Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lite Lifestyle Pics från ett "Gwada" i generalstrejk…

  • Lite Lifestyle Pics från ett "Gwada" i generalstrejk…

    Publicerad av above_the_law på 19 februari, 2009 vid 15:11

    La ut lite Life Style bilder från Guadeloupe i föjlande tråd (mitt sista inlägg):
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=531266#post531266

    Samt lite fler här (filmade mest men inte redigerat ännu):

    Kort rapport.
    Nu är jag hemma igen efter en lite strulig Guadeloupe-resa med generalstrejk mm. Fick ca 4 dagar vågsurf och 4-5 dagar kite i alla fall, MEN bara en dag med kitebåten ute bland obebodda sandöar, skjöldpaddor, pellikaner, mangroveskog och fint rev. Anl var att det först inte gick att få tag i bensin pga strejken och sedan hade vi lite missflyt med vinden andra veckan…. Blev ett par dyk några dagar också när det blåste för att det var bokat…

    Tyvärr fick Håkan från Surfers åka hem p g a strejk och dålig bokning, medan Niklas stannade kvar.

    Måste dock laga min shortboard (igen) eller köpa en ny, pga att jag skrotade på det stora revet utanför Ile Caret. Körde på en stor korallpelare i en bottensväng (dvs full fart), kastades frammåt in i revet med vänster kindben och blev spoad en lång stund pga att vinden droppat ordentligt på slutet. Fastnade ett tag med en styrlina runt en annan revpelare men fick loss den med hjärtat i halsgropen. Klarade mig turligt nog med ett antal riv- och skärsår lite var stans:-).
    Lärdom: Man ska VERKLIGEN vara försikting när mán vågkitar grunda rev i stora vågor och se till så att man har en enkel exit i revet i lä om det går snett!!!!!

    Peace!

    skotten svarade 15 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • vogon-jeltz

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 15:59

    Ser fint ut , lite otur med strejken och allt. Är nog tur att ni kom hem iaf . Vad jag har hört på nyheterna har det trappats upp under dagarna där med skjutna folk hit och dit.
    Fina bilder btw

  • rex_milvus

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 17:24

    Goa bilder! Jag är lite nyfiken på en kommentar från dykningen – var den ok? Snorklade på några olika ställen runt öarna i julas och tyckte att det mesta i korallväg såg dött ut. Tyckte du dykningen var bra, och i så fall var var detta?

  • skanepaul

    Medlem
    19 februari, 2009 vid 21:34

    Ingen vind eller?

  • snygging

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 08:05

    skitt vad gött det såg ut, inte avis!:)

  • nic

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 09:09

    nice, får klämma dig på lite info om hur det är att resa med barn när vi ses på stranden nån gång.

    nic

  • tomp89

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 11:32

    ser sjukt nice ut^^
    funderade på att dra dit med langley och surfers…
    någon som gjort det innan som kan säga hur det är??

  • debkausf

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 21:25

    @above_the_law 531268 wrote:

    La ut lite Life Style bilder från Guadeloupe i föjlande tråd (mitt sista inlägg):
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=531266#post531266

    Samt lite fler här (filmade mest men inte redigerat ännu):

    Kort rapport.
    Nu är jag hemma igen efter en lite strulig Guadeloupe-resa med generalstrejk mm. Fick ca 4 dagar vågsurf och 4-5 dagar kite i alla fall, MEN bara en dag med kitebåten ute bland obebodda sandöar, skjöldpaddor, pellikaner, mangroveskog och fint rev. Anl var att det först inte gick att få tag i bensin pga strejken och sedan hade vi lite missflyt med vinden andra veckan…. Blev ett par dyk några dagar också när det blåste för att det var bokat…

    Tyvärr fick Håkan från Surfers åka hem p g a strejk och dålig bokning, medan Niklas stannade kvar.

    Måste dock laga min shortboard (igen) eller köpa en ny, pga att jag skrotade på det stora revet utanför Ile Caret. Körde på en stor korallpelare i en bottensväng (dvs full fart), kastades frammåt in i revet med vänster kindben och blev spoad en lång stund pga att vinden droppat ordentligt på slutet. Fastnade ett tag med en styrlina runt en annan revpelare men fick loss den med hjärtat i halsgropen. Klarade mig turligt nog med ett antal riv- och skärsår lite var stans:-).
    Lärdom: Man ska VERKLIGEN vara försikting när mán vågkitar grunda rev i stora vågor och se till så att man har en enkel exit i revet i lä om det går snett!!!!!

    Peace!

    Ha Ha! Gott som fan o se att du kör stenhårt o får åka från surfet prylarna i sopsäck. Går aldrig du sönder? Fast det torde väl vara lugnt för jag såg att du hade privatortoped med dig. för visst är det sven?:smile:

  • rex_milvus

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 21:31

    @Tomp89 531445 wrote:

    ser sjukt nice ut^^
    funderade på att dra dit med langley och surfers…
    någon som gjort det innan som kan säga hur det är??

    Yep var där i början av januari. Niklas och Håkan är helbra att ha å göra med, all heder till dem. Beroende på var du bor så är det (förstås) olika smidigt att ta sig till lämpligt kite-ställe. Vid Forte Royal är det inte alltid kite-bart från beachen (iaf inte när jag var där), vilket det däremot var vid St Anne. Det är 100 att åka ut med Niklas och Håkan till öar och surfa, men det frestar på lädret om man ska göra det varje dag…

  • larssa

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 21:37

    fina bilder, verkar vara rätt shysst när det inte e strejker mm.

  • above_the_law

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 09:33
    Rex_Milvus;531290 wrote:
    Goa bilder! Jag är lite nyfiken på en kommentar från dykningen – var den ok? Snorklade på några olika ställen runt öarna i julas och tyckte att det mesta i korallväg såg dött ut. Tyckte du dykningen var bra, och i så fall var var detta?

