Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Loft eller Severn?

  • Loft eller Severn?

    Publicerad av jomensaatt på 11 mars, 2008 vid 19:20

    Hej jag funderar på ett par nya segel, antingen Loft Lip eller Severn Blade. (Det har kommit ner till dessa då jag hittat dem till bra pris)

    Är det någon som kör på Loft och har något att tillägga om kvalite och känsla? Man hör ju inte så mycket om dessa i Sverige men vad jag fårstår får de rätt bra i tester. Jag tycker att de låter bra då de är lätta att trimma för ett stort register och att det ska vara lite mjukare känsla i dem om jag fårstår det rätt vilket låter utmärkt i mina öron. Hur är det med draget?

    Om någon kan hjälpa mig vore det kalas. 🙂

    jomensaatt svarade 16 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • perkele

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 19:28

    Jag klapp en serie Loft förra året, kört mycket simmer och neil pryde tidigare och dessa segel håller lätt samma kvalitet i material och sömmar. Det finns rätt mycket extra i dem, typ bottenlik och maststrumpa och annat smått o gott så de är påkostade, trots det låga priset.

    Jag väger 100pannor och kräver lite tryck ut genom bryten och seglen ger mig det. De är grymt stabila när det “blir överiggat” så jag kan med glatt rekomendera dem. Prislappen är ju en annan fördel men den har du ju redan fattat. Tycker de är jävligt snygga också, speciellt de svarta.

    Bara o köp, jag tog mina via Eddie.
    http://eddiesurfshop.se/index.htm

    T

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 mars, 2008 vid 20:35

    @perkele 451182 wrote:

    Jag klapp en serie Loft förra året, kört mycket simmer och neil pryde tidigare och dessa segel håller lätt samma kvalitet i material och sömmar. Det finns rätt mycket extra i dem, typ bottenlik och maststrumpa och annat smått o gott så de är påkostade, trots det låga priset.

    Jag väger 100pannor och kräver lite tryck ut genom bryten och seglen ger mig det. De är grymt stabila när det “blir överiggat” så jag kan med glatt rekomendera dem. Prislappen är ju en annan fördel men den har du ju redan fattat. Tycker de är jävligt snygga också, speciellt de svarta.

    Bara o köp, jag tog mina via Eddie.
    http://eddiesurfshop.se/index.htm

    T

    är han kvar i branschen?? Hemsidan verkar minst ett år overdue.
    Så här har det stått sedan länge på Eddies hemsida:
    Utförsäljning!!!
    Eddies surfshop har utförsäljning av alla 2006 års segel.

    För att få utrymme till att beställa hem 2007 års segel från the Loft säljes alla 2006:or ut till rena fyndpriser!!!

    “ur led är tiden, ve att jag är den som föddes att henne vrida rätt igen”

  • the_novice

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 20:40

    Har inte seglet på Loftet men Blade modellen är Goa segel 🙂

  • perkele

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 21:53

    @Oregistrerad 451206 wrote:

    är han kvar i branschen?? Hemsidan verkar minst ett år overdue.
    Så här har det stått sedan länge på Eddies hemsida:
    Utförsäljning!!!
    Eddies surfshop har utförsäljning av alla 2006 års segel.

    För att få utrymme till att beställa hem 2007 års segel från the Loft säljes alla 2006:or ut till rena fyndpriser!!!

    “ur led är tiden, ve att jag är den som föddes att henne vrida rätt igen”

    Inte vet jag, finns säkert på andra ställen också.
    Fridens gott folk.

    T

  • teamrider

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 22:02

    Hej,

    har kört på Blade sedan `05 och kan bara ge dem beröm.
    Om du är ute efter ett välbalanserat segel med brett register har du hittat helt rätt segel i Blade. Själv väger jag ca 90 kg och kör EVO 80 och 90.
    Fungerar alltid oavsett vindstyrka eller vågstorlek. Kvalitetsmässigt håller Severne hög kvalitet, med åren har de blivit bättre och barnsjukdomarna har försvunnit. Det enda som ligger dem i fatet är att de MÅSTE riggas på RDM-mast för att fungera tillfredställande.

    Fler frågor? Hör gärna av dig igen så ska jag försöka svara

  • snaffe

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 10:15

    Har ett loft lip 4,3 och kan inte säga något negativt om seglet. Kör inte på lofts mast och vet att det är lite mer buk med deras master än vad jag har i mitt. Seglet känns gediget och verkar ha en mycket bra kvalitet. Jämnfört med Simmer Crossover och xd är mitt Loft segel mer neutralt ( kan bero på masten). Enda negativa är nog andra hands värdet.

  • oscar

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 10:25

    Jag skulle även ta med 2a-handsvärdet i bedömningen. Severen 05 och 06 hade väl lite sådär kvalitet vad jag hört men sen dess har dom samma kvalitet som dom stora. Loft är ett lite loft, tämligen okänt i Sverige och 2ahandsvärdet på Severne 07 och framåt lär vara betydligt bättre. Sen kan ju visserligen diverse teamriders spy ut billiga grejer på marknaden vilket sänker 2ahandsvärdet på Severne…

    Men det är ju bara min åsikt.

  • sinclair

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 10:34

    @The_Novice 451208 wrote:

    Har inte seglet på Loftet men Blade modellen är Goa segel 🙂

    Dela alltid utlåtande från Teamriders med hälften när det gäller sina egna produkter.

    Jag har inte kört Blade, men S1 4,5 . 5,3 och 5,7. Måste säga att de är rätt sköna att segla men kvalitén på dem är så där. Med tanke på prissegmentet de ligger i så borde kvalitén vara bättre.
    Nu är det 2008, så det har förmodligen hänt en del på Severne sedan jag köpte mina 05or. Förhoppningsvis så har kvalitén blivit bättre.

  • jomensaatt

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 18:19

    Okej, hur är det med draget i seglet? Du menar att det blir neutralt när man skotar ut antar jag? Och hur stort vindregister har de?

    Andrahandsvärdet oroar jag mig inte så mycket för då jag säkert kommer att ha seglen några år, och då är de ju ändå inte så mycket värda.

  • jomensaatt

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 18:30

    Ja det står ju mellan Blade -06 då de har hyggligt pris på Onwater. Vad jag förstår så är det ju sömmen i maststrumpan som har gått sönder på seglen, men trär man i masten istället för att trycka i den ska det inte vara något problem har det sagts mig.

    Det som lockar med Blade är ju att det har bra drag, jag väger in på 95 kg så det är skönt att ha lite mer kräm i duken. Sen ser de ju även riktigt bra ut. 😉

    Loft däremot sla väl ha en mjukare känsla i riggen, mycket tack vare att det är helt i X-ply gissar jag, och det är en känsla jag gillar. Sen är det skoj med ett märke som inte så många andra har.

    Optimalt hade ju varit ett segel med mjuk känsla men med bra drag som går att stänga av bra på vågen för att kunne rida effektivare.

    Jag prioriterar helt vågridningsprestandan dessutom, men seglet ska ju vara så pass effektivt att jag inte ska tappa planingen. Och världens bästa teknik besitter jag ju tyvärr inte. 😛

    Hum hum inte lätt detta…

  • snaffe

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 20:11

    Skulle tro att Blade har lite mer drag, har dock aldrig provat Blade men med några pumptag så kommer du snabbt igång med ett Lip också. Ta det som är billigast eller det du tror passar din mast bäst.

  • jomensaatt

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 20:21

    Jag hade tänkt att köpa en ny RDM mast. Kör med SDM på min linje NP NR segel nu.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Loft eller Severn?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.