• Mastrek.?

    Publicerad av anonym-anvandare på 17 september, 2002 vid 10:51

    Hur jävla viktigt är det att följa dem ?
    Har ett 4,7(414), 5,3(438), 6,3(459) osv och en kompromissmast 440/24
    Måste man skaffa en 400, 430, 460 enl.rek eller skulle det
    gå att ha en 430/21

    Vad händer tekniskt sätt om den blir för hård resp. mjuk ?

    Om man behåller 440:an till 6,3:an skall man då köpa en
    400 eller 430 till de två mindre ?

    Tack så länge

    anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • swetiger

    Medlem
    17 september, 2002 vid 15:52

    Jag sitter här hemma och klurar på ungefär samma sak. Jag har idag en 460 mast som passar till mitt 6,5 kvm segel, men jag behöver ju ha en större segelgarderob än så och närmast tillhands att skaffa ligger ett 5,5 kvm segel. Ska jag då skaffa en 430 mast till det, och får jag isåfall problem när jag så småningom skaffar ett segel på 4,5-4,7 kvm. vad finns det för mastlängder som är troligt att man klarar ett sådant segel och hur mycket är det normalt att förlänga masten med. En annan lösning jag har funderat på är att såga av min 460 mast och skaffa en förlängare för att ta både 6,5:an och 5,5:an.Men är jävligt osäker på om det skulle fungera, Är det någon som provat och vet.

    Tacksam får om någon med svar (Och inte bara fler frågor som jag.) klev in i diskussionen.

  • q-lobo

    Medlem
    17 september, 2002 vid 16:01

    Det verkar som att surfmarknaden har gripit tag i dig rejält! Om du inte har ambitioner att rippa skiten ur dunkerbeck så föreslår jag att du kompromissar. När det kommer ned till dessa detaljer så försvinner charmen med sporten tycker jag. Fram med mer enhetliga grejjer så kommer sporten att utvecklas fortare, för det är fan ingen som har råd att ha en speciell mast till ett specifikt segel och en tillhörande fena. Och tänk på att DU måste passa in våtdräktsmärket till utrustningen för det går ju inte att köra neilpryde till fanatic!

    /Q

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 2002 vid 17:00

    körde en 4.7 på en 460 mast. inte optimalt, inte bra, men det funkade. hade fullt drag i helgen utan att nämnvärt känna av den för långa mastens nackdelar, ingen vågsurf

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2002 vid 07:34

    Du har rätt, surfmarknaden kontr. mig fullständigt.

    Vad jag eg. menar är att ett spec. märke till resp. segel
    skiter jag än så länge i och en kortare/lite mindre IMCS än
    rek. är nog inte heller mitt stora problem utan:

    När jag kör med 440/24 till 4,7 och 5,3 och ändå drar MAX i nedhalet så spänner de nedersta två-tre lattorna förbi masten så man knappt kan få runt dem utan att anv. våld vid vändning.

    Kan detta lösas vid mindre styvhet ???????????????

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.