Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Leveranstid för fenor samt årsmötet????

Taggad: 

  • Leveranstid för fenor samt årsmötet????

    Publicerad av anonym-anvandare på 28 oktober, 2003 vid 09:29

    Hej!
    Är det någon som vet hur lång tid man måste räkna med för att få hem fenor? Främst undrar jag över C3, Curtis och Deboichet? Jag vet att det inte går att säga exakt tid, men vad är era erfarenheter?
    Vidare så undrar jag vad som kommer att hända på årsmötet? Hur gör jag om jag vill lägga en motion på att vi skall ha en slalom tävling nästa år?
    Lycka till med vinterträningen och drick mycket bulk!
    Mvh.
    /Wille

    sebbe svarade 20 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 12:06

    Hej du Wille,
    Jasså du har inte beställt dina fenor än? När jag beställde min custom från Deboichet, tog det drygt ett år innan jag fick fenan från beställningsdatumet. Vet inte om det är signifikant? Dock gick det snabbare när dom väl svarade på beställningen. Från svar till fenan i brevlådan tog ca 4 månader. Den serieproducerade varianten går nog att få hem på ett par veckor.

    So long
    Peter

  • swe-16

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 17:33

    “….meddela gärna närvaro till Sebastian för planeringens skull sebastian.archambeaud@unilever.com

    MOTIONER:
    Det är viktigt att få in eventuella motioner snarast så att de kan behandlas. Senaste datum för motioner är 1 nov!”

    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 18:23

    Här kan du få en motion på direkten.
    Om man varit medlem i förbundet ja jag vet inte hur länge.
    Inte har hört ett dugg från er.
    Inget inbetalningskort, utskick. Hört ryktas om en tidning
    som ni har gjort. Jag har segelnr 358 min sambo har 353.
    Och sedan tro att man vill stödja ett sånt förbund gör mig bara förbannad.
    Jag har varit aktiv klubbaktiv i denna sport sen den kom.
    Så kom inte med någon förklaring om att detta görs på fritid.
    Jag kommer inte heller att betala någon mer avgift till SBF mera.
    För jag kan ju lika väl åka upp på Ölandsbron och kasta ner en femhundring. Det ger lika mycket tillbaka.
    Kenneth/Öland Haga Park

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 oktober, 2003 vid 09:34

    Hej Kenneth
    Låter som du var riktigt arg när du skrev.
    SBF gör mkt bra men har sina brister. Det är viktigt att det på årsmötet tas upp vad som kan göras för att medlemmarna ska känna att de får mer tillbaka -även de som inte tävlar.

    Hoppas ni orkar att driva igenom tävlingar på Haga även 2004. Drömmer om att få tävla i formula där igen.

    Marcus R

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 oktober, 2003 vid 11:59

    Arg och Arg.
    Bara besviken. Tycker att så här har det varit en lång tid nu. Skall denna sport tas seriöst så måste det bli ordning i leden.
    A och O är tex ett medlemskort. Ett utskick med inbetalningskort. Inte kalla till årsmöte via nätet.
    Skulle vara kul att se dom stadgar som stödjer det.
    Jag har tex inte fått ett utskick från dom i år. Inte heller Sofie. Vet fler.
    Varför skall man stödja nåt sånt.
    Börjar bli besviken ordentligt nu.
    Sedan hur kan man lägga tävlingar för freestyle i Juli som även hos oss är den mest vindfattiga månaden.
    Angående tävlingar så får styrelsen ta ställning till det.
    Jag tycker att det är kul med tävlingar.
    Framför allt Formula. Där har du idrottsmän.
    Kommer till alla tävlingar oavsett SMHI.
    Sedan att jag är en stor anhängare av slalom är en annan sak.
    Fort kan alla segla.
    Kenneth “mina högst privata funderingar”

  • swe-16

    Medlem
    3 november, 2003 vid 13:04

    Jag föreslår att du hör av dig till någon i SBF om du har förslag på hur saker och ting skulle kunna förändras.
    mvh
    Per (fd ordf SBF)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 november, 2003 vid 13:25

