Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui no ka oi

  • Maui no ka oi

    Publicerad av jesper_b på 2 januari, 2010 vid 05:19

    Varning: Detta är en för detta forum en osedvanligt lång text. Handlar dessutom om mycket annat än vindsurfing.

    Med snart två veckor i paradiset är det hög tid för en liten rapport. Känns lite konstigt att skriva den på vindsurfingkonfen då det inte handlar om så mycket vindsurfing, men å andra sidan är vindsurfing här en variant på surfing, och det handlar det desto mer om.

    Efter en extremt knakig början i form av mycket snö på Arlanda, och framförallt Heathrow (stön vad jag hatar den flygplatsen) som innebar helt nya biljetter vilket inte är så enkelt att skaka fram strax före jul – mer exakt omöjligt. Vi fick helt enkelt hanka oss fram i diverse flygbolags olika långa och stillastående köer för att lyckas prångla till oss standby-biljetter till delar av familjen och till allehanda städer vi inte skulle till…. Efter diverse besök på olika amerikanska flygplatser och 50 timmars hårt arbete senare var vi i alla fall på plats. Med tanke på att det inte fanns en endaste biljett och att vi blev erbjudna total återbetalning av våra biljetter vid ett par tillfällen på vägen, kändes det som en stor framgång att bara vara 24 timmar försenade.

    OK, efter 50 timmars resa var jag inte riktigt i slag att sticka ut på Kuau första dan, trots mina favoförhållanden med lätt trade och stora vågor. Andra dan var det ännu lättare trade och ännu större svall. Jag kom lite sent och missade den lilla pust som var. Av de fyra som stack ut kom bara 2 tillbaka (Jake och Russ), Rags och Mike fick ta den långa vägen hem simmandes in till Tavaras (alla 4 erfarna duktiga Kuaulocals). Jag hann rigga inte mer, kanske lika väl.

    Sen har tradevinden orkat igenom en gång till, De gick att segla i lättvind på Kanaha. Det hade funkat på Kuau också men där var det typ 12-15 fot (way over mast – solid) och ska man ut då vill man gärna ha lite mer än nästan vattenstartsvind. I synnerhet som det var tätt intervall och en djädra massa vatten åt alla håll. Ingen försökte.

    Jovisst, det var ju en ”normalstor” dag på Peahi/Jaws också. Vi var och kollade lite tow in på morgonen och traden var igång där borta redan då. På eftermiddagen var det full vindsurfingcirkus, men jag hade varken tjuts dit eller någon Peahi-erfarenhet så det blev inget av det heller. David var där och kollade och jag antar att han fotade. Jag snackade med en fransk kompis som var där och berättade om att hans kompis hade gått över fallet med rigg och allt på en hyfsat stor våg. Han var säker på att det togs bilder på det som kommer dyka upp i diverse mag så småningom.

    Nere på Kanaha senare samma dag struntade jag i lättvindsguppat och drog ut på min SUP. Det var som sagt feta vågor och lite småblåsigt så jag var helt ensam ute och kunde plocka det finaste setvågorna. Fasen även i denna size är Kanaha ett riktigt sup och long-boardparadis. Stora öppna dryga 5-metersface som man kan dra ner på och lägga stora sköna svängar. Helt ensam var jag inte för Art (kompis som jobbar på Mauisails och brukar komma ner sent till Kuau) var ute och vågseglade lite insiders.
    Häromdan blåste Konan (vind från syd/sydväst, dvs tvärt emot traden och i riktning från ön Kona) tillräckligt för vindsurfing, men återigen på fis-håret. På Kanaha var det nästan rak offshore och längre utmed kusten där riktningen var bättre var det väldigt lätt på insidan. Några NP-gubbar var ute på Mamas/Lanes och balanserade och en handfull körde på Kanaha. Jag riggade (andra gången) och knallade ner i vattnet från stranden där vi bor. Enstaka offshore byar och jag hade nog kunnat simma ut till vinden, men med tanke på att det var rätt sent på eftermiddagen och att det börjat lätta fick det bli en till surfsession istället.

    Innan jag lämnar vindsurfingämnet helt vill jag bara nämna att det är full fyrfens/quad-hysteri på ön. Den märks inte så mycket eftersom det inte är så mycket vindsurfing så här års och på grund av de lätta vindarna, men om man snackar lite med folk så är alla ”who can sail” för att citera en kompis, helt superstokade i quadarna. Här dominerar ju Quatro, men även andra lite mindre kända shapers gör fyrfeningar som funkar fint. Russ har sina australiensiska och Frank har sina lokalt byggda, för att nämna några. Hur som helst så är alla om provat 200% övertygade om fyrfeningarnas fantastiska egenskaper. Med tanke på att jag släpar omkring på en Quatro fyrfening, har riggat min 5.0a ett par gånger, och till och med blött ner grejorna, känns det lite fånigt att inte kunna skriva en ordentlig review utifrån vad jag själv tycker. Alla snackar dock om mer drive, dvs fart i bottomturn jämför med både single och twin-fins, samt att de svänger nästan lika tight som en motsvarande twin. Låter ju både för bra för att vara sant och samtidigt rätt logiskt.

