• ola-h

    Medlem
    15 februari, 2013 vid 10:17

    Än så länga har jag inte snackat så mycket prylar i mina inlägg. Jag har faktiskt bara kört på mina gamla beprövade brädor och endast “jobbat” med diverse fentester. Men nu har sent omsider en proto blivit klar och idag var det premiär. Det är en utveckling på Frugal-modellen som jag skrivit om här tidigare. Mer om detta senare, men några bilder kan ni få. Så här långt verkar den sitta fint både i bottensvängen och toppsvängen. Och även släppa bra i toppsvängen, för den delen.

    858737_10151486955244254_486135173_o.jpg

    858692_10151486956979254_225580461_o.jpg

    861430_10151486952054254_290514310_o.jpg

  • calle

    Medlem
    15 februari, 2013 vid 12:19

    Bra med lite mer bilder, började tappa fokus.

  • jesper-b

    Medlem
    15 februari, 2013 vid 12:30

    Senaste Ola H bilderna ovan: Ser smått, lekfullt och glasigt ut, och som vanligt har du sjukt fint tryck på kanten!

    Kuau: Ser mycket hårigare ut än det är. Mer marginal än Hookipa och mer tryck än Kanaha. Dock tycker jag Hookipa nästan alltid är bättre när det är smått, och egentligen 9 av 10 dagar även när det är större. MEN Hookipas crowd och som sagt den där udden gör Kuau till ett sjukt kul alternativ. När Hookipa maxar ut kan även dödliga segla Kuau som håller för lite större svall.

    Finns en massa bra tips om hur man ska bete sig i olika size och riktning, men både de grundläggande tipsen om ut och insegling (simming) kan du få enkelt på plats, liksom överkurserna. Det finns liksom fler nivåer upp: Hur du undviker det lilla revet inne vid Taverrasstranden. Hur du ska simma in i Taverrasbukten för att undvika utåt och nedåtsrömm-ARNA! När hela nedre sektionen på Noriega konstant tokstänger och man ska försöka ta sig ut ännu längre ner. När det maxar ut och endaste en eller två (idioter?) vågar sig på ett försök, osv. Men det mesta av detta är lite överkurs/du kan ta reda på plats.

    Dessutom när det är riktigt lätt trade, och en hel del off-shore, då ligger Kuau lite mer exponerat, dvs man kan snirkla sig ut där när man inte kan det på Hookipa. Eller inte får då det är en djädrans massa fler surfare på Hookipa.

    Kanaha, Otroligt enkel och bra segling. Med lite mer size så blir det löjligt enkelt; stora feta långa slowmotionvågor. När smått kanske lite trist faktiskt, relativt sett. Kitare och kooks är största faran. Om superfett kan det börja trycka på, men det blir du varse om när det sker!

    Bästa och viktigaste rådet: Snacka med kunniga locals på plats. I synnerhet Kuau kan man få strömmar och andra knep beskrivna mycket bättre av någon som står och pekar.

    Ha skitkul och våga ladda bajset!

    /JB

    PS: Vill man få lite Kuau förklarat i text, se:

    http://jeppessurfnotes.blogspot.se/2012/01/epic-maui-session.html

    PS2: Vill man få spotsens förhållande till varandra beskrivet, se:

    [video=vimeo;36535928]https://vimeo.com/36535928[/video]

  • jonas_l

    Medlem
    15 februari, 2013 vid 18:39

    Ola, Jesper & Lars_K, Stort tack för alla bra tips!
    Det gav en klart tydligare bild av läget, sedan blir det självklart till att höra sig för o bilda uppfattning på plats….

  • svenne

    Medlem
    15 februari, 2013 vid 20:43

    Dessutom är Kuau trevligt att vågsurfa på och då är det lätt att ta sig ut vid Mama’s.

    Visst är det lite djupare till revet på Kuau? Jag dundervurpade där och snuddade revet med fötterna. Både Hookipa och Kanaha är ju rätt lätt att skrapa grus på. Vilket jag självklart också har provat. Faktum är att jag kan nog berätta exakt hur bra eller dåliga alla ställen är när det kommer till spolningar, och det står jag för!

    Och sen måste jag ändå slå ett slag för Kanaha, det är är inte bara familjemys och snälla vågor. Min sista dag på Maui hade vi guppa ut och spegelblanka masthöga på vägen in. Jag och fyra locals själva, eftersom alla andra var alldels för vindsugna (kåta) och drog upp till Hookipa (som inte gav nåt alls). Börjar det växa på Kanaha eller om vinden droppar. Ha is i magen och snacka ihop dig med locals. Det kan bli huuuur kul som helst.

