Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast till NP Expression 6.5 -07

  • Mast till NP Expression 6.5 -07

    Publicerad av bulan på 7 maj, 2010 vid 19:26

    Hej

    Skulle vilja ha lite rådgivning angående mast till ovanstående segel, där både 430 och 460-mast finns rekommenderat, luff 468 cm !

    Vilken bör man köra med? Hur ändras prestandan med resp. mast ?

    Tack på förhand !
    Carlhenrik

    local svarade 14 år sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • booman

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 21:25

    Hej! Så här säger de på Saillofts FAQ: (Jag vet, det är inte NP, men samma sak borde väl kunna gälla även dem.)


    What masts fit in your sails?

    During development of the luff curve we take into account masts from all different manufactures.

    The surfer needs to make sure that the IMCS specs on the mast correspond with the IMCS specs on the sail. Most of our sails work on 2 different mast lengths / hardness. Which the surfer prefers is a matter of taste because the mast influences the sail’s characteristics. General Rule: Heavy surfers (90 kg) should go for the harder and longer mast. Light surfers (60 kg) should go for the softer and shorter mast….”

  • jat

    Medlem
    9 maj, 2010 vid 12:03
    BooMan;610530 wrote:
    Hej! Så här säger de på Saillofts FAQ: (Jag vet, det är inte NP, men samma sak borde väl kunna gälla även dem.)


    What masts fit in your sails?

    During development of the luff curve we take into account masts from all different manufactures.

    The surfer needs to make sure that the IMCS specs on the mast correspond with the IMCS specs on the sail. Most of our sails work on 2 different mast lengths / hardness. Which the surfer prefers is a matter of taste because the mast influences the sail’s characteristics. General Rule: Heavy surfers (90 kg) should go for the harder and longer mast. Light surfers (60 kg) should go for the softer and shorter mast….”

    Tack för infon. Jag har haft samma fråga i flera år men inte ställt den. Nu vet jag.

  • p-malmkvist

    Medlem
    9 maj, 2010 vid 13:46

    Det där med mjuk mast= lätt seglare och hård mast= tung seglare är inte alltid rätt..
    Beror också på vid vilken typ av segling man vill få optimal prestanda.. Mycket kryss så skulle jag iaf välja den hårdare masten och vid mycket slör så är den mjukare masten bra.. Sedan beror det ju på hur seglet är i känslan.. Är det ett styvt eller mjukt segel etc..

  • local

    Medlem
    9 maj, 2010 vid 18:52

    Beror oxå på hur mycket masten väger tycker jag personligen. Har kört en 460 som dessutom är till salu 🙂 på Expression 6.5 -05 se länk nedan och jag väger 70 kg och det har funkat riktigt bra. Värt att lägga dyra slantar på mera kol och mindre vikt, körde på en 30% som fick riggen att kännas riktigt klumpig å seg i jämförelse med denna mast. Bör oxå vara en Pryde mast till prydesegel men vissa märken kan funka. Jag prövade en Tushingham mast en gång och den börjkurvan var helt fel för Pryde.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=27335&title=460-mast-95-25-neil-pryde-ck95&cat=13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast till NP Expression 6.5 -07

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.