    OK, jag lider en del för de vindsurfare som är här för första gången och inte ska stanna hela våren. Det är inte så mycket vindsurfingturism här så här års, den kommer lite senare på våren (eller tidigare på hösten). Men det finns ju en och annan, inklusive några svenskar. En tröst är väl ändå att det är extremt fint Hawaiianskt vinterväder. Högtyck mitt över ön ger fantastiska dagar. Dessutom är svallen uppradade och ger vågor varenda dag. Mer åt det feta än det mindre hållet. Kan inte bli mycket bättre utifrån ett surf eller familjeperspektiv. Personligen lider jag inte alls, tvärt om. Vill inte låta snobbig eller överlägsen men, jag seglade Hookipa i mast på slutet av 80-talet och det har blivit några gånger sen dess, surfet är jag dock löjligt sugen på. Jag har liksom aldrig riktigt riktigt utnyttjat Mauis surf ordentligt utan mest haft det som ett mindre viktigt komplement till vågseglingen. De sista fem-tio åren har jag känt att prioriteringarna sakta vägt om, men liksom aldrig riktigt kommit till skott…

    Jag är ju en rejält kass surfare, i synnerhet med Maui-mått mätt, men här är det så otroligt mycket enklare än till exempel en lite större Torödag i november. Hookipa har varit för stort för mig de flesta dagarna, men jag har fått mitt livs bästa vågor där i år ändå. Jag brukar inte sticka ut där i över tre fot men fann mig på middles vänstern i solid 3, kanske till och med 4 fot häromdan. Har en fantastiskt trevlig Kazuma 7’8 som ger mig den paddelkraft jag inte riktigt har i kroppen. Hej vilka rides!

    Även Kanaha/Lowers har varit tokkul de större dagarna, ja även mediumdagarna. Har ömsom surfat och ömsom SUPat. Mer sugen på surf men bekvämare för mig med SUP, tycker jag börjar få rätt bra koll på SUPandet, både vad gäller sena branta take offs och svängeriet. Har även varit ute på Kuau i ordentlig size med otroligt roliga vågor. Allt i vackraste möjliga miljö. När jag och Tora (min 11 åriga dotter) paddlade ut på sydsidan kom en Hawaiiansk munksäl upp mitt emellan oss. Sköldpaddor överallt och glasigt klart vatten (det blir sååå klart vatten i stiltje eller lätt kona på north shore) gör att man ser reven mm otroligt skarpt. Soluppgångar, solnedgångar, fullmånar, extrem stoke på line-up…. Maui är helt enkelt ett fullkomligt surfparadis när det är så här. Inga sönderblåsta vågor, inga stökiga tradesvall, bara riktiga vintersvall på svall tryckande på från norr.

    Fick även Tora att paddla med mig ut till Kanaha/Lowers häromdagen. Tidigare har hon förutom sydsidan surfat minivågor på Paia Bay och insidan på pavillions på Hookipa, men aldrig något över huvud förut. Nu var det medium vinterkanaha och klart över huvud i seten, kanske logo med svenska vindsurfingmått mätt. Efter en del tvekan och hela line up peppandes paddlade hon in på en stor fin öppen höger. Gissa om jag höll tummarna… och visst fasen gick det vägen – Tora fick sitt absolut bästa surf någonsin!!!!!!

    Jeff tog mig ut till sitt lokala spot utanför övre Kanaha. Han har snackat om det i alla år och jag har väl irrat omkring där på vindsurfbräda rätt många gånger utan att hitta nåt värt att nämna. Den här gången var det dock helt annorlunda. Dels var det feta svall med en hel del väst i, dels var det 100% vindstilla, och det var säkert en massa andra saker som tidvatten och grejor som jag inte känner till. Hur som helst paddlade vi långt ut från där jag brukar irra omkring. Helt platt och glasigt. Jeff på sin favolongboard och jag på min favoSUP. Mitt val av verktyg beror mest på att jag har en fraktur (kanske) på ett revben (sen misslyckad dropp) och långa paddlingar liggandes gör helt enkelt skitont. Efter att ha passerat en djädra massa kaos typiskt för övre Kanaha så satt vi i vart fall mitt ute på havet halvvägs till horisonten. Jeff log och sa att de kommer snabbt och från ingenstans. Kändes helt omöjligt att det skulle bryta något så här långt ut… SKIT POMMES. Plötsligt kom några tjocka feta nästan fyrkantiga vågor med framkanter som liksom grävde ner a la Teahopu Självklart haltar liknelsen, med det var i vart fall vad som kom upp i mina tankar när jag lätt krampaktigt tokpaddlade snett ut… jag var rätt mycket längre in än Jeff eftersom jag tagit vad som nu visade sig vara en pytteliten insider på väg ut. Jorå fick hela settet i huvudet. Skönt att det var ordentligt djupt och att min leach var ordentligt tjock!!!!

