Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Montera flera fästen för fotstroppar

  • Montera flera fästen för fotstroppar

    Publicerad av parkis på 10 september, 2011 vid 08:20

    Hej!
    Jag undrar om det är möjligt att montera flera fästen för att kunna ha olika alternativa lösningar på placering av fotstropparna.
    Går det att såga upp och gjuta in något fäste utan att göra allt för stor åverkan på brädan.
    Anledning till flytten är att jag ibland vill köra halvvind med mindre segel på formulabrädan och då blir det knepigt med starndard placering som lämpar sig för att pina höjd.
    Många har påpekat att det är svårt att segla halvvind med formula men jag ser inga problem med att segla 6,8 i 10/ms och halvind.kanske är det olika typer av brädor som beter sig olika.
    Jag har en starboard 157 från 03.
    Tacksam att ta del av erfarenheter av fotstroppsflytt.
    /Dennis

    glader svarade 12 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • bronken

    Medlem
    10 september, 2011 vid 08:55

    Tjena! Borde inte vara några problem, dock vet jag inte om placeringen för halvvinds segling blir så annorlunda då placeringen som är där borde vara optimal för att både kryssa , slöra och allt däremellan. Har en kompis Arden i Wisconsin som skar upp en helt ny SB Hwr och monterade “double chicken straps” istället för en enkel. Du kan se hur han bar sig åt här och göra lika dant.
    http://arden-el11.blogspot.com/2011/07/double-chicken-strap-project-finished.html?m=1
    Finns även lite andra coola inlägg där.

  • oscar

    Medlem
    10 september, 2011 vid 08:56

    Pluggar kan du köpa av tex http://www.surfbutiken.se sen är det väl bara att följa; http://www.boardlady.com/extrainserts1.htm

  • swe-496

    Medlem
    10 september, 2011 vid 08:56

    Klart du kan fräsa upp hål för att plasta in nya fotstroppspluggar. Lite meck, men det går. Ulf Larsson i Varberg skulle väl kunna fixa det om du vill ha ett proffsjobb.

  • parkis

    Medlem
    10 september, 2011 vid 13:58

    Det verkar vara fler som tycker att stropparna sitter på fel ställe.
    Att flytta ut och lite fram med den bakre stroppen verkar kanon för det är där jag vill ha foten.
    Med tanke på att brädan är 1m bred så blir ställningen lite knepig.
    Efter ca 15års uppehåll kan jag konstatera vilken hysterisk fart man kan nå i normal vind där jag stundtals knappt kunde plana förr.
    Det får bli lite vinterpysel med stropparna. Nu vet jag hur man går tillväga.
    Tack!
    /Dennis

  • glader

    Medlem
    10 september, 2011 vid 20:20

    Jag har monterat in extra på en bräda. Gjorde inte så noga som boardlady. Hoppade över divinycellpaketen (eller vad de nu heter/skall kallas) och frästa bara ut för precis själva pluggen (inköpt från surfbutiken) och slipade bort färgen någon cm runt hålen. La i lite epoxy blandat med glasfiber i hålen och tryckte i pluggarna direkt. När det härdat satte jag lite tejp över skruvhålen (så lite som möjligt så att det bara täckte). Därefter la jag på två lager väv med epoxi rakt över pluggarna för att slutligen borra fram hålen igen. Det var inte svårt och höll i två år tills jag sålde brädan. Tror att de sitter bra än om brädan fortfarande är i livet.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Montera flera fästen för fotstroppar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.