    Det är bara att läsa vad jag skrivit.
    Detta är självklarheter.
    Medlemskort, utskick.
    Men som sagt nu bryr jag mig inte längre.
    Då jag inte tänker stödja SBF mera någonsin.
    Kenneth (mina högst privata åsikter)

  • swe-16

    Medlem
    3 november, 2003 vid 13:35

    Hej!
    Håller med om att det finns mycket att förbättra, men jag förstår inte hur ett medlemskort kan vara “A och O”…visst vore det trevligt, men “A och O” är väl snarare att administrationen och planeringen av tävlingar fungerar…det är ju ändå därför SBF finns till. Om det är tidsbrist i styrelsen skulle jag starkt rekommendera att inte lägga den lilla tid som finns kvar på att skicka ut medlemskort. Vill man ha bevis för att man är medlem är det ju bara att gå in på http://www.bradseglarfobundet.com ju.

    Ang kallelse till styrelsemötet håller jag med till viss del. SBF stadgarna säger:


    §14 Ordinarie årsmöte

    Ordinarie årsmöte hålles årligen under november månad på tid och plats enligt styrelsens beslut. Styrelsen kallar till ordinarie årsmöte genom skriftligt meddelande till medlemmarna och Svenska Seglarförbundet senast 21 dagar före mötet, innehållande förslag till dagordning, verksamhets- och förvaltningsberättelser, eventuella motioner med styrelsens kommentarer, styrelsens egna ärenden samt valberedningens förslag.


    Med skriftligt torde menas e-mail eller vanlig mail. En artikel på hemsidan är inte tillräckligt framförallt då vissa medlemmar inte har tillgång till internet.

    Ang freestyletävlingar i Juli har jag ingen vetskap om hur det gick till denna säsong, men tidigare år har tävlingar alltid planerats i samarbete med arrangerande klubb. Det är ju ändå de som slutligen bestämmer om de vill ha en tävling eller ej. Ang val av månad kan jag tänka mig att åtminstone en av de två arrangörerna i Juli inte var intresserade av att arrangera annars….och det brukar ju blåsa på den platsen just denna vecka så varför inte…vet år då platsen ifråga alltid levererat 10 m/s+ åtminstone någon av dagarna i början på Juli. Skyll inte arrangörerna för vädret!

    Om du inte tävlar i Svenska Cupen och inte heller får hem någon tidning förstår jag varför du inte vill vara med. Jag skulle dock rekommendera att du skriver ett brev till någon i styrelsen och radar upp allt det du är missnöjd över så att de åtminstone är medvetna om ditt missnöje. Jag har fått en känsla av att de inte alltför frekvent går in på detta forum och läser alla inläggen.
    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 november, 2003 vid 14:26

    Efter en koll med Svenska seglarförbundet skall det vara skriftligt. Vilket vi i vår klubb alltid varit noga med.
    Sedan gick SBF inte ut förra året och använde sig av tidningen som lockmedel för att folk skulle gå med.
    Sedan angående medlemskort. Det är a och o.
    Skickar vi inte ut medlemskort så hör folk av sig direkt.
    ÖWC har i skrivande stund 355 betalande medlemmar.
    Varför. Jo vi sköter dom bitarna perfekt.
    Folk längtar efter våra utskick.
    Får SBF inte ordning på detta så kommer dom att tyna bort.
    Vilket jag redan anser att dom är på god väg att göra.
    Trot eller ej vi har juniorer som inte ens känner till dess existens.
    Kenneth

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 november, 2003 vid 15:51

    Hej Kennet och alla andra som är djupt engagerade i sporten.
    Visst behöver vi få lite mer ”ordning i leden” för att attrahera medlemmar i framtiden. Men ordning kan ju skapas på flera sätt. Vindsurfing har egentligen en jättepotential som jag ser det. Men ack så outnyttjad. Sporten täcker ett stort åldersintervall från 10-årsåldern och uppåt, har ”fräschhet” som få andra sporter och mycket annat positivt. Vi borde kunna vara minst lika stora som någon av de stora seglingsklasserna, med knatte, ungdom, senior, masters och elit klasser. Dom drivs ju också av folk som lägger ner mycket tid på fritiden för att få verksamheten att gå runt.

