Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Livslängd 100% kol master till formula?

  • Livslängd 100% kol master till formula?

    Publicerad av alken på 15 september, 2011 vid 22:04

    Hur länge brukar era 100% kol master och bommar hålla? Förutsatt att man inte krashar sönder dem?
    Är det antalet seglingstimmar eller antalet riggningar som sliter mest?
    Bara funderar lite ingör ev inköp av en ny rigg…

    swe-31 svarade 12 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • swe-496

    Medlem
    16 september, 2011 vid 05:23

    Det beror mycket på hur du behandlar dem. Men de brukar hålla länge. Utsätt dem inte för hög värme, dunka dem inte i backen mot stenar, se till att masten inte är sandig när du riggar, sand kan nöta ordentligt på en mast med cambers. Låt inte seglet ligga riggat i direkt solljus. Man kan ha en racemast i många år om man sköter dem rätt.

  • swe-31

    Medlem
    16 september, 2011 vid 12:11

    typ 10 min om det står NP på den:smirk:

    Beror som Mattias skriver mycket på hur du behandlar masten. Segling och riggning är nog det som sliter minst på masten. Värme och transport är det som är farligast. Är masten dålig eller felkonstruerad går den oftast av direkt vid första riggningen eller vid första seglingstillfället. Finns många bra race master som är 4-5 år gamla.

    Lämna aldrig ditt segel uppriggat i solen, det är det som dödar flest master, ska du pausa mer än 10 min släpp nedhalet. lägg seglet i skugga eller boardbagen över masten.

    Bommar håller oftast riktigt länge, förstärker man de gamla modellerna runt frontbeslaget som är den svagaste delen så håller de hur länge som helst. På master VM nu senast seglade jag och några till med vår gamla HPL bommar från 2003. Och den kommer jag även segla med nästa år. Gulftech har även de klarat sig riktigt bra, bara att byta grepp på dem.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Livslängd 100% kol master till formula?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.