Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Märke på bowkite?

  • christian12345

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 07:53

    Chrilles regler för bow-kites:

    Köp bara 2007’or. Gamla bow-kites stinker.

    Bommen (och bom-setupen) är det viktigaste. Pulley kostar typiskt extra och är dessutom värdelöst.

    5’e lina är inte så bra, i alla fall för nybörjare, då draken lättare inverterar och dessutom lättare går sönder. Å andra sidan kan man få tag i en North Rebel som har tokbra kvalitet till förhållandevis små pengar.

    Switchblade 2 (mitt eget val i år) är bra, mest för att bommen är överlägsen alla andra, men draken är också bra – lite som en Nova2, men aningen snabbare i vändningarna. Kom bara ihåg att man betalar ganska mycket för namnet… Om du har möjlighet att åka till Kanarieöarna (Europaimporten ligger där) så kan du kanske spara halva resekostnaden på att köpa Cabrinha där.

    Jag antar att du är nybörjare? Då tål det att nämnas att du antagligen inte kommer märka någon som helst skillnad… Lite som första tjejen: det spelar ingen roll om hon är tokful, bara det att man fick till det gör att man är glad i ett halvår.
    Därför: kolla in GK kites och Starkites. Billiga alternativ – och Starkites har faktiskt dessutom en stopperball som påminner lite om Cabrinhas.

    Hoppas att det hjälpte lite.

    Christian

  • nic

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 08:06

    @christian12345 385635 wrote:

    Chrilles regler för bow-kites:

    Köp bara 2007’or. Gamla bow-kites stinker.

    Bommen (och bom-setupen) är det viktigaste. Pulley kostar typiskt extra och är dessutom värdelöst.

    5’e lina är inte så bra, i alla fall för nybörjare, då draken lättare inverterar och dessutom lättare går sönder. Å andra sidan kan man få tag i en North Rebel som har tokbra kvalitet till förhållandevis små pengar.

    Switchblade 2 (mitt eget val i år) är bra, mest för att bommen är överlägsen alla andra, men draken är också bra – lite som en Nova2, men aningen snabbare i vändningarna. Kom bara ihåg att man betalar ganska mycket för namnet… Om du har möjlighet att åka till Kanarieöarna (Europaimporten ligger där) så kan du kanske spara halva resekostnaden på att köpa Cabrinha där.

    Jag antar att du är nybörjare? Då tål det att nämnas att du antagligen inte kommer märka någon som helst skillnad… Lite som första tjejen: det spelar ingen roll om hon är tokful, bara det att man fick till det gör att man är glad i ett halvår.
    Därför: kolla in GK kites och Starkites. Billiga alternativ – och Starkites har faktiskt dessutom en stopperball som påminner lite om Cabrinhas.

    Hoppas att det hjälpte lite.

    Christian

    Sorry, du har fått i bästa fall hälften rätt men om du inte har bättre hit-rate än så ska du nog undvika att ställa upp regler.

    nic

  • christian12345

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 08:13
    nic;385640 wrote:
    [..]om du inte har bättre hit-rate än så ska du nog undvika att ställa upp regler.

    nic

    Mycket möjligt.

    I övrigt får jag tacka för din konstruktiva kritik.

    Christian

  • christian12345

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 09:29

    Och helt ärligt.

    För att kolla upp vad övrig information man kan få i brist på utförliga tips här i tråden, tog jag mig tiden att klicka mig in på Fahlensurf som det görs reklam för i signaturer ovan.

    Det första man kommer till är surfkläder för bäbisar. Om man sedan klickar på Kites, får man veta att “Grymma kites, allihopa! Naish har verkligen gjort det (igen)! Ett stort grattis till utvecklingsteamet på Naish!!![..]”

    Jaha!!!!! Vad bra!!!!! Är Shockwaven lika bra som ’06?!!?!! Igen?!!?!?!

