Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lurad på köp&sälj

  • Lurad på köp&sälj

    Publicerad av donpedro på 9 oktober, 2006 vid 13:19

    Hallå alla konfare, jag e sååå ledsen just nu och hoppas på era råd/hjälp.

    Jag köpte för en tid sen en bräda av Jonas i varberg. Vid köpet frågade jag om han var säker på att det skulle gå att frakta brädan till mig på gotland. Han sa att detta inte skulle vara något problem alls att han hade snackat med posten. Så jag betalade in pengar på hans konto och han sa att han skulle skicka brädan omedelbart. MEN det gjorde han inte han hörde inte av sig alls på ett par dagar så jag ringde honom för att se hur det hade gått, då visade det sig att det inte gick att frakta brädan. Så jag började ringa runt till alla fraktbolag och kolla hur det skule gå att frakta brädan och det verkade svårt. Så efter det ringde jag tillbax till honom och vi kom överens om att han skulle sätta tillbax pengarna på mitt konto. Detta har tagit vääldigt lång tid snart 2 månader, och han har fortfarande inte satt tillbaka hala beloppet. Han har satt över 1500 men då saknas fortfarande 3100:- han förklarade att han hade råkat sätta över resten till fel konto men att det snabbt skulle fixas till. Men det har inte hänt någonting. Jag har försökt att få tag i honom i en vecka utan att han har svarat.

    Så vad ska jag göra? Jag har köpt en ny bräda nu och behöver verkligen mina pengar. Finns det någon i varberg som kanske känner till Jonas Holmström och kan be honom att sätta tillbaka mina pengar och svara i telefon när jag ringer. Kan jag polisanmäla händelsen och kan jag då få upprättelse?
    Snälla hjälp mig!

    steffo svarade 17 år, 6 månader sedan 60 Medlemmar · 152 Svar
  • 152 Svar
  • calle_b

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 13:46

    Halloj min gode vän. Det är juh rent ut sagt för


    att du inte fått det där fixat ännu! Jag är lite anti sånt här “hänga ut folk” öppet, men här tycker jag du gör helt rätt! Det är inte klokt att snubben först ska sälja sin bräda, men sen inte kan skicka den, använder upp dina pengar, och sen maskar på avbetalningen. Uselt skött, är min mening. Hoppas det löser sig NU!
    Ha d gott

  • simoneburgess

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 13:49

    Usch. Sitter precis och funderar själv på att köpa från annan ort. Sånt här får ens värsta farhågor att bli bekräftade. Fy vad tråkigt. Framför allt för dig, men också för alla andra.

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 oktober, 2006 vid 14:02

    Tips och trix;

    1. Betala till bussgods, kostar lite extra, men kan ju vara en trygghet att grejen iallafall kommer fram.

    eller;

    2, Kom överens med säljaren att betala hälften innan leverans och resterande efter leverans, då måste båda lita ungefär lika mycket på varann!

    Finns säkert många fler sätt att lösa det på, eftersom det alltid finns “badapples”

  • ola-h

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 14:09

    Bussgods tar inte brädor (längre?). Däremot funkar DHL, men man måste ha företag tror jag, men det går väl oftast att fixa fram någon som har. Billigt är det också, samma prisklass som bussgods tog för en bräda. Så, fraktproblem är en dålig ursäkt, SPECIELLT om man redan har fått pengarna.

    Hoppas verkligen att detta löser sig. Oftast brukar det nog göra det i vindsurfingkretsar eftersom det trots allt är en liten värld.

  • surfmanj

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 18:02

    Kände bara att jag måste lägga mig i eftersom att detta drabbar alla som säljer/köper saker!!

    Som vissa andra här säger att dom inte gillar att man hänger ut folk. Fuck it!! Helt rätt att hänga ut dom jävla asen! folk har en rätt att få veta vilka som är trovädiga eller ej! Skulle gärna se att man kunde ge omdöme på försäljare/köpare! ex som tradera.com har, fan inte alls fel!

    Tycker att alla som blivit blåsta av någon skall lägga ut det här! Försöker man med en massa trix så kan man gått få stå en stund med skammen!!

  • voodoo

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 18:13

    instämmer helt med föregående talare..häng ut dom som slarvar! 😉

  • lars_k

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 18:26

    Sno deras vågor!

  • imported_macts

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 18:36

    Usch vad tråkigt at höra detta (även om vi nu inte har hört motpartens version ännu…). Jag har både köpt och sålt grejjor och betalat i förskott, fått betalt i förskott, betalt i efterskott osv och har aldrig haft problem.
    Vill gärna kunna fortsätta att lita på mina surfkollegor runt om i landet. Hoppas att det ordnar upp sig!

