Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Lite frågor om snökite från en skidåkare…

  • Lite frågor om snökite från en skidåkare…

    Publicerad av texmurphy på 2 april, 2007 vid 13:07

    Jag har lite frågor kring denna aktivitet….

    Mitt stora intresse är skidåkning men eftersom jag bor i Göteborg så saknas ju både snö och berg.

    Visst man kan ju köra till Trysil och Hemsedal men det blir lite långt om man skall göra det flera helger i rad. Så jag har mer och mer börjat fundera på om snökite skulle kunna stilla mitt skidbehov mellan skidresorna. Trotts allt större chans att hitta snö än berg i sydsverige.

    Dock har jag ingen aning om var man skulle snökitea eller vilken terräng som är väl lämpad till snökite.

    Är det frusna sjöar som gäller eller klampar man in på någon bonnes snö beklädda åker??

    Vore tacksam om någon kunde berätta lite hur det funkar och vart ni brukar snökitea i sydsverige….

    Tack på förhand
    Tex

    grozzny svarade 17 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • nic

    Medlem
    2 april, 2007 vid 20:30

    Snö är heller inte så vanligt i gbg tyvärr å långtidsprognosen är heller inte lysande men ok om vi bortser från det.

    Det behövs ca 10 cm snö minst. Åkrar är dumma eftersom de ofta är ojämna vilket gör att man snabbt får tråkig undersida på skidor/snowboard.
    Gräs är kanon. Golfbanor är kul för de är lite kuperade med naturliga små hopp.
    Det bästa jag hittills hittat i gbg är fiskebäck för vinden är jämn och funkar från s-nv. Bra mark. Med en spade kan man göra egna snökickers.

    Sjöar är rätt tråkiga eftersom man inte vågar dra på då is är hårt att krascha i. Med snö på så är det kul för nybörjare att lära sig.

    Absolut roligast är det dock att kita i terräng men då behöver du lite erfarenhet innan. Jag åker gärna till tex Hardangervidda (enkelt, billigt och tillgängligt) eller till Storulvån (alpint och krävande). Då får man go offpist hela tiden. Både uppför och utför.

    Lycka till,
    nic

    SK3l.jpg
    PS:Fler bilder på http://www.alohaphoto.nu/ASKFG.htm

  • texmurphy

    Medlem
    2 april, 2007 vid 21:24

    Golfbanor är ju en strålande ide. Blir faktiskt riktigt sugen att prova detta i vinter… kanske lättare att få tag i en “billig” kite när vintern kryper på…

  • grozzny

    Medlem
    6 april, 2007 vid 08:25

    Billiga kites finns åretom, http://www.powerkite.se

    En golfbana som skall vara riktigt bra (även snöfri tid, när det är torrt) är den ute i Torslanda! Ligger bra till vindmässigt och är stor å fin.

    Men i samspråk med de som driver golfbanan..

  • texmurphy

    Medlem
    11 april, 2007 vid 22:36

    Nu vet ju inte jag något alls om dom kitearna men är dom verkligen något att ha? Ser rätt annorlunda ut mot övriga kitear jag sett på bild..

    Om man skall lära sig är det vettigt att träna med en sån liten kite… ger det något eller är det mer bara leka?

  • grozzny

    Medlem
    17 april, 2007 vid 19:07

    Hej,

    Radsails är ett av de större märkena i Europa och mycket omtyckta. (http://www.racekites.com för lite objektiva recensioner).

    Att de ser lite annorlunda ut kan bero på att det är sk. fasta 4-linorskiter, alltså ingen de-power som de flesta kiterna som saluförs i Sverige har. Som nybörjare är det otroligt lätt att lära sig på en 4-linorskite, antingen med handtag eller bom, och man “växer inte ur den” då man kan använda den i succesivt starkare vindar (Obs! Det finns givetvis en gräns) ju bättre man blir.

    Själv har jag kört mkt med en 4/5kvm både på snö och med mountainboard på gräs/sand och det går alldeles utmärkt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Lite frågor om snökite från en skidåkare…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.