Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lättvindsbräda

Taggad: 

  • Lättvindsbräda

    Publicerad av vinta_kestrel på 17 november, 2003 vid 12:03

    Halloj,

    har alltid kört våg/freestyle, men inser att med familj/hus så blir det väldigt lite tid över. Tänkte därför införskaffa en lättvindsbräda så man kan surfa även på sommaren. Tyckte Starboard Hypersonic’en (nån av de stora då) verkade som en schysst bräda, men skulle vilja ha er input.
    Har tänkt köra med som störst 8m2, och jag vill gärna kunna plana i 5-6m/s om möjligt. Typ rätt före det uppstår “vitingar” på Östersjökusten
    Väger 85kg och är lång.
    Vad tror ni? Eller har ni möjligen nåt annat tips på bräda? Vill ju inte bara dra fram och tillbaka, utan brädan ska även vara hyfsad på gipparna.

    anonym-anvandare svarade 20 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 november, 2003 vid 14:28

    Kolla in Starboard 155 eller F2 XXXL som kom 2000. De var otroligt roliga att segla på och tog segel upp till 11 ca kvadrat.

    Välj även den storleken på segel. Du klarar dig med en 520 mast och 275 bom vilket är mycket billigare än 550 mast å 300 bom, vilket krävs på större än 11 kwm. 8 kwm kan du i och för sig köra med 490 mast å alubom men bommen kommer att gå av (tro mig…) och 490 håller ungefär samma pris som 520 nu för tiden.

    Om du inte är flugviktare så är nog 8 kwm lite litet för å plana med i åtminstone 5 sekundmeter. Jag antar att du behåller något våg/freestyle för å köra i hårdare vind. Då kommer Hyper å 8 kwm att lappa över väldigt mycket. Köp större om du har råd. Förresten så är nog 155 mycket billigare än Hyprar. 11 riggen är antagligen något dyrare men du kommer att få enormt mycket mer segling med det seglet.

    Sammantaget, du gör helt rätt i att investera i formulakonceptet oavsett om du väljer hyper, freeformula eller Raceformula!

    S-45 staffan… grin.gif

  • vinta_kestrel

    Medlem
    17 november, 2003 vid 20:12

    11 kvm!!! 5.6 mast!! 3 meter bom!!! Jisses, det märks att jag sovit törnrosasömn i 8 år… smile.gif
    Jag som aldrig ägt större än 6.4 kvm, jag får ju börja pumpa järnet tills sommaren för att överhuvudtaget dra upp 11kvm ur vattnet! wink.gif

    Går det att gippa en sån där fet bräda överhuvudtaget? De är ju bredare än min gamla Windglider jag hade 1981… Om än kapade en å en halv meter smile.gif

    Som du märker är jag totalnovis på den här typen av brädor. Vill dock kunna utnyttja de lata sommardagarna (helst de med eftermiddags- och kvällbris) bättre än att köra åkgräsklippare på tomten…

    Frågan är vad man kan ragga tag i en beggad fet formula. För ont om pengar är det gott om…

    btw, tack för svaret. Fler svar från andra är också intressant. Inte bara superstarka människor som orkar dra 11kvm rigg wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 november, 2003 vid 06:41

    Om du kan tänka dig att gå lite trögt upp till 3m/s (lite långsammare än en gammal fullängdsbräda). Så kommer du ändå få ordentlig fart med en Lorchbräda från Surfunique när det börjar blåsa lite mer. De har ett paket fär ca 14000.- med ett 8.5 segel och ett bra surffodral. Jag har själv en sådan och är mycket nöjd.
    Per-Arne

  • karapp

    Medlem
    18 november, 2003 vid 09:32

    Vattenstartar med 11.5 gaastra nitro 3… så du ska nog inte behöva pumpa muskler i vinter.

    Sålde själv mitt formula kitt tidigare i höstas, men kan säga att jag ångrar det endel. För även om det inte är super kul å segla formula så får man segla så jävla mycket mer på sådana prylar.

  • garage

    Medlem
    18 november, 2003 vid 14:16

    Tjena!

    Hade precis samma tankar själv för ett år sen, så här blev det.

    Införskaffade en Starboard F155 01’a för ca 4500:- på danska konfen, finns flera där har jag sett och mycket billigare nu. Utan ha nån som helst erfarenhet av andra formulabrädor vågar jag ändå påstå att det är en helt underbar bräda!

