Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite tankar om prylar

  • Lite tankar om prylar

    Publicerad av anonym-anvandare på 19 december, 2001 vid 12:57

    Visst vill man alltid ha fler surfprylar, men är det nåt mer man behöver eller vill man bara ha. Ett större segel vore kul för då kunde man ju plana tidigare. Men skulle verkligen de dagarna man behöver ett större segel för att plana bli fantastiska surfdagar med ett större segel? Troligtvis inte, för de roliga dagarna är ju de när det blåser så att det mesta är för stort.

    Är det inte så att man skulle få ut mer av att välja sina surfdagar än att ha en massa olika prylar? Men vem kan välja när man har tid att surfa? Man måste ju göra nån annan nytta ibland också! Hmmm…

    anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 december, 2001 vid 17:23

    Det finns ett gammalt fin ordspråk som lyder:

    DEN SOM HAR MEST PRYLAR NÄR HAN DÖR VINNER..

  • s

    Medlem
    19 december, 2001 vid 19:59

    Prylar är bra – har man mycket kan man välja om man skall vara ute eller ej. Har man inte prylarna får man stå på stranden och säga “Äh, det blåser för lite” eller “Det blåser för mycket idag”.
    Så enkelt är det.

    Men, ett alternativ:
    Istället för att köpa massa småsegel för höststorarna så kan man ju satsa på en resa till ett land där det blåser “lagom” tex Barbados. 5.5 – 6.5 segling. Varmt och behagligt också. Och skön semester. Då kan man med gott mod missa 10 stormiga dagar i kylan då man vet att man fick 10 i värmen och vågorna… eller hur!?

    Men sedan är det ju en tjusning med att segla i storm! Jag tycker att stormen i höstas med överriggad 3.7 var skitkul!

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 december, 2001 vid 11:44

    Håller med, men med en liten reservation har man för mycket prylar pallar man ändå inte packa med allt varje gång, jag drar ner 5,8:an max och när det blir för mycket riggar jag 4,7:an löst och när det brallar satan plockar jag fram min gamla 3,7 Zeta

  • dr-tabou

    Medlem
    20 december, 2001 vid 15:39

    Det är nödvändigt med en del prylar. Jobbigt att släpa på men enkelt när man är ute och seglar. För mig är det lagom med två brädor, en för hård vind och en för andra vindar. Segel likadant. Sedan kan man som Staffan funderara över om man behöver det dyraste seglet eller kan ha ett billigare och istället lägga pengarna “som blir över” på en resa till en plats där det blåser. Det är inte bara prylarna som avgör hur man kan segla utan timmarna på vattnet….

  • s

    Medlem
    20 december, 2001 vid 15:54

    Japp Danne.
    Det får mig att tänka på Marocko. När man såg de lokal små grabbarna i Marocko som körde med gammal skit, och då menar jag verkligen gammal skit, och rippade hejdlöst. Prylarna är inte allt utan med många dagar på vattnet blir man bra ändå. Men jag undrar hur bra de skulle vara med nya prylar i händerna?

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 december, 2001 vid 11:41

    Ytterligare en Marocko veteran vill säga ett par ord! Om man satsar på mycket resor räcker det gott med två segel och en bräda. Det konceptet fungerade verkligen bra i Marocko med 23 av 27 dagar med 4,7 och 4,2. I SA räcker det mad samma storlekar och förmodligen även på Maui….. GC på sommaren 3,7 och 4,2 kanske är lagom. Köp inte prylar köp billjetter eller både och, kanske?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite tankar om prylar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.