    Som ni förstår höll jag mig rätt mycket längre ut sen. Lät ett gäng set passera och kollade rätt noga på både vågorna och på vad Jeff gjorde (han har surfat i stort sett enbart här de senaste 15 åren och oftast ensam eller med nån enstaka polare). Hur som helst fick jag mitt livs vågor. Jeff sa, OK, Jaws är mer power och större, men sen kommer det här, sååå mycket mer power än Hookipa!!

    Idag 1 januari är min första lay-day. Förutom att jag hade en rätt stor bit rev en bit in i ena hälen (min hustru karvade ut den med bravur) och ett revben som inte alls gillar vad jag gör (vette fasen om det är brutet men skitont gör det) så mår min kropp och mitt sinne så extremt bra av den här ön. Från stressigt kontorsjobb och familjelogostik hemma i mörka Sverige (skönt med all snö som ni fått, det livar ju upp lite grann) till ett havs, ö och surfparadis. De där 50 timmarna som resan tog är ingenting. Familjen mår såå bra, vi högg den finaste granen man kan tänka sig uppe i Kula (20 minuter upp för Haleakala) vi tar morgonsurf och morgondopp, samlar snäckor, snorklar, umgås, äter bra mat. Träffar våra vänner, lär känna nya, pluggar lite efter frukost…. Jag känner mig plötsligt fit, klippte mig riktigt korthårig, nästan exakt samma frilla som jag hade för 20 år sen. Livet är helt enkelt fantastiskt. Maui no ka oi.

    God fortsättning!

    JB

    PS: Lovar återkomma med en liten Quatro quad test så snart det kommer en pust, om det kommer…

    kate svarade 14 år, 3 månader sedan 33 Medlemmar · 96 Svar
  • 96 Svar
  • koa

    Medlem
    2 januari, 2010 vid 07:00

    Ahhh…underbar morgonläsning!

    Aloooha

    Calle N

  • fj69

    Medlem
    2 januari, 2010 vid 09:33

    Tack för underbar läsning, det låter fantastiskt. Ses och hörs.

    Fredrik

  • mats_o

    Medlem
    2 januari, 2010 vid 10:08

    Låter grymt, allt som “vanligt” Mao. Ses snart;)

  • jeppepeppe

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 07:44

    Underbar läsning Jesper!

    Kom själv med familjen igår kväll för första gången till Maui och första dagen har varit helt suverän även om det inte har blåst något. Bor helt suveränt i Kuau och brorsan och jag inhandlade vars en beggad vågis på Second Wind som vi tog en kort paddeltur på utanför Mamas. Känns helt ok att det inte blåser när man bara kan njuta!

    Johan

  • svenne

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 09:12

    Jesper, har du lämnat fenboxarna?

  • styret

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 11:26

    oj vad sugen jag blev på att pulsa ut i snön, skotta fram bilen och åka bort till verkstan och vinterfixa bilen för att den ska klara av 5 månaders jobb ovanför polcirkeln nu…
    helvetes vinterjävel!

  • trimmarn

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 14:47

    Fantastiskt, som man bäddar…

  • mag

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 17:31

    Gytt jeppe!
    Nästa jul kanske. . .

    Magnus

  • jesper_b

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 20:48
    Svenne;593852 wrote:
    Jesper, har du lämnat fenboxarna?

    Svenne, mitt telnr till Umbaldi är urgammalt. Jag emailade Ola om ett nytt nr eller email. Har konstigt nog inte fått svar? Boxarna ligger här på mitt bord…

    Seglade föresten en knapp timme igår på Kuau. Väldigt väldigt lätt (tog en kvart att vattenstarta), små vågor och faktiskt lite onshore. Fick väl egentligen inte en enda ordentlig våg. 85l quatro quaden kändes snabb och lättplanad (?!), dvs gick att pumpa igång tidigt på vågen…

    Denna söndagmorgon på Hookipa var desto roligare. Riktigt riktigt fint mellan 7 och 8. Sen började Konavinden och lite för mycket folk dyka upp och krångla med mig. Lika bra för mitt revben gillar INTE att jag surfar.

    /Jesper

  • ola-h

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 21:17

    Skön ö-beskrivning, Jesper.

    Ubaldi: skickade numret + mail tidigare idag. Han är kvar på ön en dryg vecka till innan han drar till Kina.

    Kör hårt!

  • mag

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 21:34

    Kroppen i trim:
    revben brutet (troligen spricka är min gissning)
    korallrev i foten
    ja, det låter som en lycklig kropp.
    Här i fjällen har vi haft 60 grader kallare, ja sextio grader! 1dm fleeceunderställ är precis lika mysigt som shorts, not
    Magnus

  • grrrr

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 21:52

    Det låter härligt,
    Jag är inte alls avundsjuk…

    Har du fått din 14′ bark än?

  • jesper_b

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 04:07

    Boxarna levererade. /JB

  • ola-h

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 07:15
    Jesper_B;593943 wrote:
    Boxarna levererade. /JB

    Schysst.

  • dr-masse

    Medlem
    4 januari, 2010 vid 08:28

    Oah, mera! Bäst av allt var Toras våg!

    Kanske, kanske Maui 2010…

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui no ka oi

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.