Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första gopro snutt!

  • glader

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 06:54
    hellgren;628724 wrote:
    Hmm, varför köra med så sköra prylar då om det inte spelar mer roll?

    Det är en befogad fråga. Det blir som vanligt en fråga om tycke och smak och prioriteringar. Men 3-6 knops skillnad är mycket. Det är en enorm skillnad i känsla att köra 29 eller 35 knop. Vad jag menade med att säga att det är större skillnad mellan seglare än mellan utrustning var framförallt att det inte går att säga att t.ex. FSW går max 30 knop. Det finns flera svenskar som seglat runt 35 knop med sådan utrustning och flera utomlands som seglat runt 40 knop. Som referens från mig själv så jag har ett gammalt (men hyggligt bra) våg-kit och för mig är det nästan omöjligt att få det över 30 knop även i förhållanden som jag ganska lätt kör 35 knop med speedprylar. Tycker att jag som speedare börjar få någon slags grundkoll, men samtidigt hände det på Karpathos i somras att jag låg och pressade i 35 knop och tyckte allt gick superfint tills Daniel Borgelind kom förbi i 40 knop i lovart. Det kändes helt absurt och jag insåg (i) hur stor skillnad det är mellan att vara halvbra och jättebra och (ii) hur mycket 5 knop är.

  • jester

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 09:08

    Japp.. 3-6 knop är oerhört mycket.

    Och senast vi körde i TT så vill jag minnas att Hr Hellgren stod med vatten till knäna medans vi for runt med planing mest hela tiden. Och då körde jag inte ens mitt största segel… Du skall få testa min slalomutrustning nästa gång. Men jag varnar dig, farten är beroendeframkallande…

  • hellgren

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 15:24

    Ja det e klart, det är säkert mer än det låter. När jag tänker på det så en knop är vad? 2 km/h? Då är det ju upp till 12 km/h snabbare.. Det märks ju såklart.

    Jester, så sant som det är sagt! Dock har jag en för lite liten bräda som största för min vikt. Så om nån har en 130 litare som ligger, hojta till! Det var givmilt av dig Jester, är det rätt förhållanden någon gång så tackar jag inte nej till ett sånt erbjudande 🙂

    /Ebbot (tyckte det va as bra..)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första gopro snutt!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.