Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Mombasa / Lamu islands i december (4v)

  • Mombasa / Lamu islands i december (4v)

    Publicerad av algen på 28 oktober, 2009 vid 08:20

    Har en planerad resa till Kenya nu i december (hela). Skall först vara i området i eller kring mombasa i 3 veckor. Därefter 1 v semester på Lamu öarna. Vet ännu inte om jag kommer vara fast i mombasa eller om jag kan komma iväg en helg lite längre bort från stan.

    Någon som har bra tips på uthyrning av vindsurfingutrustning, har ingen som helst möjlighet att ta med egna prylar ner nämligen. Vad är rimligt dagspris i kenya?

    Har läst att det skall finnas bra vind å vågsurf längs kusten, dock inga konkreta tips på stränder…

    Tar gärna emot andra bra tips på aktiviteter både i mombasa å på Lamu som inte är vindsurf relaterat om det är en kul grej som “borde ses/göras”.

    Alla tips mottages tacksamt!
    /per

    algen svarade 14 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • lotta

    Medlem
    10 november, 2009 vid 12:44

    Spännande! Var där när jag var 10 så jag har ingen anning om vart vi bodde eller så. Det är fantastiskt där. Jag blev lite nyfiken på att åka dit nu i nov. Det lutar åt att vi åker till Cap Verde men Kenya låter mer spännande. Vet du hur det blåser där?
    Hälsningar,
    Lotta

  • jaca

    Medlem
    10 november, 2009 vid 13:13

    Hej

    Edit: Såg just att det var vindsurfingforumet jag postade i 😉 Jaja jag vindsurfar också sedan över 25 år tillbaka men kommer inte trycka ner någon vindsurfingutrustning i resväskan 😉 Det finns säkert många vindsurfingcenter därnere också. Jag kanske kan rapportera på plats?!

    Jag åker till Kenya på torsdag! Skall först vara en vecka i Nairobi och sedan två veckor i Mombasa! Jag har varit i kontakt med http://www.prosurfkenya.com/ och http://airbornekitecentre.com/ som är väldigt trevliga båda två. Jag kommer ta med mig en kite och hyra en bräda på plats av någon av dessa center. Skulle dra med mig hela utrustningen men det strular med mitt flygbolag som vill ha betalt för min “golfbag” 2x100EUR! Stoppar ner draken i en resväska och hyr en bräda därnere.

  • algen

    Medlem
    16 november, 2009 vid 20:56

    Kul med lite svar! Hade nästan gett upp den här tråden. Vad jag förstått så skall det vara rätt bra där nere i december, dvs den blåsigaste månaden. Vindar från nordost…

    Jaca, du får jättegärna rapportera när du kommit ner! Kollade in hemsidan du länkade till, tror jag varit inne på den innan också. Hittade dock inga priser på uthyrning. Får gärna rapportera pris och standard på utrustning. Vad betalar du i hyra för din kitebräda?
    Blir nog främst helgerna jag kommer att ha tid till surfingen samt den sista veckan, dvs mest aktuellt med dagshyra.

    Vem vet vi kanske ses på vattnet? Åker den 28nov till Mombasa…

    /per

  • surfbard

    Medlem
    25 november, 2009 vid 16:08

    Hei

    Regner med dere forstår norsk.

    Mombasa har 2 sesonger med vind, på vinteren Des-Mar (nordlig vind)og Mai-Sep på sommeren (sørlig vind), med regntid innimellom. Av det jeg har opplevd er det best vind og bølger på sommeren, dvs rundt Juni-Juli. Har vært der 2 ganger i Jan og begge gangene var det nokså lett vind dvs 6-10ms, og vind 5-6 dager i uken. Generellt er det lite bølger om vinteren. Værforhold er godt beskrevet under http://www.prosurfkenya.com. Det ser ut til at vinden kommer først midten av Desember så kan være lurt å gjøre unna safari osv og spare surfen til sist. Det er også verdt å merke seg tidevanns-tabellen her: http://www.prosurfkenya.com/dec-tides-09.aspx og velge de dagene som har høgvann på ettermiddagen siden det er meget grundt ved lavvann der nede, med tilhørende URCHINS! Husk våtsko.
    Prosurf holder til på Nyali Beach like nord for Mombasa. Har ikke hyrad der men mener å huske at prisene der er omtrent som i Europa. Kan også anbefale http://www.extreme-safari.com/kitesurfwindsurf/index.html som ligger på South Coast dvs 2-3 mil sør for Mombasa. De har rimelig pris på hyra og kan anbefale kitekurs der til gunstig pris og ideele forhold å lære i.

    God tur!

  • mtomas

    Medlem
    26 november, 2009 vid 14:25

    Hyrde vindsurfingutrustning på Lamu i juni 2006.

    Har inte så mycket fakta att komma med mer än att det blåste bra då (ja, det var en helt annan del av året än du undrade över och jag vet inte om det blåser ofta…) och att det fanns ett par brädor som hade några år på nacken för uthyrning. Funkade helt ok.

    Trevlig resa!

  • algen

    Medlem
    8 december, 2009 vid 16:36

    Japp, inga problem med norskan!

    Har kommer en liten uppdatering efter ca 12 d i mombasa. Frisk bris mot eftermiddagarna, dock inget surfbart 🙁 Sett flera kita dock. Ryktet sager att vinden kommer om ca 1-2v a da stannar den i 3 man (ca 10m/s). Har varit bade pa nyali och diani beach. har bilder pa dessa som kommer senare. Inga top of the line brador om man sager sa, dock tillrackligt for att bli sugen pa a surfa.

    Javligt varmt a fuktigt dock, inte som hemma i gotet nu misstanker jag. Skickar en uppdatering nar vinden kommit – om den kommer…

    Svettiga halsningar/ per

    ps. ni far fixa fin is till mig att soppslevssurfa pa nar jog kommer hem!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Mombasa / Lamu islands i december (4v)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.