    Jag har inte svaret. Men jag vet att det finns en långlista av goda idéer som väntar på att förverkligas. Jag vet också att det finns personer som lägger ner mycket tid på att vi skall lyckas, både i och utanför förbundet. Men jag drivs ändå av tanken att det vore ju förbaskat om vi inte kunde få sporten att växa i Sverige, att fler började delta i tävlingar, att fler klubbar startade och kunde utvecklas. Det finns några bra exempel men det kan bli fler. Kanske kunde vi ta bara några punkter från denna lista och lyckas med dem så kunde vi kanske komma ett stycke på väg. Det gäller att hitta ett momentum som får hjulet att snurra åt det håll vi vill. Är vi flera som behöver den egna insatsen inte bli så stor.
    Jag skall i varje fall försöka dra mitt strå till stacken.

    Mvh
    Peter D
    smile.gif

  • swe-16

    Medlem
    3 november, 2003 vid 22:36

    Kenneth,
    Vad sa de på SSF… räknades e-mail som skriftligt? Det sa de OK på sist jag kollade i alla fall.

    Jag har själv varit med i ÖWC och tyckte det mesta var bra med den klubben. Det var dock inte utskicken av medlemskorten jag väntade på…det var klubbtidningen och möjligheten till lånebräda och den suveräna klubbstugan som var anledningen till mitt medlemskap…detta var dock mina personliga preferenser. Har man dock en rutin med utskick av medlemskort är det väl naturligt om folk hör av sig om de inte får ett…att inte få ett kan ju betyda att betalningen inte kommit fram eller nåt…SBF upprättade ett register på nätet som motsvarighet till detta. För att spara tid och pengar. Perfekt tycker jag. Har man dock en klubb som anser sig vilja skicka ut medlemskort är väl det också trevligt.

    Jag förstår inte meningen “Sedan gick SBF inte ut förra året och använde sig av tidningen som lockmedel för att folk skulle gå med”. Det var ju precis vad vi gjorde…använde tidningen som lockmedel för att folk skulle gå med. För att kopiera bla ÖWCs lyckade koncept med klubbtidning…för att få upp medvetandet om sporten…för att inte bara de som tävlade skulle finna anledning i att vara med i SBF…för att skapa ett starkt förbund. Det som däremot är beklagligt är att tidningen verkar ha kämpigt med existensen då jag endast fått hem ett nummer i år. All heder dock till de som fortfarande sliter med denna blaska.

    Trot eller ej…jag kände inte till SBF förrän jag fyllde 18…och då hade jag surfat i 8 år…och detta var på det glada 80-talet när surfingen (och SBF) var större och aktivare än någonsin. Detta är inte unikt för dagens SBF…likafullt något som man bör göra något åt. Här har ju även klubbarna ett ansvar att sprida information om sporten om man ser en ung förmåga som vill börja tävla.

    Vi skall vara glada att dagens styrelse ägnar sin dyrbara fritid åt att driva SBF överhuvudtaget. Tänk om de inte gjorde det…då skulle vi inte veta vem som är bäst i Sverige i Freestyle/Wave eller Formula….det vore väl trist? Många skulle inte finna någon anledning till att träna fys under vinterhalvåret eller testa slag i snöglopp på mälaren en kall höstdag. Endast sporadiska tävlingar skulle finnas i de större klubbarna och ganska snart skulle ett behov av ett nationellt förbund skapas igen tror jag.

    Mitt råd till nuvarande styrelse: Se över vad som fungerar och inte. Kolla stadgarna vad som absolut MÅSTE vara på plats för att få kalla sig ett förbund och lägg allt krut på att fixa detta i första hand. I andra hand kan man fokusera på alla “add-ons” som gör förbundet än mer intressant.