    Till detta rekade jag upp det största segel jag kunde hitta till en 490 mast (med bra bottendrag). Det blev ett Sailworks Retro 9.5. Det tycker jag är stort nog men ser egentligen inget hinder att köpa större mer än kraven på prylarna, jag har vanlig alubom och det funkar fint för mig!

    Formula har förutom 100% mer dagar på vattnet gett mig en ganska bra känsla för det här med att plana tidigt, pumpa osv vilket jag inte alls fick på samma sätt med min lilla bräda. Dessutom kan man ju ha roligt alla sköna dagar då det blåser “nästan” vind.

    Jag skulle rekommendera en titt på danska konfen efter brädor!

    Lycka till!

    /Andreas

  • vinta_kestrel

    Medlem
    18 november, 2003 vid 20:00

    Danmark e ju inte så långt bort för en Bleking, men var är konfen?

    Blir mer och mer förvirrad och modemet (ja, inte nog med att man är oldstyle vad gäller moves, bor man på landet vid havet så kan man glömma ADSL eller liknande) jobbar för högtryck…

  • garage

    Medlem
    18 november, 2003 vid 20:42

    Hej!

    Vet inte om det heter konfen men det är det här jag menar:

    Dansk konf typ…

    Lycka till!

    /Andreas

  • andreas-t

    Medlem
    19 november, 2003 vid 13:01

    Jag är också nybliven ägare av en Starboard F155:a, som jag trivs bra med. Än så länge har jag inte testat några stora riggar till den, men med mina 65 kg, så går den faktiskt rätt bra med min 7.5:a som jag har som största. Eftersom jag inte testat med någon större rigg, så vet jag förstås inte vad jag ev går miste om.

    Ämnet diskuteras f.ö. rätt ingående på Gaastra-forumet nu, så jag rekommenderar läsning: http://forums.gaastra.com/bepartofit/ubb/Forum1/HTML/004008.html

    /Andreas

  • ebh

    Medlem
    19 november, 2003 vid 15:10

    SB 175 kan ge ännu fler timmar på vattnet. Lättsvängd och mer lättseglad än flera av de senare modellerna, även om inte fullt så potent! Har funnits flera 175or på konfen under den senaste säsongen. Priserna kan ligga på 5-6000kr som bäst, även ibland inkl boardbag. Det är det värt. Se till att få en bra fena med. Curtis fenan är helt ok, även om det också här finns betydligt bättre. Räkna med extremt låg planingströskel om du har stora segel.
    Lycka till!

  • wiseguy

    Medlem
    19 november, 2003 vid 23:09

    Jag har kört lite med 10.5 och det är faktiskt megasuperduper tugnt att dra upp ur vattnet, tog nästan i så jag sket på mig!!. Men när man väl fått upp skiten å krokat i så är det bara att gasa..väldigt roligt. En aha-upplevelse är oxå höjdtagningen, nästan som på en segelbåt

  • feg

    Medlem
    20 november, 2003 vid 07:44

    Man kan ju inte bara stå och tok-dra heller…

    Antingen vattenstartar man (funkar även bra med 12.5)

    Eller så försöker man tänka efter lite innan man börjar dra.
    Tekniken är att dra seglet runt, längs med vattnet, så att man får vinden mot masten, då får man hjälp av vinden vilket gör att man bara behöver “styra” upp seglet, knappd dra alls.

    Om man däremot låter vinden blåsa in i seglet från akterliket så blir det nästan omöjligt att få upp det.

    Det finns ju de som kör utan upphalslina men “drar rigg” iallafall…

    /feg

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 november, 2003 vid 09:45

    Hej!

    Jag har en Starboard 175 med NP RX2 10.6 och Gaastra LE 8.7 samt NP carbonbom som du kan få köpa till mycket bra pris.

    Med risk för att tas för försäljningssnack så måste jag ändå säga att det är formulaprylar du skall satsa på! Enligt min mening är en Formulabräda och Formularigg helt oslagbart jämfört med freerideprylar, även då det gäller att enbart köra och ha kul. Du planar faktiskt i 4m/s med ovan nämna bräda + rigg, vilket givetvis leder till grymt mycket tid på vattnet.

    -Om du är intresserad så hör av dig till Daniel på tel:
    073-6227752, 031-195699 eller d_talje@hotmail.com

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lättvindsbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.