• Liten buk

    Publicerad av manno på 26 september, 2003 vid 14:05

    Ojoj, nu har jag tänkt till ordentligt här!

    Jag har lyckats tjata hål i huvudet på min flickvän om hur kul det är med vindsurfing. Min besatthet har helt enkelt smittat av sig utan att hon ens stått på en bräda. Jag funderar därför på att köpa ett litet segel som hon kan ha som nybörjar segel i lätta vindar, själv tänkte jag ha det i hårda vindar så jag planrera att köpa ett vågsegel i storleken 4.2.
    Problemet jag funderat på är följande:
    hon väger bara 53kg, om man då kör små segel i lätta vindar finns det då en risk att buken på seglet inte trycks ut riktigt pga det lilla trycket i segelet. Kommer seglet att uppföra sig som det ska eller finns det en risk att det blir krånligt? Små vågsegel är ju trots allt designade för hårda vindar. Hur är det egentligen, funkar hardcore wave prylar även för lätta peresoner eller ska man satsa på ett tjejsegel eller ett segel för lätta personer?

    groningen cykelsurfers!

    anonym-anvandare svarade 20 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • oscar

    Medlem
    26 september, 2003 vid 14:44

    Det skrevs faktiskt lite om det här i ett segeltest i en tidning. Precis som du säger så är ju segel designade för en viss vindstyrka. En 4.2 kräver rätt mkt vind för att komma igång. Tidningen rekommenderade snarare segel designade för tjejer eller lite mjukare master istället för supersmå segel.

    Jag har lärt rätt många nybörjare (tjejer och killar) och brukar slänga på en 4.2 till tjejerna första gången. Fördelen är ju att det är lätt för dem att dra upp och manövrera. Dock så brukar alla vilja ha större segel så fort de börjat kunna segla fram och tillbaka utan problem (inte planandes alltså).

    Blåser det 7-8 m/s så kanske du kör 6.5 och en duktig tjej som planar kör då kanske 5.5 till 6.0 dvs inte så stor skillnad.

    Men som nybörjare funkar ett 4.2 bra de första gångerna men snart kommer hon vilja ha dina större prylar.

    Ett tips isåfall är att köpa ett vågsegel som har lite buk insytt, t ex North.

  • karnan

    Medlem
    28 september, 2003 vid 16:54

    Hum! Vet inte riktigt om jag håller med. Det finns en brytpunkt mellan drag i riggen och slitet med att dra rigg, som jag tror man måste ta med i beräkningen.

    Jag skulle lära min grabb (15 år, 50 kg) att vindsurfa i somras och satt först en 5.0 i nävarna på honom. Han lärde sig snart att dra upp riggen, men så fort han skulle skota in ramlade han förstås åt lovart (det blåste 4-5 m/s). Efter några timmar var han fullständigt vansinnig och hatade vindsurfing mer än sin dumma farsa. Efter lunch — och en lång övertalningskampanj — fick han pröva med ett 6.5 istället. Det blev förstås betydligt jobbigare att få upp seglet, men å andra sidan fanns det lite att hålla i när det väl kom upp. Givetvis fortsatte han att ramla men nu åt lä och efter att ha seglat några meter. Men dessa meter räckte för att hålla honom kvar på vattnet. Om du vill behålla damen på sjön, så kanske detta kan vara något att tänka på.

    Lycka till

    /Johan

  • sunken

    Medlem
    28 september, 2003 vid 20:14

    Måste instämma!

    Är själv nybörjare. Provade på för första gången midsommardagen i år (bra dag att testa på, hmmmm) och fick ett 4.5 segel att leka med. Detta har jag fått öva på under sommaren. Det enda jag bytat var brädan som faktiskt är nere på 125 l för tillfället. (Själv är jag en stadig påg på 90 pannor)
    Nu har jag äntligen skaffat en egen rigg och där följde det med ett 6.0 segel. Jag var lite orolig i början för jag hade haft lite problem med det lilla seglet hela tiden och jag undrade hur det då skulle gå med ett lite större.
    Till min förvåning och glädje blev allting mycket lättare, t.o.m att dra rigg blev smidigare hur det nu kan komma sig. Just känslan av stabilitet i ett lite större segel är ju helt oslagbart och denna tesen borde ju hålla även på varelser som är mindre än jag!
    Det bör kanske tilläggas att seglet är ett cambersegel med tanken på trådens rubrik (liten buk)

  • ola-h

    Medlem
    29 september, 2003 vid 07:59

    Jag håller definitivt med de tre inläggarna nedan. Det finns ingen anledning att gå på så små prylar. Att de är lätta och lite enkare att dra rigg med blir bara en förrädisk känsla. Segelt ger helt enkelt ingen feedback om vad som är rätt och fel vilket är A och O när man börjar. Bättre är då att satsa på ca en (0,5 kvadrat) storlek mindre än vad du skulle köra (om du väljer segelstorlek som en typisk vågseglare ungefär). Däremot hjälper förståss superlätta prylar, gärna rätt mjuka.

    Som sagt kan det, speciellt i fortsättningsstadiet, vara ett smart trick att köra en mastlängd kortare tillsammams med en lång förlängare (typ 4m+40cm till en 5.5-6.0:a). Det ger ett lite mjukare segel.

    Min fru kör lite då och då och gick direkt på beack/vattenstart med mina relativt små prylar. Det är givetvis lite på gott och ont och det krävs handledning, motivation, långgrunt och relativt blåsigt för att det skall funka. För tillfället får hon köra på en 84-liters freestyle-våg och i lättvind 5.3-5.9. Det har dock hänt att hon kört 3.7, men då blåste det rejält. 84 liter tokflyter för en 55-kilostjej.

  • andreas-t

    Medlem
    29 september, 2003 vid 08:05

    Ja, min fru (53 kg) testade också först med ett 4,7 kvm vågsegel, men eftersom de är så platta när det blåser lite, så blir det ju inte något direkt drag. Bytte sedan till en 5,5:a (Gaastra 2x), och då blev det drag i seglingen och mycket roligare, även om det blev lite tyngre att dra rigg.

    /Andreas

  • oscar

    Medlem
    29 september, 2003 vid 08:25

    Förstår inte riktigt vad du inte håller med om. Efter att ha läst mitt inlägg igen och även ditt ett par gånger tycker jag vi pekar åt samma håll, dvs litet tills man lärt sig dra upp seglet och köra en bit och sedan större, eller?? ooo.gif

  • manno

    Medlem
    29 september, 2003 vid 12:11

    Ahh, tack för alla svar. Känns som jag har fått mycket viktig information, man vill ju inte att nåt ska gå fel den allra första gången!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 september, 2003 vid 13:01

    Hallo!
    groningen cykelsurfers? Wat is dat? ben benieuwd wat je ermee bedoeld.
    Pas op dat je vriendin niet beter wordt in surfen dan jij, sta je straks aan de kant en zij vliegt over het water :-)met jouw spullen.

    Groetjes.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.