Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite klipp från Chile

  • oaxen

    Medlem
    5 april, 2006 vid 19:07

    Gaahhhh!

    Min nyfikenhet är väckt!
    Måla upp bilden:
    Var i Chile?
    När är det säsong?
    Boende?
    Prisnivå?
    Etc, etc, etc!

    Fi satan vilken drömvåg!

    Mer mer mer

    / Patrik

  • pelleparon

    Medlem
    5 april, 2006 vid 20:51
    pellepäron wrote:
    På följande adress bör det finnas lite sekvenser med segling från Chile. Mer kommer. När jag fått koll på tekniken. Kan dröja eeeeeeeeeeh!!!

    http://homepage.mac.com/pelleparon/iMovieTheater1.html

    Å här kommer lite mer………
    http://homepage.mac.com/pelleparon/iMovieTheater2.html

  • pelleparon

    Medlem
    5 april, 2006 vid 21:10
    Oåxen wrote:
    Gaahhhh!

    Min nyfikenhet är väckt!
    Måla upp bilden:
    Var i Chile? Mitt i Chile, typ 20 mil söder om Santiago. Men det finns spot längs hela kusten, typ världens längsta kust. Åtminstone i relation till landets bredd:)
    När är det säsong? I Chile året om, det gäller bara att åka längs kusten. Funderar ssjälv att åka dit på deras vinter nästa gång. Då för att kombinera skidåkning och segling.
    Boende? Betydligt billigare än i Europa men dyrare än de flesta andra länder i Sydamerika. Hotellrum från 150kr/natt. 6 bäddssugor från 300kr/natt. Själv tältade jag en hel del, typ gratis då alltså
    Prisnivå?

    Seglingen är gymmmmm, väldigt vågsäkert. På två månaders segling aldrig lägre än ärligt gubbhöggt. Ofta 2-3 meter och flera dagar med logo-mast. Denna säsong var vindmässigt den sämsta som de Chilenska seglarna upplevt ändå seglades det 50% av dagarna (fina surfvågor under hela perioden). Förra året gav november 23 dagar, december 28 och januari 25. Taabilt!

  • pelleparon

    Medlem
    6 april, 2006 vid 08:28
    Oåxen wrote:
    Gaahhhh!

    Min nyfikenhet är väckt!
    Måla upp bilden:
    Var i Chile?
    När är det säsong?
    Boende?
    Prisnivå?
    Etc, etc, etc!

    Fi satan vilken drömvåg!

    Mer mer mer

    / Patrik

    Har lagt upp hela filmen på

    http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?catid=16&linkid=152

    Chile har riktigt bra vågsegling året om. Deras sommar (omvänt för oss) seglar du i centrala och södra chile och på vintern seglar du i norra Chile och kombinerar så såklart med grym skidåkning…..

    Spoten i filmen ligger i centrala och södra Chile, de flesta sekvenser är från det kanske mest kända spotet, Topocalma. Därifrån har det rapporterats i ett gäng windsurfingtidningar de senaste åren. Kolla tex April(?) numret av Boards förra året.

    Chile levererar stabila förhållanden. I år, det sämsta året som upplevts av localsen, så seglades det nästan 50% av dagarna. Ingen dag saknade fina vågor. Förra året leverade nov 23, dec 28 och jan 25 dagar med vind. När jag var där för fyra år sedan seglade vi 65%. Har man koll på högtrycken skall man resa upp och ner längs kusten för att maximera antalet dagar. Är man sugen på att vågsurfa så kan man vara på vattnet varje dag.

    Seglingen sker på sandrev/klipprev.

    Kostnadsmässigt inte billigast i världen men betydligt billigare än i Europa. Mat och boende billigt, bil och surfprylar dyrt. Vin och bira, typ gratis.

    Per

  • dr-masse

    Medlem
    7 april, 2006 vid 09:59

    Helt makalöst. Vilka förhållanden, har knappast sett bättre!

  • pelleparon

    Medlem
    7 april, 2006 vid 11:29
    dr Masse wrote:
    Helt makalöst. Vilka förhållanden, har knappast sett bättre!

    mmmmmmmmm. funderar på att börja tokspara för att kunna åka tillbaka nästa vinter. De billigaste biljetterna ryker i april.

    P

  • mag

    Medlem
    7 april, 2006 vid 20:50

    Chile får stå kvar på “Att göra listan”!

    Kan bara hålla med, grymt verkat det överallt man ser och läser.

    Köper man bil eller hyr man och vad kostar det? Utgår man från Pilchemu, eller?

    /Magnus

  • pelleparon

    Medlem
    8 april, 2006 vid 09:38
    Mag wrote:
    Chile får stå kvar på “Att göra listan”!

    Kan bara hålla med, grymt verkat det överallt man ser och läser.

    Köper man bil eller hyr man och vad kostar det? Utgår man från Pilchemu, eller?

    /Magnus

    Köp om du stannar länge, det är dyrt att hyra. I de flesta resereportage står det att man måste ha 4wd. Nästa alla spots går att nå utan, alla riktigt bra ställen njag testat har gått att nå utan problem. Annars har jag faktiskt liftat med prylarna. Chilenarna är grymt hjälpsamma för det mesta och diggar (än så länge) att det kommer folk utifrån och seglar deras spot.

    Jag skulle utgå från en by som heter Matanzas, ett bra spot i sig och dessutom hyffsat nära till Topocalma som jag tycker är absolut bästa seglingsstället. Absolut världsklass!!

    Per

  • douglas-l

    Medlem
    8 april, 2006 vid 09:55

    Nya nummret av Windsurf har ett nice repotage om Chile…

  • fnassel

    Medlem
    8 april, 2006 vid 12:20

    Detta var nog de bästa förhållanden jag sett på länge!
    Man blir tokigt sugen på att åka till Chile!

    Gammelsmurfaren

  • dude

    Medlem
    9 april, 2006 vid 16:07

    Det här verkar ju definitivt vara ett ställe att satsa på att komma iväg på en längre resa till. Livsekvationen får bara fler och fler variabler! :-0 Undrar om den går ihop?!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite klipp från Chile

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.