Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lilla draken

  • Lilla draken

    Publicerad av anonym-anvandare på 26 augusti, 2004 vid 14:27

    Har trott/tyckt att desto högre AR desto bättre (är rätt säker på att ta mig fram och tillbaka). Är väl mest intresserad av att hoppa högt och då kanske det är bäst med högt AR för att komma så högt som möjligt?? Lägre AR, typ North, toro2 är bättre om man samtidigt vill tricka mm., eller?? Eller är det endast bättre för nybörjare eller även för nybörjare på trick?? (Vill lära mig trick)

    Skulle va glad för schyssta svar, har redan en ARX 15.5 men kanske ska sikta på en mindre (12m2??) me lägre AR näre brallar mer??

    durban svarade 19 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • villjam

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 14:35

    Lägre AR ger ett mer konstant pull. Den är ofta svårare att hålla i hårdare vindar eftersom den inte åker ut i kanten av vindfönstret lika lätt som en kite med högre AR. Men det beror även på linlängden. I alla fall så resulterar det i att du inte hoppar lika högt eftersom du inte har en lika stor kite som kan lyfta dig uppåt. En kite med lägre AR är lättare att göra transitions med och även att sätta landningarna när du kitehoppar. Detta eftersom den inte kår in över huvudet på dig lika snabbt. Har du ett konstant pull så är det lättare att göra power tricks (pop trick). Det är trick då du har kiten i en 45 gradig vinken och utför tricket utan att ändra vinkelt på kiten.

    Själv har jag högt AR på min stora kite, och ska köpa en ny mindre. Den tänkte jag ha medium AR på. Lite för att power trick har blivit mer populära men även för att testa. Har alltid haft högt AR på mina kites.

  • backe

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 16:26

    Känns som att det tidigare var så att högre AR=bättre kite. Medan det på senare tid blivit så att folk väljer egenskaper som passar deras åkstil.
    Eller kanske skaffar en åkstil som passar kitens egenskaper…

  • Anonym

    Gäst
    26 augusti, 2004 vid 17:47

    Höhö som jag… Om man blundar när man hoppar med sin toro2 känns det jättehögt!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 augusti, 2004 vid 10:44

    “Om man blundar när man hoppar med sin toro2 känns det jättehögt”
    Ok, tror jag satsar på en me högt AR, vill ju KOLLA när ja hoppar!!

    Nic

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 augusti, 2004 vid 11:18

    toro2 är iof ett ganska dåligt exempel, just den kiten saknar till skillnad från många andra i medel AR-klassen lyft fullständigt…. tex EH waven har rätt fint lyft tycker jag…. om du vill hoppa högt så kan du få köpa min rhino2 10! den kan man faaaaaaaan hoppa högt med….

    /fräääderico

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 10:15

    Tackar för bra info. ang. Toro. Hört om Rhinos hoppegenskaper också men även att den har ett smalt vindregister. Ska man hålla sig till samma märke (Naish) med dess AR eller ska man ha en mindre kite med betydligt mindre AR?? Svårt att bestämma mig. Mindre kitar har iof. lite mindre AR inom samma modell.
    TACKSAM FÖR FLERA ÅSIKTER/ERFARENHETER ANG. DETTA!
    Nic

  • durban

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 13:04

    Wip är Wipikas high performance kite med hög AR. Samtidigt är den också extremt lätt, detta resulterar i en kite som går högt i vind och ger väldigt höga hopp med lång hangtime.
    Om du är en erfaren kitesurfare som vill hoppa högt, carva feta jibes, gå högt i vind och segla avslappat i byiga vindar då är WIPen den perfecta draken för dig.
    Jag säljer en WIP 10, aldrig använt, gul och vit, 4300:- (nypris 6538:-) och en WIP 12, köpt juli 2004, använt 5 gånger, röd och svart, 5400:- (nypris 6965:-), ring 0732 544 202 (Göteborg) eller svara här eller peter.dejongh@glocalnet.net .

  • patrikol

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 13:28

    Det smartaste du kan göra är att köpa beg. kites finns jätte billiga just nu sen vilket märke du väljer har inte lika stor betydelse. Tyvärr så väljer du Cabrinha recon så måste du ha alla kitesen i Cabrinha inte lika lätt att hitta beg. då. Jag har själv alla möjliga märken på kitesen.
    (Vill bara förtydliga att Naish har kites med alla möjliga sorters AR.) Som nybörjare är det bättre med lite lägre AR men har du kört ett tag så är det mer åkstilen som spelar roll för vilket AR du skall ha.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 augusti, 2004 vid 10:43

    WIP 10, räknar dom m2 som alla andra nu eller har dom fortfarande ett eget system? Den måste ju passa till min 15.5 ARX. Vilken årsmodell? Med bom och vilken bom isåfall? Heter modellen bara WIP?
    Nic

  • durban

    Medlem
    31 augusti, 2004 vid 12:31

    Wipika använder samma system som alla andra nuförtiden, så det är kvm “flat”. Modellen heter WIP! Det är en 2004 modell. Bommen är den senaste wipika “cubic” som inte ingår i priset. För 1000:- till får du den.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lilla draken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.