    Sedan fångas man av “Världens första ATW kite!”. Det låter ju intressant, problemet är bara att ATW inte förklaras i den osannolikt långa produktbeskrivningen. Låt mig gissa: All Terrain Wombat, All Together Worthless, eller All Terrain Wehicle…

    Man får också information om att “[..]linorna är försträckta under temperatur” och att “[..] Octopus-systemet: Du pumpar samtliga strutar inklusive LE (framkantens blåsa) på en och samma ventil. [..] Naish är ensamma om denna integrerade backventil som försäkrar ett jämt tryck i blåsorna[..]”

    Jaha, tack, jag antar att man ska vara orolig för att alla andra fabrikat med one-pump lider av ett icke “jämt” tryck och att det är därför som man bör välja Naish. Eller, kanske ska man utgå från att om linor är försträckta utan temperatur, så går de lättare av?

    Jag orkar inte riktigt spendera min tid på att läsa artikeln, utan bläddrar till slutet för att se om där finns någon konklusion.

    “Ny Delta Cut Trailing Edge
    För att minimera deformation av bakkanten (trailing edge) så är nya dubbla 2-ply förstärkningar”

    Ja just det, jag tänkte inte på det… Nu vet jag vad jag ska köpa för drakar nästa gång.

    Tack för alla visdomsord, Fahlensurf.

    Ny regel från Chrille: Var kritisk mot information från återförsäljare om du vill ha en förnuftig idé om vad du skall köpa. I alla fall vad gäller drakar – bäbiskläder är inte något jag kan uttala mig om.

    Christian

  • simoneburgess

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 09:32

    Hehehe. Om jag kunde ge dig en aloha till skulle jag det.

  • tom-tom

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 10:50
    christian12345;385670 wrote:
    Och helt ärligt.

    För att kolla upp vad övrig information man kan få i brist på utförliga tips här i tråden, tog jag mig tiden att klicka mig in på Fahlensurf som det görs reklam för i signaturer ovan.

    Christian

    Haha, inget smeker så skönt som lite käftsmäll.

    Klockren Aloha.

  • skanepaul

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 11:04

    @christian12345 385670 wrote:

    Och helt ärligt.

    För att kolla upp vad övrig information man kan få i brist på utförliga tips här i tråden, tog jag mig tiden att klicka mig in på Fahlensurf som det görs reklam för i signaturer ovan.

    Det första man kommer till är surfkläder för bäbisar. Om man sedan klickar på Kites, får man veta att “Grymma kites, allihopa! Naish har verkligen gjort det (igen)! Ett stort grattis till utvecklingsteamet på Naish!!![..]”

    Jaha!!!!! Vad bra!!!!! Är Shockwaven lika bra som ’06?!!?!! Igen?!!?!?!

    Sedan fångas man av “Världens första ATW kite!”. Det låter ju intressant, problemet är bara att ATW inte förklaras i den osannolikt långa produktbeskrivningen. Låt mig gissa: All Terrain Wombat, All Together Worthless, eller All Terrain Wehicle…

    Man får också information om att “[..]linorna är försträckta under temperatur” och att “[..] Octopus-systemet: Du pumpar samtliga strutar inklusive LE (framkantens blåsa) på en och samma ventil. [..] Naish är ensamma om denna integrerade backventil som försäkrar ett jämt tryck i blåsorna[..]”

    Jaha, tack, jag antar att man ska vara orolig för att alla andra fabrikat med one-pump lider av ett icke “jämt” tryck och att det är därför som man bör välja Naish. Eller, kanske ska man utgå från att om linor är försträckta utan temperatur, så går de lättare av?

    Jag orkar inte riktigt spendera min tid på att läsa artikeln, utan bläddrar till slutet för att se om där finns någon konklusion.

    “Ny Delta Cut Trailing Edge
    För att minimera deformation av bakkanten (trailing edge) så är nya dubbla 2-ply förstärkningar”

    Ja just det, jag tänkte inte på det… Nu vet jag vad jag ska köpa för drakar nästa gång.

    Tack för alla visdomsord, Fahlensurf.

    Ny regel från Chrille: Var kritisk mot information från återförsäljare om du vill ha en förnuftig idé om vad du skall köpa. I alla fall vad gäller drakar – bäbiskläder är inte något jag kan uttala mig om.

