Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Liten fråga?

  • Liten fråga?

    Publicerad av JOHN_j_RAMBOO på 18 oktober, 2004 vid 10:40

    Sitter här o planerar ett nytt brädköp!

    Funderar lite på en AHD MaxxRide 60 DRT -02.
    Längd 250
    Bredd 60
    Volym 92l
    Vikt 6.6 kg

    Väger c:a 60kg, tänkte köra som minst/störst 5.25-6.0m2.

    Har kört på brädan innan, men kanske inte tillräckligt för o lära känna den helt..
    Hur funkar den i choppigt vatten tillexempel?

    Har kört i Beerlanda, o där e det inte/var de inte då..grymt choppigt, men jag hade riggat 5.3an, hade ett jävla tokdrag..då blev brädan luftburen/tailwalk osv..kändes allmänt stor, o det ela inte så jävla bra kanske.

    Nån som kört på den o kan lägga ut en liten rad om va hur ni upplever/upplevt den????
    (vikten på gubben samt vilket segel e intreesant, om nån skriver.)

    Min TigaWave: 86liter, 259cm, 55cm.

    Funkar grymt med 6.0 till 5.3 för mina kilon, har även kört 4.5-4.0 på den, känns dock aningen stor då..men det funkar.
    O den har aldrig känts för stor på nått sätt när jag kört 5.3 med pungdrag.

    Kan de vara så att man kanske borde handla sej en ännu mindre freestylebräda? en kortare samt/smalare lite mindre volym?

    Vill framförallt ha den till freestyle segling med 5.3 o 6.0.

    Tacksam för alla råd!!!!

    JOHN_j_RAMBOO svarade 19 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • clemens

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 14:07

    Jag kör maxxriden sedan typ 2 månader tillbaka.
    Surfar nästan uteslutande i habo och dess närhet, där det kan bli väldigt choppigt vid vissa riktningar. Har den dessutom som enda bräda. kör upp till 6.4:a på den vilket den hanterar alldels utmärkt.
    Brädan känns alltid mjuk i vattnet nästan hur mycket det än pungar på. Som jämförelse kan jag ta med min förra bräda, en twintip 01 på 96 liter. Skillnaden mellan dessa brädor var natt och dag, maxriden känndes åtskilliga storlekar mindre även om det bara skiljer 4 liter, längdskillnaden gör väl förmodligen en hel del, 250 mot 265 tror jag. Summa summarium kan sägas att maxxriden är underbar i de förhållanden du beskriver!
    Du ska visserligen inte lägga för stor vikt vid vad jag skriver för jag är relativt fräsh inom vindsurfing ty detta är endast min 3:e bräda och jag har ju inte hunnit testa så jättemånga, men ett omdömme e det ju alltid…

    Ps: väger 80 kg

  • ola-h

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 15:32

    Du skulle haft min FreeSex 84… (ev. kan jag fixa fram en till (ny), men inte så jättebilligt).

  • jacob-holmqvist

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 16:33

    Tjena John.
    Jag var den tidigare ägaren till Clemens Maxxride!
    Har kört ganska mycket på den, dessutom med en ganska liten vågis som komplement så det har blivit en del vågor med den också.
    Kort sagt så är den väldigt mångsidig och kändes inte alls särskilt stor. Jag har kört upp till 6.4, men den är nog som bäst med lite mindre segel. 5.3 tyckte jag var den optimala segelstorleken, mindre gick utmärkt också. DRT-prylen verkar ge den riktigt sjyssta svängegenskaper och lugna ner den lite jämfört med tidigare Maxxrides. Fast kanske offra lite i hur tidigt den planar.
    Som freestylebräda var den sjysst, men inte precis extrem. Andra brädor popar lättare, men har mindre bekväma egenskaper i andra anseenden. Beträffande kontroll i chop så är den bra. Jag väger 80 kg, och har nu en lite större freestyle. Som stor bräda till en 60 kg-seglare blir den nog mycket bra. Inte många äldre freestyles är särskilt mycket kortare, och smalare är väl knappast att rekommendera, trenden går väl åt andra hållet… Beträffande tailwalk, du testade den inte med originalfenan på 30 cm, den är alldeles för fläskig för 5.3. En lite mindre freestylefena är betydligt bättre.

    Jacob

  • clemens

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 16:58

    Jacob, är förresten mycket nöjd med köpet….! Stropparna känns som himmelriket matrealiserat=)
    kan bara instämma angående storleken på orginalfenan,funkar inte alls till något under 6.0…

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    18 oktober, 2004 vid 17:16

    Tjena!
    Jag har kört 6.0 på den o tyckte det funka hur bra som hällst, o dem gångerna jag kört den, både med 5.3 o 6.0 så har de vart en liten jäkel till fena, så de berodde nog inte på att den var för fläski..(men de kunde vart de)

    Mindre än 5.3 segling för min del finns nog inte med en sådan stor bräda(i mitt fall,60kg) då kommer min vågis in i dem vindarna.

    Sen angående det med “tränder” osv..
    Lyssnar inte för mycket på allt sådant, men bredden på AHD’n värkar helt ok, vill absolut inte ha bredare iallafall..därimot hade en kortare bräda vart grymt.
    Tror snarare att volymen kanske fick AHD’n att värka stor med pungdrag i 5.3, dina 80kg är ändå 20kg+ från min vikt, mycket ligget nog där.

    Finns la inga direkt svar på min stora fråga, skall jag handla en sådan eller inte wink.gif
    Men jag tror jag handlar en sådan cool.gif

    Kul o läsa hur andra upplevt den!
    tackar vi för.

    (Ola.H, hade lätt handlat en nyare bräda om jag haft dollars till det crazy.gif..menmen)

    Slussen e fortfarande uppen för råd/komentarer!

  • zehlertz

    Medlem
    18 oktober, 2004 vid 18:34

    va fan ramboo… varför köpte du inte min då?…mupp!!!

    …den e grymt bra i shoppigt vatten.
    den ligger inte så mkt uppepå vattnet som min RRD gör…

    visst blir d studsigt med 60cm i typ Yaque shoppigt…men den är riktigt skön även där!

    *ångrar ju mitt köp av RRD*n o skulle hellre haft en i storlek som maxxriden fast kanske kortare (typ rrd’s -05)

    …hmmm får la bli en sån nästa år =)

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    18 oktober, 2004 vid 19:26

    eh..shaaaaaaaaaad aap, bitch wink.gif

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Liten fråga?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.