelsen på din allra högta nivå nu Hasse?
    Kanske för mycket lössnö i ögonen? 🙂

  • nic

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 16:02
    mrpatric;530499 wrote:
    Tips på Lättvindsbräda…

    Har switchblade 10 & 14 och kör med

    Skim.

    nic

  • skanepaul

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 17:01

    Finns väl bara en??

    Nobile EXT!!

    Bästa lättvindsbrädan jag provat varjefall.

  • gurra_g

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 17:43

    @SkånePaul 530879 wrote:

    Finns väl bara en??

    Nobile EXT!!

    Bästa lättvindsbrädan jag provat varjefall.

    Japp mycket bättre än de där spleene skiten! 😉

  • skotten

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 18:35

    SKIMBOARD… heaps and heaps of fun, unstrapped, will improve your riding like a million times, everyone on the beach wants to have one..

    super hard to ride, super fun and they earn super respect among the other riders once they have tried it out.

  • skejtar_henke

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 20:29

    @pjoter 530845 wrote:

    fan va mkt bull som vanligt!

    de kan bli riktigt fett i lättvind om man har grejer till de. klart som fan att de e trist å köra lättvind med grejer som inte är gjorda för det. Som till allt annat ska man ha grejer gjorda för ändamålet. Med en sjysst lättvindsbräda och kite kan man ha riktigt gott tryck i 5m/s medans man med en allroundbräda och kite precis kan harva sig fram vilket såklart är ofantligt tråkigt).

    Fundera på vad du vill ha för något och vart du kommer köra. Har du plattvatten å ska köra urkrokat, rails mm ska du leta efter en fyrkantig bräda med jättelite rocker, typ spleene session. Ska du bara köra framåtillbaks på plattvatten, bygg en egen i plywood. Vill du köra ostroppat, skim såklart.

    Har du däremot mer chop å lättvind, (som vi har här i mexiko rätt mkt nu) är sessionbrädan för fyrkantig och fastnar lätt om man inte har mkt bra teknik. då tycker jag man tjänar lite på en bräda med lite mer rocker och bulligare outline (kör nån fetare best-bräda som funkar fint här). här funkar också en plattare vågbräda helt ok då det oftast rullar in 1-2m vågor trots vindbrist.

    Så fundera på hur och var du ska köra och försök testa lite olika alternativ.

    Du ska får överbevis mig i sommar… Visst kan det var var ok som tidsfördiriv. Men rikigt jälva kul är det inte… Men jag lovar att ha ett öppet sinne.. 😉

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvinds bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.