    Christian

    Bra skrivit!!

    Men Naish Torch 3 rockar, bara så alla vet!

  • superoskar

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 11:23

    @christian12345 385670 wrote:

    “Ny Delta Cut Trailing Edge
    För att minimera deformation av bakkanten (trailing edge) så är nya dubbla 2-ply förstärkningar”

    Ja just det, jag tänkte inte på det… Nu vet jag vad jag ska köpa för drakar nästa gång.

    Det e ju jättebra att dom gjort nått åt det…. min torch2a har ju blivit något helt galet sliten i trailing edgen så om dom nu har förbättrat det så skulle jag faktiskt kunna tänka mig å köpa en 3a….. inte bara värdelös information 😉

  • milkman

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 11:52

    @christian12345 385670 wrote:

    Och helt ärligt.

    …..
    Tack för alla visdomsord, Fahlensurf.

    Ny regel från Chrille: Var kritisk mot information från återförsäljare om du vill ha en förnuftig idé om vad du skall köpa. I alla fall vad gäller drakar – bäbiskläder är inte något jag kan uttala mig om.

    Christian

    Sitter och försöker förstå vad det är som är så upprörande?

    Personligen tycker jag att vi somn säljer kite borde vara mycket mer tydliga när det gäller design/materialval och tillverkningsprocess på våra kiter kite. Det är en jäkla massa pengar, varför köps grejjorna inte med samma norgrannhet som när man köper en bra TV för??
    Det ÄR skillnad på material i kiterna, och tillverkas på olika sätt. Och nästan ingen importör bryr sig om att lyfta fram det… Men nakna tjejer, och fina loggor med en känt namn, det fixar vi i industrin tydligen. Vågar vi inte komplettera detta med fakta då lr??
    Fast du kanske bara är grinig över hur det formaterats? Å det är ju fritt förståss. 🙂

    Sen kan jag utfärda en egen regel, säkerligen är även den rätt full med hål:
    Många som köpt kite, anser att den de köpt är bäst – annars skulle de ju inte köpa den. Naturligtvis. Men deras argument de haft till grund behöver ju inte stämma heller.
    Exempel på det kan man se hos dom som köper kiter för att dom inverterar mindre med 4 än 5 linor som regel(!) och dom som anser att “Pulley kostar typiskt extra och är dessutom värdelöst” och sedan köper en kite som har sex st!

    I viss mån håller jag ändå med, självklart skall man ta oss importörer med en nypa salt, vi är lite hemmablinda. Även om jag tror vi alla gör vårt bästa för att vara sakliga:
    För dig som konsument är i första hand ditt eget test den bästa modellen. I andra hand borde information om kiterna från folk som inte äger och inte säljer kiten vara mest trovärdigt. (Fler o-censurerade testprotokoll efterlyses från fler tillverkare)

  • bohm

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 11:53

    @christian12345 385670 wrote:

    Och helt ärligt.

    För att kolla upp vad övrig information man kan få i brist på utförliga tips här i tråden, tog jag mig tiden att klicka mig in på Fahlensurf som det görs reklam för i signaturer ovan.

    Det första man kommer till är surfkläder för bäbisar. Om man sedan klickar på Kites, får man veta att “Grymma kites, allihopa! Naish har verkligen gjort det (igen)! Ett stort grattis till utvecklingsteamet på Naish!!![..]”

    Jaha!!!!! Vad bra!!!!! Är Shockwaven lika bra som ’06?!!?!! Igen?!!?!?!

    Sedan fångas man av “Världens första ATW kite!”. Det låter ju intressant, problemet är bara att ATW inte förklaras i den osannolikt långa produktbeskrivningen. Låt mig gissa: All Terrain Wombat, All Together Worthless, eller All Terrain Wehicle…

    Man får också information om att “[..]linorna är försträckta under temperatur” och att “[..] Octopus-systemet: Du pumpar samtliga strutar inklusive LE (framkantens blåsa) på en och samma ventil. [..] Naish är ensamma om denna integrerade backventil som försäkrar ett jämt tryck i blåsorna[..]”