    Tycker
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2003 vid 07:08

    Jag förstår inte meningen “Sedan gick SBF inte ut förra året och använde sig av tidningen som lockmedel för att folk skulle gå med”. Det var ju precis vad vi gjorde…använde tidningen som lockmedel för att folk skulle gå med. För att kopiera bla ÖWCs lyckade koncept med klubbtidning…för att få upp medvetandet om sporten…för att inte bara de som tävlade skulle finna anledning i att vara med i SBF…för att skapa ett starkt förbund. Det som däremot är beklagligt är att tidningen verkar ha kämpigt med existensen då jag endast fått hem ett nummer i år. All heder dock till de som fortfarande sliter med denna blaska.

    “Vad som menas är att tidningen inte kommit ut till medlemmarna. Du har fått ett nr mer än mig tex. På konfen puffade man gå med i SBF så får du en tidning, bli stödmedlem. Sedan får man inte den. Hur många är det som åker på tävlingarna. Tror du att dom som löste medlemsskap förra året för att få tidningen löser igen när den uteblir”
    Om man tex inte har tid att göra vad du kallar blaska kan man tex göra ett utskick i A-4 format och kalla det SBF- nyhetsbrev.
    Som jag ser det är det viljan som fattas.
    Man behöver inte göra allt så svårt.
    ÖWC är idag sveriges största surfklubb. Men är det inte fantastiskt att i vårt klubbhus finns inte en tidning av årets enda nr. Ingen av dom jag känner har fått tidningen som är med i SBF. Detta finns det inget försvar emot.
    Detta är det inte ens lönt att kommentera Per detta är ett faktum. Hur mycket jobb är det att skicka ut en tidning.
    Tidningen är ju redan gjord.

    Kenneth (mina privata åsikter)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2003 vid 07:25

    Det som är roligt just nu är att sporten växer.
    Vi har i modern tid aldrig varit fler.
    Gamla och nya klubbar återstartas.
    Där är det viktigt att vi som är föreningsmänniskor hjälper till med goda råd.
    Tex Tungsurf är en ny klubb. Karlskrona har återuppstått.
    Det ringde en från Jönköping i förrgår och frågade om stadgar m.m. Dom tänkte ta upp den klubben igen.
    Där har SSF bra kurser i hur man sköter en förening.
    Ordf, sekt, kassör tex. Där har vår klubb haft folk på utbildning.
    För hade vi småtävlingar för att locka folk till tävlingar.
    Öwc-cupen tex. Av denna tävling uppstod Sveriges idag bästa seglare. Stefan K, Stoffe, Per S, m.m.
    Det kanske idag är svårt att locka in folk i Formula tänker på juniorer (pengar). Det är därför jag är stor anhängare av slalom. Lätt att genomföra, två bojar kör på vad du vill.
    När dom sedan blir äldre så väljer en del Formula och en del freestyle.
    Som jag ser det är det nu handsken måste kastas.
    “Vi har aldrig varit fler i modern tid”
    Kenneths privata funderingar

  • sebbe

    Medlem
    4 november, 2003 vid 14:03

    Hej Kenneth

    Med tanke på att du inte har betalat din avgift på 2 år så förstår jag inte vad du klagar på.
    PG finns indikerat på hemsidan och vi har varje år skickat mail till tidigare medlemmar.
    Tidningen likaså har skickats till som har betalat för året.

    För övrigt tar vi gärna emot konstruktiva förslag från medlemmar, men knappast från de allt för många utomstående som är otroligt duktiga på att gnälla och kritisera men sällan framme när det gäller att hjälpa till.

    Du är dock välkommen att betala in din avgift och då delta i diskussionerna om du är så intresserad i SBF. vi har inte direkt överflöd av muskler och hjärnor.

    Sebastian
    Kassör SBF

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2003 vid 14:12

    Där ser man vilken djävla ordning ni har jag betalade avgiften förra året. Har inte fått nån avi för i år.
    Jag tror nog att ni får börjar ta itu med era problem.
    Sen tror nog jag att inte någon av er lägger lika mycket tid som jag på att utveckla denna sport.
    Eller att jaga in nya förmågor
    Säger bara en sak.
    Oj Oj Oj vilken ordning ni har.
    Kenneth som betalade avgiften för både Sofie och Mig förra året.
    Jag finner inte ord för en sån lekstuga

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Leveranstid för fenor samt årsmötet????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.