Senaste nytt Forums Manöverförmåga

  • Manöverförmåga

    Publicerad av anonym-anvandare på 10 oktober, 2003 vid 15:00

    När en förstagångssurfare ska ut första gången vad är bäst?
    Ett vågsegel eller ett litet trekantstormsegel modell äldre?

    När jag lärde mig var det bara en Windsurfer orginal och tillhörande 6.0 segel med träbom som fanns att tillgå. Men nu finns det ju enhel del annan utrustning.

    Av de ca 40-50 pers jag har lärt/försökt lära vindsurfing har ett antal testat båda typerna av segel. Endel föredrar den ena segeltypen medan andra föredrar den andra.

    Vågseglet verkar mer lätthanterat, men kan ibland vid mycket lätta vindar till synes ha för kort bomlängd eller för lite buk. Momentet verkar helt enkelt inte bli tillräckligt stort för att brädan ska kunna manövreras enkelt.

    Är det någon som kan hjälpa till att klargöra hur det fungerar.

    Andreas

    haegga svarade 20 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • haegga

    Medlem
    10 oktober, 2003 vid 17:07

    Jag tycker att en förstagångstestare ska ha en liten vågrigg med kort bom, hur det än är så kommer den mesta tiden att bestå av att dra upp seglet ur vattnet, med ett gammalt bukigt och kanske stort(fårhållandevis)segel så tröttar dom ut sig väldigt snabbt i onödan, från början är det ju bara att få en liten inblick i hur grunderna fungerar, manöveregenskaperna kommer i andra hand, när man blir lite säkrare kan man ta ett större segel, men framförallt hellst en modern rigg utan fladderbom.

    Hägga

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Manöverförmåga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.