Senaste nytt Forums Vågsurfing Marocko, Lanzarote eller Fuerteventura?

  • Marocko, Lanzarote eller Fuerteventura?

    Publicerad av jacko på 6 februari, 2006 vid 11:39

    hej!

    ska åka på sista minuten nu slutet av feb/början av mars för o i huvudsak surfa.

    vilket av ovannämnda hade ni rekommenderat?

    tacksam för svar
    jacko

    danielf svarade 16 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • danielf

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 11:46

    Jag hade lätt valt Marocko, mer för jag tror på surfen där och lite fräck kultur. Risk för localism och lite turistfälla över Kanarieöarna. Men det är klart, skall du ha med dig folk (typ familj) som inte surfar, då är det självklart en nobrainer.

    Marocko kanske inte direkt är lämpligt att lämna sin dam ensam i heller.

    Surfmässigt, så tror jag mer på Marocko, om vad jag läst och hört, men båda ställena har väl relativt tung surf, du hinner väl precis ner till slutet på säsongen.

    Hade nog inte velat resa själv till Marocko heller, då är nog kanarieöarna lättare att hitta lite folk att hänga med.

    Hade kul!

  • jacko

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 16:15

    tack för snabbt och bra svar!

    vi e 2-4man som ska ner, alla åker ner för lite mer värme än här och lite bättre surf. vet du hur det är med hyra/köpa bräda där? vattentemp?

  • danielf

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 17:39

    Det är nog relativt kallt vatten, kanske 15-18. En bra limmad 3/2 räcker nog, men jag hade kört med booties till det, men är också lite frusen i fossingarna.

    Det finns nog brädor att hyra och köpa, men det är nog också lite beroende på vart ni skall, Agadir är juh rätt populärt, så där är säkert utbudet bra. Om ni bestämmer er för Marocko, köp några böcker, t ex Lonely Planet och någon “surfing Marocko” bok, så får ni säkert bra svar. Sen som vanligt (schh Yann), skaffa Stormrider Guide World vol1&2 samt Europe, då har du alla svaren.

    Sen är det nog inte så varmt där, räkna inte med dagstemp. mycket över 20°C.

    Nåväl, inte vart där, vill dit, men det finns ingen alkohol där så….eller någonstans kanske det finns?! Men hur skall man då göra med aftersurf-ölen?

  • yann

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 18:05

    kan inte låta bli…..Papegojja! :p

    Drack iofs min första Rom å Cola på en nattklubb i Tanger när jag var 10 år gammal men kan inte svara på hur lättillgängligt det är.

  • danielf

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 18:52

    Nej, jag misstänkte att det finns Alkhol, kan tänka mig att det olika för olika städer och hur “muslimska” de är. Lonely Planet har säkert ett bra svar.

  • stoney77

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 19:38

    Har inte varit där själv men har hart rykten om att Agadir inte ska vara så bra, däremot ska ett ställe som heter tagahouz (eller något i den riktningen) som ligger i närheten vara superbra.

  • danielf

    Medlem
    7 februari, 2006 vid 06:02

    Jo, finns schysst pointbreak där om jag minns rätt. Satt å råpluggade in allt jag kom över i höstas, men fick inte med mig någon ner. Och nu kommer jag inte loss. *sob*

  • jacko

    Medlem
    7 februari, 2006 vid 06:56

    …det verkar vara rätt tungt att åka till marocko för tillfället….

  • danielf

    Medlem
    7 februari, 2006 vid 07:04

    tack vare de danska karrikatyrerna eller menar du att det är “tokstort” där?

  • jacko

    Medlem
    7 februari, 2006 vid 11:58

    ….danskarna!

  • gson

    Medlem
    7 februari, 2006 vid 22:04

    En hel del fina terrorister har dom ju lyckats uppfostra i Marocko…

    Det finns spånken att köpa i Agadir, själv skulle jag inte komma på tanken att supa i ett muslimskt land. Man tar seden dit man kommer liksom!
    Kommer ihåg att när jag var där så var hotellet fullt med finnar som spånkade loss rätt hårt.

    Trevligt land Marocko men det går ju inte att lita på en endaste jxvel..
    Tubigare och hårdare surf generellt sett på Kanarieöarna, fast det finns gott om snälla vågor också.

