Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvindsgipp

  • Lättvindsgipp

    Publicerad av silversurfarn på 2 juli, 2001 vid 11:49

    Är det någon som har några tips på hur denna manöver bäst utföres, dvs att gippa fast man inte planar? Gör man som när man gipar med en centerbordsbräda eller? Läste någonstans att man ska tynga ned aktern på brädan, men då går den bara upp i vind för mig.

    /Aloha
    Anders

    fredrik-plantin svarade 22 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juli, 2001 vid 16:31

    Det är enkelt !!! gör bara som du gör när du har fart så blir det bra

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juli, 2001 vid 20:50

    du kanske lutar för lite på seglet?

  • dude

    Medlem
    3 juli, 2001 vid 18:49

    sånt här har inte många tid till att svara på. det finns ju så mycket info på webben och i tidningar. så den här infon får du allt finna i senaste boardstidningen som har en specialdel för nybörjare eller kanske på petters tips.
    -nicke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juli, 2001 vid 20:04

    vad har du tid att svara paa daa??

  • silversurfarn

    Medlem
    4 juli, 2001 vid 05:55

    Ja men om du läste mitt inlägg så skulle du kanske se att det jag läst mig till inte funkade och det var därför jag frågade!
    Om du ger mig ditt kontonr så ska jag sätta in en femma som betalning för att jag slösat bort fem sekunder av din dyrbara tid.

  • silversurfarn

    Medlem
    4 juli, 2001 vid 06:06

    För övrigt är det knappast du, lille Dudde, som avgör vilka frågor som passar här på konfen och inte. Om du inte har tid att svara så låt bli då och låt andra avgöra själva om de har tid eller ej.
    /Anders

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juli, 2001 vid 06:44

    Tyng ned aktern en aning, luta brädan mot lä och fram med riggen ordentligt, så snurrar brädan som på en femöring.

    /Andreas

  • k-p

    Medlem
    4 juli, 2001 vid 06:53

    Fall av så mycket det går utan att det blir obekvämt. Ta ett steg BAKÅT på brädan och tyng ned aktern. För riggen måttligt mkt bakåt (mot vinden, eftersom du har lyckats att falla av till nästan läns) det är det faktum att man för riggen bakåt mot vinden som gör att brädan kommer att snurra på sin nedsänkta akter.

    Jag har mest gjort denna manöver på centerbordsbrädor (obs fungerar endast med centerbordet UPPE) men med en modern fetto bräda borde det fungera på liknande sätt.

    Lycka till

    /KP

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juli, 2001 vid 07:47

    Jag hade samma problem för att jag skotade in för dåligt,
    så det blev ingen riktig snurr på brädan.
    Skit i dude han brukar ge korkade kommentarer.

  • dude

    Medlem
    4 juli, 2001 vid 15:33

    tycker det är bättre att be att få det illustrerat än att ställa som en fråga på en konf. kräver mer diskussion, kan lätt missförstås o är väl det man har surfpolarna till för, men det är klart att det kan ha sin charm här på konfen också 😉
    -nicke

  • hesse

    Medlem
    4 juli, 2001 vid 21:23

    Jag brukar hoppa runt med fötterna tidigt i gippen
    och trycka runt brädan ifrån mig. funkar alltid prova det..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juli, 2001 vid 07:09

    Ett alternativ som alltid funkar är att släppa riggen i lä och försiktigt så man inte gör sig illa hoppa i vattnet vända brädan och sedan dra upp riggen, glöm inte att vara försiktig med att skota in annars finns risk att man ramlar över mot vindsidan, då blir allt mycket jobbigare. Lycka till med det nya tricket.
    / Surfmaster.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 juli, 2001 vid 08:29

    hoppa runt tidigt är ett bra tips

  • fredrik-plantin

    Medlem
    7 juli, 2001 vid 17:20

    tja! .. hoppa runt innan å tryck runt brädan me bakfoten ä de bästa tips ja vet..kan nästan stå still å göra de..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvindsgipp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.