Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Livsfara med skaldräkt.

  • Livsfara med skaldräkt.

    Publicerad av anonym-anvandare på 3 oktober, 2002 vid 20:20

    Jag har läst ett antal inlägg gällande torrdräkter. Det har diskuterats om torrdräkt av sk skalvariant i vilken man kan ha valfria varma kläder under. Vid första tanken blev jag helt exalterad, och var nära att gå upp i brygga samtidigt som jag gned min mast, men sen såg jag några inlägg om att dessa vattenfylls om de går sönder, vilket leder både till att man inte kan simma, och att man blir kall som en kall räka (läs död räka).Vilket även jag tycker låter helt logiskt. Vid wakebording och dykning har man alltid nära till en båt där man kan dricka varm glögg och skratta åt den trasiga dräkten, men när man vindsurfar är det lätt att dra iväg flera kilometer utan polare etc. Det borde ju även gälla kitesnubbar, men det är på dacons (http://www.dacon.biz) sida för kiteprylar som en en av dessa dräkter ( pyro ) säljs. Vad är det som gör att kite kidsen inte tror att dom kommer att dö den kalla räkdöden? Eller har dom helt enkelt inte tänkt tanken än? Om det nu är så att dessa skaldräkter är direkt livsfarliga på vintern så vore det väl på sin plats att utfärda en stor varning, typ på 21-nyheterna!Eller steffos sida med blinkande rosa skrift! / Larsgarage

    stenevinge svarade 11 år sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • waterboy

    Medlem
    4 oktober, 2002 vid 07:44

    Hej
    Jag har själv en “vanlig” tordräkt, en sån som man har kläder under. Jag seglar mycket och där har alla såna, visste inte ens att det fanns tighta dräkter förrän jag började surfa(iår). De har hela gummifötter så man behöver inte frysa om fossingarna. Bara man aktar sig för FENAN så är det jättelugnt. Dom går inte sönder bara sådär.

    Oroa er inte, Abbe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 oktober, 2002 vid 12:21

    Håller med abbe till 100%, skaldräkter går inte bara sönder hur som helst. Jag har en själv och jag kan bara säga att matrialet i en torrdräkt är mycket hållbart, den som tror nåt annat har förmodligen aldrig användt eller sett en skaldräkt.
    //Nicklas

  • cicky

    Medlem
    4 oktober, 2002 vid 12:39

    Min erfarenhet av “skaldräkter” är att de är väldigt opraktiska att surfa i. Men det går ju! Risken är att halsmudden (gummiprylen som sluter tätt mot halsen) går sönder. Då är man illa ute! Men som sagt, det går ju.

  • jonasp

    Medlem
    4 oktober, 2002 vid 12:53

    det måste väl ändå bli ett rätt stort hål ifall den ska fyllas snabbt, troligast är nog att man hinner känna om den läcker innan det blir nån riktig fara.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 oktober, 2002 vid 13:07

    man kan väll dra på en vanlig våtdräkt under…så gör det inget om den skulle läcka lite

  • cicky

    Medlem
    4 oktober, 2002 vid 15:28

    Anonym: Jo, om halsmudden går sönder vattenfylls den ju. Och då är det inte kylan av vattnet som är problemet längre…

  • tubert

    Medlem
    5 oktober, 2002 vid 20:09

    … men om det nu är fenan som har sönder dräkten, och det bara är halsmudden som går sönder… Jag vet inte, men visst låter det som om man har andra (och kanske större) problem än en fylld våtdräkt när man praktiskt taget blivit halshuggen, eller?! wink.gif

  • storm

    Medlem
    6 oktober, 2002 vid 17:05

    skaldräckt? menar du en vanlig torrdräkt? som alla seglare har.
    den kan fyllas med hur mycket vatten den vill. Du kan simma ändå. Problemet är väl att det blir kallt. Men den stora nackdelen med sådana dräckter är att de är så fruktansvärt klumpiga och dyra. Jag skulle säga att de verkligen inte lämpar sig för windsurfing. finns liksom ingen fördel. För även om du har fullt med underställ och sådant så blir det kallt när man kommer i vattnet. Nej bäst är ändå en tight torrdräkt. Om du inte ska segla jolle.

  • cicky

    Medlem
    6 oktober, 2002 vid 17:17

    Storm: Har du provat att simma med en torrdräkt fylld med iskallt vatten?

  • waterboy

    Medlem
    6 oktober, 2002 vid 17:54

    Hallå
    Om man sätter på sig en “seglarsmock” så har man halsproblemet ur världen. Om den skulle gå sönder så tar man inte in särskilt mycket vatten ändå.

    en som kör torrdräkt imorn…

  • stenevinge

    Medlem
    19 april, 2013 vid 18:49

    vet inte om jag är ute och cyklar , kanske , kanske inte men !
    jag har dykt i många år, där dyker man med skaldräkt vilket jag gjorde med !
    för att göra en lång historia kort så hade jag problem med avvägningen ( vikterna i bältet ) då jag hade på mig bomulls långkallingar och lumpens bomulls tröja!
    detta ledde till att vid 30 meters djup och vid stigning flöt jag enormt mycket mer än jag hade beräknat! ,,, jag tog tag i en stor sten med sjötulpaner på och mina polare höll i mig men vi steg ändå!
    Det innebar att mina armmuddar gig sönder (slets sönder ) och vatten började läcka in !
    jag upplevde dock inte att det gick vidare fort och när jag kom upp till ytan och fyllde västen var jag blöt inte vattenfylld och jag var lång ifrån blöt på hela kroppen,,,, skall även lägga till att detta var i januari på västkusten!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Livsfara med skaldräkt.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.