    Mitt tips är Fuerteventura om ni ska ner första gången och inte har så mkt erfarenhet, vågorna på Lanzarote är mer lokaliserade och surfet är överlag tyngre.
    Glöm inte att det finns fina vågor på södra delen av Fuerte och hela västkusten har en massa secret spots.

  • want_to_go_surfing

    Medlem
    9 februari, 2006 vid 14:30

    Åk till lanzarote!! Har själv varit nere två gånger under vintern och det är underbart! Om du är nybörjare så är breaket på caleta de famara toppen. Det finns oxå en bra surfskola där (inte calima, utan surfschoollanzarote). Men även en erfaren surfare kan få riktigt fräcka rides där! La santa och san juan är annars fina ställen om du är lite mer erfaren surfare. Det finns även bra ställen på andra ställen runt om ön. Sträckan mellan famara och la santa är nog ändå den med bäst surfing. Alltid vågor, som fungerar i många vindriktningar. Kan ibland bli lite stormig surfing, men det är verkligen toppen. Varmt och underbart både i luften och vattnet! Go for it!

  • lifeguardvbg

    Medlem
    14 februari, 2006 vid 11:19

    Jag och en polare var i Marocko i December! Riktigt gött faktiskt… Har inget att jämföra med men det är ett ställe jag lätt kan komma tillbaka till…
    Vi bodde på hotell i Agadir hur lyxigt som helst och sen tog vi oss ut med surfskolan till de olika platserna! Lagom nybörjarvågor men nån dag var det riktigt stora!
    Som sagt, åk inte själv. Men du behöver inte vara rädd för att bli rånad eller så. Dom är så jävla rädda för polisen där (och polisen finns överallt). Dom lurar gärna “dumma svenskar” på pengar men om man bara e med på noterna och förstår att man håller på att bli lurad så kan man hota med polisen och genast få det gratis istället… 😛 😀

  • lifeguardvbg

    Medlem
    14 februari, 2006 vid 11:24

    Ang. alkohol!
    Vi drack som svampar… Bara man inte super på gatorna för det tycker dom inte om… Håll er på pubar eller på rummet…
    Jag tänkte mig inte för en dag och köpte en öl som jag gick och sög på när vi gick runt i stan. Då var den en som sa till mig. Han förklarade att dom inte bryr sig så mycket om att man dricker på gatan, men det ser inte så fint ut i deras ögon, lite respektlöst… Men det var helt lungt!

  • rurik

    Medlem
    27 februari, 2006 vid 08:51

    Jag var i Marocko förra vinter och gillade det, Är ingen kung på vågbräda, så mitt tips e utifrån mitt perspektiv. Runt Thagazut finns flera små butiker om man håller ögonen öppna, men utbudet e inte jättestort på hyrbrädor Lokalbussen tar dig runt bra, håll ögonen öppna för hemma målade skyltar med “surf shop”. Det fanns lite osorterade uthyrningsbrädor, men ok utbud och inte allt för dyrt. Det finns även gott om bra spots runt ovan nämnda samt norr över. Boende uppfattade jag som lätt att få tag i. kolla surfskolorna i Thagazut, dom kan hooka up dig. du får det säkert lite dyrare en om du fixar det på plats. Bor du i Thagazut finns flera spots på gång/liftavstånd, annars e bil trevligt.
    Det var lite speciellt för min flickvän med oönskad uppmärksamhet runt Agadir, men utanför var det bättre. Så fort hon presenterade sig som min fru så var det lugna gatan och respekt. Kompisens tjej hade inga problem när hon var där i våras. Glöm att få vara i fred från försäljare på stränderna om du inte tar dig iväg med bil.

    Ett häftigt land med tillfälle att få lite upplevelser annars. Låna Lonley planet på biblioteket, där står en hel del om spots och boende.

    Var även på Lanzarote för några år sedan. Även där fanns bra spots nordvästra sidan samt några surfshops med uthyrning. Enkelt leverne där ,men långt ifrån lika exotiskt som Marocko. surfet verkade riktigt bra , men se till att hamna på rätt ställen. Då jag låg och kämpade i små vågor surfade localsen på 4 m ca en km bort.

    Ang karikatyrerna så tror jag det handlar om ett hundratal arga bland miljoner vänliga vettiga människor.

    Lycka till!
    /Rurik

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Marocko, Lanzarote eller Fuerteventura?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.