  • ola-h

    Medlem
    16 februari, 2013 vid 06:06

    Jag måste bara säga att den där bradan alltså…. Idag var det mast+ i setten på Kanaha och den sitter lika fint där. Sättet den går från en aggressiv bottensväng in i en carvig toppsväng är som en dröm. En dröm som jag fått på hjärnan genom att titta på duktiga surfrare och som faktisk var det som för länge sedan inducerade tankarna på denna bräddesign. Och nu efter några iterationer känns det som jag är framme.

  • mag

    Medlem
    16 februari, 2013 vid 16:59

    Framme!?!
    Du är aldrig framme! Det kommer alltid nya grepp!
    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 09:43

    Ursäkta den sporadiska rapporteringen, men det har helt enkelt inte tagits så mycket bilder på ett tag. De flesta dagarna har dock varit bra segling, men några få undantag. Det har fallit en hel del regn över North shore och vattnet är helt brunt. Det ser inte särkilt aptitligt ut, men visst funkar det att segla på. Och för att framför allt muntra upp Sinker är det värt att fundera lite på relationen mellan förhållanden på plats och hur det kan se ut på prognoser. Den senaste tiden har det ju inte varit något svall i prognosen annat än ett par skvalp från NNV och ett ostligt vindsvall. Därtill en onödigt hård vind. Kan det verkligen bli nå’t att ha? Ja döm själva. Hookipa leverarar allt som oftast häpnadsveckande förhållanden. Idag, trots brunheten var det sjukt bra. Lätt offshore och vågor mellan gubbe plus till över mast. Och bitvis lugna peelande cleana saker istället för det normalt mer intensiva Hookipa-köret. RIKTIGT kul. Mer bilder senare.

    857901_10151503839639254_971811171_o.jpg

    857194_10151503837869254_2128766366_o.jpg

    859754_10151503836424254_2057643769_o.jpg

  • mag

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 20:05

    Shit vilken färg! Som Dogge med allt vad det innebär.
    Fina face helt klart och feeet storlek.

    Tänk på hajfaran, bär hjälm!

    //Magnus

  • jeppepeppe

    Medlem
    25 februari, 2013 vid 06:38

    Apropå hajar, så möttes jag i fredags morse av polisen när jag skulle ut och morgonsurfa i Paia Bay. En 6-8 fots haj hade attackerat en surfare där kvällen innan, som tur är gick det bra och han klarade sig med bitmärken i brädan. Tydligen hade det varit en säl inne i viken samtidigt som attacken hände. Det var inte riktigt lika behagligt som vanligt att ge sig ut i vattnet den morgonen…

  • mag

    Medlem
    26 februari, 2013 vid 09:40

    De allra flesta hajolyckor sker i dåligt ljus och / eller grumligt vatten. Genom att undvika detta minimeras risken. Surfa på!!

  • frippe75

    Medlem
    27 februari, 2013 vid 16:50

    Tack för det! Kan jag skicka biljett fakturan till dig???

  • par

    Medlem
    28 februari, 2013 vid 12:28

    @Jeppepeppe 707334 wrote:

    Apropå hajar, så möttes jag i fredags morse av polisen när jag skulle ut och morgonsurfa i Paia Bay. En 6-8 fots haj hade attackerat en surfare där kvällen innan, som tur är gick det bra och han klarade sig med bitmärken i brädan. Tydligen hade det varit en säl inne i viken samtidigt som attacken hände. Det var inte riktigt lika behagligt som vanligt att ge sig ut i vattnet den morgonen…

    Hmm … Mycket nyfikna hajar på maui sista tiden. Fyra attacker när vi var där i höstas. Det var MYCKET fler sköldpaddor än när jag var där -07. Kanske har med det att göra …
    “Bara” låtsas att dom inte e där 🙂

  • jeppepeppe

    Medlem
    28 februari, 2013 vid 18:30

    Pratade med Frank som hyr ut bilar, han trodde på samma teori, Tycker också att det är betydligt mer sköldpaddor jämfört med när jag var här sist. Men, det är ju ett rätt stort hav så sannolikheten är väl förhoppningsvis rätt låg att man själv blir utvald. (Kommer förmodligen få äta upp det där…)

  • alexasu

    Medlem
    28 februari, 2013 vid 18:52

    @Jeppepeppe 707495 wrote:

    Pratade med Frank som hyr ut bilar, han trodde på samma teori, Tycker också att det är betydligt mer sköldpaddor jämfört med när jag var här sist. Men, det är ju ett rätt stort hav så sannolikheten är väl förhoppningsvis rätt låg att man själv blir utvald. (Kommer förmodligen få äta upp det där…)

    … eller bli uppäten på det där?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.