    Jaha, tack, jag antar att man ska vara orolig för att alla andra fabrikat med one-pump lider av ett icke “jämt” tryck och att det är därför som man bör välja Naish. Eller, kanske ska man utgå från att om linor är försträckta utan temperatur, så går de lättare av?

    Jag orkar inte riktigt spendera min tid på att läsa artikeln, utan bläddrar till slutet för att se om där finns någon konklusion.

    “Ny Delta Cut Trailing Edge
    För att minimera deformation av bakkanten (trailing edge) så är nya dubbla 2-ply förstärkningar”

    Ja just det, jag tänkte inte på det… Nu vet jag vad jag ska köpa för drakar nästa gång.

    Tack för alla visdomsord, Fahlensurf.

    Ny regel från Chrille: Var kritisk mot information från återförsäljare om du vill ha en förnuftig idé om vad du skall köpa. I alla fall vad gäller drakar – bäbiskläder är inte något jag kan uttala mig om.

    Christian

    Vad förväntar du dej att en återförsäljare skriver på sin sida?? Förväntar du dej objektivitet och kritiskt granskande av sin egen produkt. Gå till vilken annan webbutik som hellst så ser du liknande text, fast om någon annat märke.

  • nic

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 12:11

    @christian12345 385670 wrote:

    Och helt ärligt.

    För att kolla upp vad övrig information man kan få i brist på utförliga tips här i tråden, tog jag mig tiden att klicka mig in på Fahlensurf som det görs reklam för i signaturer ovan.

    Det första man kommer till är surfkläder för bäbisar. Om man sedan klickar på Kites, får man veta att “Grymma kites, allihopa! Naish har verkligen gjort det (igen)! Ett stort grattis till utvecklingsteamet på Naish!!![..]”

    Jaha!!!!! Vad bra!!!!! Är Shockwaven lika bra som ’06?!!?!! Igen?!!?!?!

    Sedan fångas man av “Världens första ATW kite!”. Det låter ju intressant, problemet är bara att ATW inte förklaras i den osannolikt långa produktbeskrivningen. Låt mig gissa: All Terrain Wombat, All Together Worthless, eller All Terrain Wehicle…

    Man får också information om att “[..]linorna är försträckta under temperatur” och att “[..] Octopus-systemet: Du pumpar samtliga strutar inklusive LE (framkantens blåsa) på en och samma ventil. [..] Naish är ensamma om denna integrerade backventil som försäkrar ett jämt tryck i blåsorna[..]”

    Jaha, tack, jag antar att man ska vara orolig för att alla andra fabrikat med one-pump lider av ett icke “jämt” tryck och att det är därför som man bör välja Naish. Eller, kanske ska man utgå från att om linor är försträckta utan temperatur, så går de lättare av?

    Jag orkar inte riktigt spendera min tid på att läsa artikeln, utan bläddrar till slutet för att se om där finns någon konklusion.

    “Ny Delta Cut Trailing Edge
    För att minimera deformation av bakkanten (trailing edge) så är nya dubbla 2-ply förstärkningar”

    Ja just det, jag tänkte inte på det… Nu vet jag vad jag ska köpa för drakar nästa gång.

    Tack för alla visdomsord, Fahlensurf.

    Ny regel från Chrille: Var kritisk mot information från återförsäljare om du vill ha en förnuftig idé om vad du skall köpa. I alla fall vad gäller drakar – bäbiskläder är inte något jag kan uttala mig om.

    Christian

    ???

    Bra att du läser på om Naish och ger tips om hur de/Fahlen kan fila på sin kommunikation men jag fattar inte vad det skulle ha med detta att göra.

    christian12345 wrote:
    Köp bara 2007’or. Gamla bow-kites stinker.

    Finns flera bra 2006or ute nu å skillnaden mellan 2006 till 2007 är inte så stor på de som redan var bra 2006.

    christian12345 wrote:
    Pulley kostar typiskt extra och är dessutom värdelöst.