    Vi dök i och kring Cousstaus Reservatet (hur det nu stavas). Vi dök INTE och kollade på hans löjliga bronsstaty som tur var, ha ha. Anl var dock att dom körde in bland en massa grund och gick på grund just där för en stund…intressant upplevelse;-).

    Dyken var fina och själva revet väldigt levande, samt sikten suverän. Vi gick bl a igenom en liten tunnel/grotta med VALDIGT trång utgång.
    Däremot tycker jag inte att djurlivet var så varierande och speciellt. Det coolaste vi såg var några stim av 10-armade bläckfiskar som såg ut att sväva fram och skimrade i ljuslila, rosa, silver. Riktigt drömsk känsla. I övrigt bjöds det på stingrocka, giant hummer, puff fish, havssköldpadda och dom andra vanliga arterna på revet. Annars dåligt med revhaj, delfiner mm.

    Det jag kunnat filma med vattenhuste var dock dött eftersom det bara blev på ankringsplatsen p g a att vattehuset bara går till 5 m djup…kommer senare…

    Det gick inte upp mot t ex Great Barrier Reef eller Raas Muhamed (Egypten), och var mycket dyrare än t ex Filipinerna.

    Snorklade vid ett grund (minirev) utanför hotellet (Fort Royal) och där såg vi faktiskt riktigt mycket fisk och fint växtliv. Bl a baracudor, nålfisk, tonfisk mm. Däremot inget att se intill strand och klippor…

  • above_the_law

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 09:37
    debkåusf;531539 wrote:
    Ha Ha! Gott som fan o se att du kör stenhårt o får åka från surfet prylarna i sopsäck. Går aldrig du sönder? Fast det torde väl vara lugnt för jag såg att du hade privatortoped med dig. för visst är det sven?:smile:

    Nu guts no glory:-)…
    Visst är det min privat-ortoped (och granne) Sven Gredevik som är med! Man måste ju planera för ev skador, extra barnvakt mm;-)

    Nej, nu måste jag packa kiteprylarna för snart kommer Mr Robsport med Spagge-Mercan för en tour till A-bay!
    Ses vi där?

  • above_the_law

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 09:49
    Tomp89;531445 wrote:
    ser sjukt nice ut^^
    funderade på att dra dit med langley och surfers…
    någon som gjort det innan som kan säga hur det är??

    OBS! Skulle INTE rekommendera att dra dig i år, om det ens kommer att gå….!!!!!!!

    Strejken fortsätter, Håkan är hemma och Niklas kämpar för att kunna flyga hem…
    Strejken har spårat ur och om du inte har tillgång till bensin, bil och båt så är det INTE att rekommendera att bo på Fort Royal.
    Välj istället St Anne med omnejd för kite, eller Anse Bertrand/Port Louise vid N-No och Le Moule övrig tid för vågsurf.
    Det finns massor med bra boende till bra priser som kan bokas på plats eller via nätet, MEN käket är löjligt dyrt…

    OM kitesafaring fortlever så är det helt suveränt att dra omkring med båten bland sandöarna och mangrove-skärgården. Midjedjupt platt vatten på en ENORM yta och ett rev med feta vågor utanför Ile Caret, MEN mycket lurigt p g a att det är svårt att hålla koll på stenar/revpelare (I know). Revet är alltså mycket ojämnt!
    Att träna freestylemoves på plattvattnet och hoppa över små öar är däremot helt oslagbart!!!! Men det kostar som sagt lite för mycket som jag ser det… Langely tog ca 1700 för två dagar, hmm.

  • above_the_law

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 10:00
    SkånePaul;531364 wrote:
    Ingen vind eller?

    Jo då!
    Var nog bara två dagar som inte var kitebara (med 12:an)
    Anl till att det inte blev mer var att vi bodde på “fel” ställe.
    Oftast var det sned off shore och ganska strömt, höga klippor/berg nära stranden som skapade luriga fallvindar. Ena stunden var man toköverriggad med 10:a och längre in var det precis att man tog sig in till land! Vi körde ändå på slutet, men bara då vi visste att dom hade lite bensin till den lilla ribben i Sail & Surf-boden.

    Dessutom gick min 10:a sönder i LE, så flera dagar var jag toköverriggad med 12:an. 10:an skulle nog ha varit den perfekta storleken för ca 80% av våra 14 dagar (om man även har tillgång till vågbräda). Speciellt om man håller till på nordön istället!

  • above_the_law

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 10:11
    snygging;531407 wrote:
    skitt vad gött det såg ut, inte avis!:)

    Tack för lånet av vattenhuset Pierre!

    Blev inte så mycket filmat från vattnet p g a att vi som var intresserade bara vill kita (du vet). Var däremot riktigt bra att ha som skydd för kameran i våta miljöer (dyk- och ribbåt mm), samt en dag när vi dök.

    OBS! Det väntar en inhemsk, 42%-ig, mörk, Reserve Speciale, som tack:-),
    samt en NY sån där bottenplatta/plastsläde att fästa kameran på…
    Tyvärr gick den lilla plastspärren av på den lösa bottenplattan vid något tillfälle. Fattar inte hur för vi var löjligt försiktiga med den… Nåväl, en ny är beställd från Sony sedan en vecka tillbaka och beräknas anlända i slutet av feb/början av mars och då är den exakt som när jag hämtade den.

    Ses vi i A-bay idag?
    Hälsa familjen!

  • zarl

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 21:04

    Härligt ! Jag kom hem igår (onsdag 25/2) från exakt samma ställe 😉 riktigt najs var det! ;D

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lite Lifestyle Pics från ett "Gwada" i generalstrejk…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.