• mikepunisher

    Medlem
    10 april, 2013 vid 09:21

    Den du kollat på kommer med handtag. Ingen riktig bom.

    Skulle jag köpa en träningskite så skulle jag gå på denna:
    http://surfbussen.nu/shop/traningskite-ozone-ignition/

    Jag köpte en Ozone träningskite förr när jag blev sugen att testa, men har sålt den. Finns säkert beggade att få tag i.

    Annars kan du lägga pengar på en kurs istället och lära dig på riktigt. För du kommer med all säkerhet bli fast i sporten, när du väl testat….

    /MIK

  • booman

    Medlem
    10 april, 2013 vid 14:38

    Håller helt med Mike, köp inte den du länkat till…Visst är den billig, men är ingen “riktig” kite med bom…Den här är kanon som trainer och klart prisvärd!
    http://www.surfspot.se/hq-powerkites-rush-iv-r2f-trainerkite.html

    Och blir du sen sugen (Risken är väldigt stor) så satsa på en kurs… :cool2:

  • jonasen

    Medlem
    11 april, 2013 vid 06:57

    Tack för svaren!

    Jag tror nog också att en märkeskite är bättre, frågan är hur mycket? Skiljer ju ganska mycket i pris mellan den jag länkade och en Ozone IMP. Jag kanske köper en kinakite ändå, 350kr har man ju råd att blir blåst på.

    Kan inte så mycket om kites, men vet att andra prylar kan kineserna “kopiera” riktigt bra. Därför undrade jag om någon här har erfarenhet av billiga noname prylar från kina.

  • mikepunisher

    Medlem
    11 april, 2013 vid 07:15

    Det är säkert inget fel på den träningskite som du länkat till. Det vi menar är att den kinakite du länkat till inte har en bom som du styr självaste kiten med, utan 2 handtag. Om du hittar en kinakite med en bom för att styra kiten med, så funkar den säkert lika bra som de andra. Jag skulle inte köpa en träningskite med handtag för att styra med. Borde finnas en uppsjö av billiga träningskiter som har bom. Men som svar på din fråga, så har jag ingen erfarenhet av billiga noname prylar från Kina.

    /MIK

  • jonasen

    Medlem
    11 april, 2013 vid 08:27

    Av det jag läst trodde jag att man fick bättre kontroll på kite med handtag jämfört med bom. Att man kan svänga snävare med hjälp av bromslinorna.

    Fördelen med bom är att det blir mer som en riktig kite, Lättare att fästa i sele och man kan flyga med en hand.

    Men till en leksak och lära sig hur en kite flyger borde väll handtag funka?

  • pelle-surf

    Medlem
    11 april, 2013 vid 16:14

    Jag hittade en övergiven sportdrake, som fastnat i träden bakom stranddynerna. Tog hem den till ungarna och vi lekte lite med den, vilket var kul för att den gick att styra, loopa mm. Kom att tänka på kitesurfing och knåpade ihop en enkel bom och efter en lååång vinter, blev det kitekurs och man var fast 🙂 Det funkar säkert bra med handtag, men med bom blir det nog lite mer som på “riktigt”.
    Det finns ju många duktiga kiteskolor, vilka använder övningskites i kurserna. Kolla om du kan få köpa någon lagom sliten övningskite billigt, nu när dom kollar över prylarna inför säsongen.
    Lycka till

  • pjoter

    Medlem
    13 april, 2013 vid 15:47

    Det kan skilja grymt mkt mellan olika kites. Det är inte så mkt man måste ändra på för att få en bra kite till att flyga som en ikeakasse eller sämre. Så även om de kopierat kan kiten mkt väl flyga katastrofalt dåligt.

    Så om du vill testa är det bara att köpa, den kan mkt väl funka bra men bli inte besviken om den knappt lämnar marken eller går att styra.

    För egen del hade jag inte lagt ut 350:- på något som jag inte alls vet om det funkar. Spec inte om jag har en tight budget.

  • farbrorfraz

    Medlem
    13 april, 2013 vid 21:39

    @JonasEn 709058 wrote:

    Av det jag läst trodde jag att man fick bättre kontroll på kite med handtag jämfört med bom. Att man kan svänga snävare med hjälp av bromslinorna.

    Fördelen med bom är att det blir mer som en riktig kite, Lättare att fästa i sele och man kan flyga med en hand.

    Men till en leksak och lära sig hur en kite flyger borde väll handtag funka?

    Du kan nog få bättre “kontroll” på draken med handtag, men den kontrollen ligger väldigt långt från hur du styr en kite för kitesurfing. Poängen med att skaffa en träningsdrake antar jag är för att träna inför kitesurfing, inte powerkite/buggy/stuntkite.

    Jag har provat många olika träningskites som instruktör och skillnaden mellan en “kinadrake” och t.ex. en ozone imp behöver inte vara flygegenskaperna. Den stora skillnaden är materialet den är gjord av, med den följden att saftar du ner en kinadrake i marken mitt i Powerzone (vilket kommer att hända) en, två, tre gånger så spricker sömmar och inre cellväggar och sen flyger den som en påse skit, om den ens flyger. Vi kör med IMP i skolan i Portugal och på Kap verde och av de 20 impar vi har sen ett år tillbaka, har inte en enda gått sönder ännu. Blir dom misshandlade..? Japp.

    Kan inte uttala mig on HQn, aldrig testat.

  • colle_screamer

    Medlem
    14 april, 2013 vid 00:30

    Köp för faan!!

    Konsumera mera!! Det e precis samma sak som att gå till hobbex och handla en radiostyrd helikopter för 350 :-
    Man e nöjd som faan och det e skitkul i 30 min, sen undrar man varför man handlade skiten och den åker rakt ner i bingen.

    Om man vill lära sig kitesurfing – gå en kurs och ge fan i att handla leksaker!!
    Om man älskar att handla prylar för nyhetens behag – då skall man tillfredställa hjärnan och köpan det som känns rätt för stunden.

  • milkman

    Medlem
    14 april, 2013 vid 11:10

    Om du vill ha Ozones kvalité men enklare och billigare produkt så kan du också köpa denna. Den är som din kina kite, men med Ozones material, design och rykte.. Förutom att storleken är mindre (behöver mer vind) så är det egentligen bara att bridles är knutna som är besparingen i tillverkningen (men å andra sidan är det nästan bara Ozone som syr sina bridles i träningskiter)
    Kiten kostar 499kr.
    http://surfbussen.nu/shop/ozone-imp/

  • solomin

    Medlem
    18 april, 2013 vid 06:33

    Det du kan lära dig på en billig drake är åt vilket håll den svänger åt, det är jäkligt onödigt att lära sig det på en kurs. Köp den och lek med den i 4 till 8 timmar, sedan kan du slänga den eller ge den till något barn.
    Du kommer då få mycket mer ut av en kurs. Kan du redan göra loopar o.s.v med en drake så är det helt meningslöst!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.