Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Mer bromskraft bak vw Transporter

  • Mer bromskraft bak vw Transporter

    Publicerad av rille på 14 april, 2011 vid 11:06

    Hallå,

    när man inte hittar svar på sina bussfrågor så vänder man sig till gamla hederliga Konfen… 🙂

    Någon som har koll på hur man justerar lastavkänningsdonet så det blir mer bromskraft bak? Skivorna och handbromsen bak har blivit lite dåliga med tiden trots flitigt användande av handbromsen för att hålla den och bakskivorna i trim. Igår monterade jag av oken och smörjde upp glidbultarna och eventuellt är det nu bara att köra en del stadstrafik med den så blir det bra igen men tror jag ska ha lite mer bromskraft bak.

    Kollade på bromskraftfördelaren/lastavkänningsdonet men fattar inte var man ska skruva för att förändra fördelningen. Någon som har bra tips?

    Bussen är en Transporter 96a med framhjulsdrift. Kör inte med den på vintern så det är inte farligt ur den aspekten att ha mer bromskraft bak. Vid senaste bes maj förra året så låg bromsvärdena bak på 0.6 vilket är väl lite i underkant?

    Länk till bild på bromskraftfördelaren.
    http://www.bildelsbasen.se/?link=item&regnr=KFL804&post_id=21335160

    svenne svarade 13 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • svenne

    Medlem
    14 april, 2011 vid 18:56

    Normalt brukar det inte vara lastfördelaren som är problemet, om den inte har rostat ihop eller har börjat läcka. Du kan testa den genom att dra upp den i maxläge. då ska bakhjulen nypa tidigare.
    Du kan också teta att fixa slitdelarna bak istället innan du fipplar med vågen. Är det mycket gods kvar på beläggen så kan du testa att slipa av dem med en grov rasp (och slipa av bromsytan med en smärgelduk/slipmaskin), när bilen ofta går utan last blir bromsarna bak rena poleringsmaskinen istället för en bromsanordning och då blir bromsverkan sämre och sämre.

    För övrigt så är det inte själva lastavkännaren du justerar utan stången som går till armen på avkännaren.
    Brake_Pressure_Reg.png

  • rille

    Medlem
    17 april, 2011 vid 19:37

    Du ÄR verkligen en klippa Svenne.

    Ruggade beläggen lite lätt bara (innan jag läste dina tips) och lastade in kanske 70 kg barlast (väl förankrad) längst bak som jag kör omkring nu med i stadstrafik och bromsarna (och skivorna) blir bättre och bättre. Kan bli riktigt bra till besiktningen efter påsk. Om inte så åker hjulen av igen och jag ruggar beläggen ännu mer och kanske även justerar själva lastavkänningsdonet.

    Är det då den muttern av plast man justerar? Jag tror den har nr 7 på bilden du hade. Och åt vilket håll isf för att få mer kraft till oken? Ska den skruvas in, dvs uppåt, eller åt andra hållet? Reder inte riktigt ut logiken där hur det funkar tillsammans med hydrauliken.

  • svenne

    Medlem
    18 april, 2011 vid 05:39

    Kommer inte ihåg, måste se det för att minnas. Sätt en domkraft under bilen och lyft, det är samma sak som att bilen blir lättare – dvs mindre bromskraft.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Mer bromskraft bak vw Transporter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.