• svenne

    Medlem
    8 november, 2013 vid 09:22

    Eating_popcorn_gif.gif

  • glader

    Medlem
    8 november, 2013 vid 15:17

    Fullständigt sanslöst

  • andersbq

    Medlem
    8 november, 2013 vid 20:18

    Fredag, Idag var det Barnens Dag, enligt tidigare prognos så skulle det inte blåsa idag, men ryktet gick på hotellet vid 11 att det blåser 20 m/s vid kanalen. Barnen skulle börja komma vid 14.00.
    Vi stack dit, på vägen såg vi barn som redan hade börjat gå den 4 km långa promenaden, väl framme lite bättre vind-vinkel men mindre vind än igår, vi riggade 6,3 och tog CA Sp44orna. Sedan gällde hitta en chaufför, eftersom det inte var officiell tidtagning så fanns inte de vanliga gubbarna här som kör släpkärrona tillbaka, Brad Andersen från Australien ställde upp.
    Vid 14.00 så kom första överfulla busslasten i en allt utom modern buss. Jag tror samtliga 3 skolor hade tema-dag idag, och programmet gick till enligt följnande. Bussen släppte av alla ca 100 meter från starten på kanalen, sedan gick alla på led och ställde sig i en lång kö bredvid starten. (Därmed så försvann all vind för dem som just då startade. Sedan en kort föreläsning om själva banan och startförfarandet, samt titta på en eller två avs oss som startade, lite godis. Därefter promenad/löptur längs kanalen. Vissa försökte springa ikapp med vindsurfarna, viss kastade lite sand (på Jurgen i allafall). Sedan köade alla upp framför tidtagnings-bussen vid målområdet för att komma in och titta på lite high-tech. För att minska trycket så delades det upp i lag och det hoppades säck på en bana parallellt med kanalen, alla barnen fick glass i muggar, (som ofta hamnade i kanalen också) vissa barn badade i måldammen, (här kom vi i 35 knop), sedan kom bussen och körde tillbaka dem. Men vissa gick hem över berget själva. Jag gissar att det var cirka 240 svarta barn och 10 vita, alla verkade tycka tema dagen var toppen. Många ville klappa och känna på vår utrustning. Gissar att det var årets happening för dem. Tror att de hade pluggat lite geografi innan och kollat flaggor, flera sa Sweden när de såg mig. En mäktigt upplevelse. Själva surfet idag var mest för syns skull, repor runt 40 knop för Daniel & mig. Men kanalen börjar att sina nu. på smalaste stället kanske 1,5 meter bred…’
    bilder här
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.646456992042479.1073741835.183297635025086&type=1

  • andersbq

    Medlem
    8 november, 2013 vid 20:33

    En liten fråga till dig som läser på Surfzone, är det OK att vi lägger bilder på Facebook istället för i denna tråden?

  • kele

    Medlem
    8 november, 2013 vid 22:50

    Öhh…Facebook?

  • svenne

    Medlem
    9 november, 2013 vid 09:03

    @Kele 718645 wrote:

    Öhh…Facebook?

    Du behöver inte ett konto för att se bilder på Facefuck, De är publika.

    Du ser den här va?
    1463483_646457168709128_296999068_n.jpg

  • jester

    Medlem
    9 november, 2013 vid 09:05

    FB funkar för mig… 🙂

  • andersbq

    Medlem
    10 november, 2013 vid 07:03

    Lördag vecka 5.
    Idag var det veckans bästa prognos, runt 15-22 m/s. Dessvärre också så att proggen för nästa har försvunnit så det är nu det MÅSTE bara fungera. Men inte mycket vind när vi vaknade, inte bra. Skepparmöte 12.30, Seb berättade att de vill ha avslutningscermonin imorgon, dvs en vecka för tidigt. Irritation för tänk om det blir vind sista veckan. Det bestämdes att vi kör cermonin ändå, men håller banan öppet som vanligt i 6 dagar till… Så kan de som vill åka hem och de som vill chansa vara kvar…
    Jag tog en promenad nedför kanalen, inte mycket vatten kvar, sedan vi kom har cirka 15 cm försvunnit, och på det smalaste ställer är det bara 1,5 meter segelbar bredd…
    Sedan riggade vi, eftersom det kanske var sista dagen med vind så valde Daniel och jag att rigga 5,1 och 5,6 (Loft) och Daniel 5,4 och 5,8 NP. Vi satsade på mycket vind och få slå PB. Många började segla vid 13.00 men vi valde att vänta på rätt vind och att de högre farterna började ramla in på scoreboarden. Men alla låg på runt 32-41 knop. (vinklen var runt 155 grader och väldigt lite vind i andra halvan av banan, men bra vind i starten. Efter typ en dryg timme så stack jag på en första repa, blev förvånad vad mycket vind det var, hade 42,5 knop över 500 meter och var snabbast ner, men det tog nog bara 3 minuter så kom Jurgen med 45 knop… Jag körde ytterligare en repa med smma segeltrim (nästan inget nedhal och stor buk) men 3:e repan så drog jag nedhal och det kändes underbart att segla ner, knappt nån puls och enkelt 44 knop över 500 meter. Nu hoppades jag på MYCKET mer vind, men tyvärr, det minskade, blev svårtstartat med långt mellan byarna, långa köer i starten. Vi försökte krama ur så många repor som det gick men det var inte mycket på slutet, vi körde till nästan kl 19.00.
    Så nu väntar vi nån dag, kollar proggen, innan vi kanske åker hem. Typiskt att när vi väl började känna oss trygga och få kläm på det här, så är det ingen vind…

  • seve1000

    Medlem
    10 november, 2013 vid 07:55

    Känner igen den där känslan:-( Nu vet ni också hur det är att segla i lite vatten, vad jag kan se på bilderna så har ni nu lika mycket vatten som det var hela dom 2 första veckorna. Hoppas nu prognosen ändrar sig och ni får några dagar till med vind innan ni kommer hem.

  • mackee

    Medlem
    10 november, 2013 vid 09:16

    @Seve1000 718688 wrote:

    Känner igen den där känslan:-( Nu vet ni också hur det är att segla i lite vatten, vad jag kan se på bilderna så har ni nu lika mycket vatten som det var hela dom 2 första veckorna. Hoppas nu prognosen ändrar sig och ni får några dagar till med vind innan ni kommer hem.

    japp så är det , men man får fin fartkänsla !!!!!!!!!!!!!!
    hoppas vinden kommer ,annars dra till Capetown och häng där någon dag .

  • andersbq

    Medlem
    11 november, 2013 vid 05:53

    Prognosen är såpass dålig nu att vi bokar om biljetterna och åker hem denna veckan.

  • p-malmkvist

    Medlem
    11 november, 2013 vid 11:38

    Kommer de köra nästa år också? El hur går snacket.. Får hoppas årets vind gör att det blir mer humana priset till nästa år isf, typ som speeeööd charter:-)

  • kinetic

    Medlem
    11 november, 2013 vid 16:43

    Hehe…Kolla proggen för lördag, verkar kunna fläkta på “rätt bra”….

  • mackee

    Medlem
    11 november, 2013 vid 18:16

    @kinetic 718778 wrote:

    Hehe…Kolla proggen för lördag, verkar kunna fläkta på “rätt bra”….

    Den proggen jag ser nu visar 6,2 segling med 47 bräda
    Men den kan kanske växa till sig
    Maxad otur isåfall

  • jester

    Medlem
    12 november, 2013 vid 13:47

    Ser ut som proggen skruvats upp lite till…

Sida 15 av 16

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.