Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Liquid Force Element i lättvind?

  • gh0st

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 14:11

    @bohm 401596 wrote:

    En liten reminder… när folk på steffo pratar vindstyrkor är exaktheten sinsemellan ungefär lika med noll. För den ena är 6 m/s detsamma som 8 för den andra… Så det känns rätt meningslöst att veta om någon annan kan ta höjd vid 5, 6 eller 7 m/s, eftersom man har olika “referensskalor”. Bättre att jämföra om man kan köra i samma vindar som resten av sina polare, eller om man alltid är den som går upp först p.g.a. att man inte kan hålla höjd. Fråga nån på stranden om du får testa hans bräda och se om det hjälper. Annars kan det vara ett användarfel.

    Så sant.

  • selle

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 00:31

    Ciao igen.
    Blev en del åka idag både i “lättvind” och hårdvind.

    Lyckades utveckla mitt “element-åkande” lite idag genom att trycka fram bakknäet lite överdrivet och flytta vikten ännu mer, kändes lite som att man tvingade bak vikten mer typ och det funkade ok, samma problem när vindarna svek och jag fick promenera när andra var ute och lattjade.
    Fick i dessa vindar prova Marcels bräda som hade mycket plattare rocker och var lite smalare och plötsligt så var jag nästan i danmark. Sjuk jevla skillnad.. så summan av det hela är att jag fortfarande har en del att utveckla i min “Elementåkning” men att en bräda med plattare rocker kan vara räddningen i tveksamma vindar istället för 16kite.

    However.. Så blåste det senare på dagen rejält vid JP, (gissar typ 13) då körde jag med bra tryck i draken och kunde cutta som jag gör på wake. Då tar element brädan (med bindningar) höjd som en kung. Kunde nästan åka rakt mot vinden hahaha… Tyvärr så blev assault 12 sölig som faen på kuppen.

    Så nu känns det som man får gå tillbaka till havregrynsgröt-diet så man har råd me en plattrocker-bräda och en 9 kite.

    Tack som faen för alla svar.

  • eddie

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 05:57

    Nog en bra idé att sluta gissa vad det blåser.
    Igår blåste det pung i Habo. helt jävla underbart… folk körde med allt mellan 7 m2 och uppåt. Vi räknar inte galningen Erik som körde med 14 m2.
    Då kan man fråga sig vad det blåste…. jo 9,8 m/s.

    http://www.lbws.com/(yjjba255oarifz45fjv2ufme)/Default.aspx?sID=weatherstats

  • johanw

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 06:24

    där va en som hade en mättare i habo igår.. den visa 15 i byarna och 12,5 i medel:) riktigt go dag i habo pung..

  • skanepaul

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 07:20

    @Eddie 401788 wrote:

    Nog en bra idé att sluta gissa vad det blåser.
    Igår blåste det pung i Habo. helt jävla underbart… folk körde med allt mellan 7 m2 och uppåt. Vi räknar inte galningen Erik som körde med 14 m2.
    Då kan man fråga sig vad det blåste…. jo 9,8 m/s.

    http://www.lbws.com/(yjjba255oarifz45fjv2ufme)/Default.aspx?sID=weatherstats

    Där får vi det svart på vitt!

    Folk tror oftast att det blåser mer än vad det egentligen gör, har alltid varit ett problem på detta forum som jag försökt påpeka otaliga gånger.

    Ord Eddie!

    Jag kan också varmt rekommendera Nobile 666 EXT, grym i lättvind!!!!

  • psychonauten

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 07:39

    @bohm 401596 wrote:

    En liten reminder… när folk på steffo pratar vindstyrkor är exaktheten sinsemellan ungefär lika med noll. För den ena är 6 m/s detsamma som 8 för den andra… Så det känns rätt meningslöst att veta om någon annan kan ta höjd vid 5, 6 eller 7 m/s, eftersom man har olika “referensskalor”. Bättre att jämföra om man kan köra i samma vindar som resten av sina polare, eller om man alltid är den som går upp först p.g.a. att man inte kan hålla höjd. Fråga nån på stranden om du får testa hans bräda och se om det hjälper. Annars kan det vara ett användarfel.

    Jag tycker vi lägger ner steffo, och slutar diskutera saker. det är ju meningslöt. alla har ju olika referenser, sen tycker ju alla olika med. 🙂

  • sourra

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 08:24

    @psychonauten 401805 wrote:

    Jag tycker vi lägger ner steffo, och slutar diskutera saker. det är ju meningslöt. alla har ju olika referenser, sen tycker ju alla olika med. 🙂

    Du har helt rätt. Det är ju inte direkt så att meter per sekund är ett vetenskapligt mått.

  • pjoter

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 09:04

    eddie, du vet väl att lbws mätaren visar för lite nu efter dom byggt upp sina skrytbyggen precis bakom stugan. nog att jag e fet på lättvind men enligt den mätaren har jag ett flertal gånger varit ute å haft skoj i 3m/s. har också varit sjukt överriggad i 9-10m/s.

    å sen får väl jag rekommendera spleene session som också är en sjukt kul bräda trots att den ser ut som en garderobsdörr.

  • farbrorfraz

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 10:55

    Vad är de nya rönen ang konkava brädor? ska det vara eller inte vara? mycket? lite? undergroundkiteboards har dubbel konkav. nån som provat?

  • sourra

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 11:08

    @FarbrorFräz 401887 wrote:

    Vad är de nya rönen ang konkava brädor? ska det vara eller inte vara? mycket? lite? undergroundkiteboards har dubbel konkav. nån som provat?

    Jag kör en Underground FLX32. Den är riktigt go och höjdar fint jämfört med många andra brädor jag kört. Den är stabil i vågor och choppet tar den fint också.

  • neven

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 12:14

    Har precis börjat köra Element med Escalades-bindningar. Det är riktigt skönt att sitta ordentligt fast i brädan. Hittills har jag bara kört ordentligt riggad och då känns inte höjdtagning som något problem alls, däremot känns det ganska “annorlunda” att köra med bindningar (dels tyngden och dels att inte kunna vrida fötterna alls). Får se hur det blir med lättvindsdagarna då. Kanske får byta till stroppar dom dagarna.

  • simoneburgess

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 14:02

    @psychonauten 401805 wrote:

    Jag tycker vi lägger ner steffo, och slutar diskutera saker. det är ju meningslöt. alla har ju olika referenser, sen tycker ju alla olika med. 🙂

    Hehe, skarp som vanligt. Men det är ju bara en, redan konstaterat så snyggt, värdelös åsikt.

  • selle

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 07:41

    Det var en SHinnbräda som jag lånade när jag kunde ta sjuk höjd, så jag är lite sugen på den.
    MEn 666 och 666EXT verkar ju också fina.. Tradigt med alla valmöjligheter inom kite. hehehe.
    Någon som har tips på var man enklast och snabbast får tag på en Nobile bräda?

  • sourra

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 07:54

    Kitekräft.se

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Liquid Force Element i lättvind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.