  • fantomen

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 18:43
    donpedro wrote:
    Hallå alla konfare, jag e sååå ledsen just nu och hoppas på era råd/hjälp.

    Jag köpte för en tid sen en bräda av Jonas i varberg. Vid köpet frågade jag om han var säker på att det skulle gå att frakta brädan till mig på gotland. Han sa att detta inte skulle vara något problem alls att han hade snackat med posten. Så jag betalade in pengar på hans konto och han sa att han skulle skicka brädan omedelbart. MEN det gjorde han inte han hörde inte av sig alls på ett par dagar så jag ringde honom för att se hur det hade gått, då visade det sig att det inte gick att frakta brädan. Så jag började ringa runt till alla fraktbolag och kolla hur det skule gå att frakta brädan och det verkade svårt. Så efter det ringde jag tillbax till honom och vi kom överens om att han skulle sätta tillbax pengarna på mitt konto. Detta har tagit vääldigt lång tid snart 2 månader, och han har fortfarande inte satt tillbaka hala beloppet. Han har satt över 1500 men då saknas fortfarande 3100:- han förklarade att han hade råkat sätta över resten till fel konto men att det snabbt skulle fixas till. Men det har inte hänt någonting. Jag har försökt att få tag i honom i en vecka utan att han har svarat.

    Så vad ska jag göra? Jag har köpt en ny bräda nu och behöver verkligen mina pengar. Finns det någon i varberg som kanske känner till Jonas Holmström och kan be honom att sätta tillbaka mina pengar och svara i telefon när jag ringer. Kan jag polisanmäla händelsen och kan jag då få upprättelse?
    Snälla hjälp mig!

    Köpte en bräda av antagligen samma kille nu för någon vecka sen, han sa att det var en 05, och utan dingar i “mkt fint skick”. Så jag åkte de 15 milen ner till Varberg, blev lite lack när den var visade sig vara rätt sleten men köpte den iaf då jag fick en rätt tjysst deal.

    Dagen efter jag köpt den märkte jag att det var en 04a å en olagad ding under… Modellerna var ganska lika i grafiken så det var svårt att se skillnad på årsmodellena i mörker. Men tycker ändå det är jävligt synd med sånna “skojare”, trodde inte de fanns bland oss surfare.

    /Micke

  • a90

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 19:01

    Jävligt pissigt.

    Kunde inte låta bli att söka på hans namn och Varberg hos Eniro.

    Killen har ju 5olika mobilnummer, alla går till samma adress, han använder väl olika nummer i olika annonser så man inte blir misstänksam.

    Är det lite stake & ärlighet i karln så kan han väl ge sin sida av historien här och nu i forumet.
    Jag är som du och litar blint på personer då jag är genomärlig själv, det är synd att det finns folk inom vår lilla krets som missbrukar det, hoppas att du kommer åt honom på ngt sätt.

    Gör honom public så att ingen annan drabbas av honom….:mad2:

  • jonteasu

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 19:30
    SurfmanJ wrote:
    Som vissa andra här säger att dom inte gillar att man hänger ut folk. Fuck it!! Helt rätt att hänga ut dom jävla asen! folk har en rätt att få veta vilka som är trovädiga eller ej! Skulle gärna se att man kunde ge omdöme på försäljare/köpare! ex som tradera.com har, fan inte alls fel!

    Om man trycker på namnet i annonsen så kan man ge omdöme…problemet ligger väl bara i att ingen gör/vet det.

  • hans01

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 05:46

    Hej

    Jag hade gått till kronofogden och kollat upp om man inte kan ansöka om betalningsföreläggande för att få tillbaka pengarna.

    Lycka till

    Hans

  • holma81

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 11:28

    betalningen är gjord.. och

  • holma81

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 11:33

    betalningen är gjord.. och de har jag kvitto bevis på… om jag går till banken och hämtar ut konto utdrag… dock har banken krånglat med överföringen så som till alla mina “räknings” mottagare….. så alla har fått har vänta tack vare att banken har hafft problem med datorerna eller data servern inte F*N vet jag… men jag vet att pengarna är dragna från mitt konto… och att pengarna ska vara på PETTERS konto…… ! Jag har inte lurat någon… !!!!! och kommer aldrig att göra heller… !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! thats IT! over n out!!

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 oktober, 2006 vid 11:38
Sida 1 av 11

Diskussionen ‘Lurad på köp&sälj’ är stängd för nya svar.

Inledning av diskussionen
0 av 0 svar Juni 2018
Nu
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lurad på köp&sälj

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.