Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mast till TR-1 8,5 kvm?

Taggad: 

  • Mast till TR-1 8,5 kvm?

    Publicerad av po525h på 7 maj, 2006 vid 20:33

    Vilka master har folk kört med till ett Mauisails TR-1 8,5kvm?
    Funkar en vindsurfing.se 20%?
    Några master man ska hålla sig borta ifrån?

    po525h svarade 18 år sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    7 maj, 2006 vid 20:41

    Hej

    Vet inte hur böjkurvan på Vindsurfing.se-masterna stämmer med Gaastra/Maui Sails-masterna, men generellt tror jag inte att det är så bra idé att köra med 20%-mast. TR-1 är ett rent race/slalom-segel som helst vill ha en 100% mast.

  • po525h

    Medlem
    7 maj, 2006 vid 20:55

    Mauisails-masterna på 30% då? Har inte riktigt råd med 100%-master..

  • _d_

    Medlem
    7 maj, 2006 vid 21:02
    tbasco wrote:
    Vilka master har folk kört med till ett Mauisails TR-1 8,5kvm?
    Funkar en vindsurfing.se 20%?
    Några master man ska hålla sig borta ifrån?

    skulle starkt avråda dig att köra med en 20% mast av ett annat märke till TR1an.

    Mauisails 30% kan dock fungera betydligt bättre, men långt ifrån optimlalt.

    om du går in på http://www.mauisails.com
    så finns det ett formum där, fråga vad de har att säga om en 30% till TR1an.

  • canoya

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 06:16

    Ring och fråga Johan på vindsurfing.se, han säljer ju Maui Sails så han borde kunna ge en rekomendation om du beskriver vad du har för krav för honom.

  • po525h

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 06:32
    canoya wrote:
    Ring och fråga Johan på vindsurfing.se, han säljer ju Maui Sails så han borde kunna ge en rekomendation om du beskriver vad du har för krav för honom.

    Jag frågade faktiskt honom om det när jag köpte seglet av honom, och han visste faktsikt inte.

    Men vad jag har förstått efter att ha läst igenom Mauisails forum så finns det i det stora två kategorier av master. Dels de med konstant böjkurva, (NeilPryde och de flesta andra), och dels de som är mjukare i längst ner. Maui, Fiberspar osv. Var vindsurfing.se’s master ligger har jag ingen aning. Men de skickar ju med en Vs.se-mast i ett kit till Mauisails Pursuit -segel. Så helt illa kan det inte vara?

  • jester

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 06:42

    TR-1 är ett potent tävlingssegel. Då seglet dessutom är ganska stort, så krävs en bra mast. Minst 75% kol, och det är nästan ett måste att köpa den mast som tillverkaren rekommenderar. Annars blir det som att sätta en trabant-motor i en Ferrari… Tyvärr, men så är det…

  • imported_mickeo

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 13:28

    Tjena seglade hela förra säsongen på Mauisails TR1 både till Formula och Slalom och har provat med några olika master bland annat Vndsurfing.se 100% Simmer 75% och MauiSRS100%
    Och kan säga att det är otroligt stor skilnad på dom masterna.
    Det jag kan rekomendera köp en riktigt bra mast till ditt gamla segel än Nytt segel och gammal mast. Det är läckert med ett nytt segel men utan rätt mast på Race segel så är det helt förkastligt.
    Mvh
    Micke

  • po525h

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 19:50

    Jaja.. det får väl bli en fetingmast då 🙂
    Får käka nudlar några månader till.. hehe.
    Var fick du tag på din 100% mauimast? Hittar bara 30%-iga på vs.se. Ingen som har en 75% eller 100% SRS 490 cm begagnad?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mast till TR-1 8,5 kvm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.