    Håller med, men det är bara en åsikt och inte en regel.

    christian12345 wrote:
    5’e lina är inte så bra, i alla fall för nybörjare,…

    Här har du blivit pålurad en uppfattning som är helt gripen ur luften….

    christian12345 wrote:
    …då draken lättare inverterar

    … De enda kites som jag sett invertera har varit bow (och oftast av samma märke), inte 5e lina kiter. En av de populäraste kitarna med 5e lina förra året hade dessutom anti-invertkit och invertering var såldes svårt/omöjligt att åstakomma.

    Anledningen till att man hellre vill ha 5e-lina är att man slipper bowbridles (och block i kiten). Då får man direktare styrning och enligt mångas mening bättre känsla till kiten, utan fördröjning. Man får även kraft i hela svängen vilket många föredrar framför en tajt klassisk bowsväng som snurrar på stället utan kraft. Vissa gillar det ena, andra det andra.

    christian12345 wrote:
    och dessutom lättare går sönder

    En kite med 5-lina och anti-invert. Varför skulle den lättare gå sönder? Om du ska ställa upp “regler” så är det ju inte så bra om det finns fler undantag på stranden.

    christian12345 wrote:
    Lite som första tjejen: det spelar ingen roll om hon är tokful

    Tja…

    Häng nu inte upp dig på detta. Det är faktiskt ok att ha olika uppfattning…

    nic

  • pepa

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 15:04

    Hmmm, vem fan e Chrille och varför skall man följa hans regler? Det står ju till och med att han är en Noobe hihi.

  • zeke

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 15:23

    …vid det här laget ganska uppenbart att vem man handlar kiten av är lika viktigt som vilka egenskaper den har….

    Jens

  • stebe

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 15:29

    Jag tycker Ozon-ligan behöver lite motvik i denna debatten, säskilt eftersom jag inte alls håller med om vad som skrivs.

    Största anledningen till att jag har bytt till SLE(Bow)-kites var inte det feta vindregistret utan att jag slapp femte linan.

    Fem linor traslar sig mer än fyra, thats a fact!!!
    Har du fem linor och flippar(rullar) kajten, vilket man gör rätt ofta om man gillar att ladda på ordentligt på vattnet, så är det bara att åka in till stranden och trassla linor och har du riktigt otur kan kiten gå sönder.
    Kör du en fyralinorskite men frontlinorna delade vid bommen, så tvistar du upp linorna på nolltid.

    En rätt kostruerad SLE/Bow kite behöver inte ha en femtelina-anti-invert-tjosan för att vara omöjlig/mycket svår iverterad.

    Jag är grymt nöjd med mina Waroos, Inverterar inte, clean funktionell bomlösning och är mycket stabil i luften. Jag hade säkert varit lika nöjd med några av de andra märkena också men varför betala flera tusen mer för något som är likvärdigt.

  • milkman

    Medlem
    25 maj, 2007 vid 16:03

    @stebe 385781 wrote:

    Fem linor traslar sig mer än fyra, thats a fact!!!

    Det stämmer, det tar mer tid att lägga ut fem linor än fyra när du riggar.
    @stebe 385781 wrote:

    Har du fem linor och flippar(rullar) kajten,…, så är det bara att åka in till stranden och trassla linor och har du riktigt otur kan kiten gå sönder.

    Övrigt kanske kan stämma i nån teknisk lösning, men eftersom du inte generaliserar så utan menar att det är ett faktum på Ozone så vill jag kommentera. (Jag kanske missförstod, vill inte starta nån flamegrejja – kommer ni ihåg paraolympics grejjen 🙂 ? )
    Ifall du lyckas flippa en Ozone kite genom linorna så får du relauncha (som alltid annars), åka in till stranden (som alltid annars) och landa kiten (som alltid annars) så nån kan hålla i den medans du skicka bommen genom linorna – Som man brukar göra med många andra kiter, oavsett antal linor. Att kiten kan gå sönder av detta stämmer inte.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Märke på bowkite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.