Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Moralen bland Windsurfare

  • Moralen bland Windsurfare

    Publicerad av notbad på 18 december, 2008 vid 09:21

    Jag skulle bara vilja gör en liten enkät bland oss Windsurfare om moral.
    Följande hände mig själv i dagarna, vilket aldrig hänt under mina 35 år som surfare.
    Jag svarade på en annons om en beggad pryl till försäljning här på Steffo, säljare och jag var överens om att jag skulle köpa den. Min bror, som bor på samma ort, kontaktade säljaren och de kom överens om att han skull hämta och betala varan innevarande vecka. Till min och min brors häpnad hade säljaren redan sålt grejen då min bror åter tog kontakt med säljaren för att hämta och betala trots att de varit överens vid första kontakten. Är detta vanligt bland Windsurfare i landet som helhet eller är det en lokal företeelse i Tollarp??? Har under mina år som surfare både köpt och sålt grejer men aldig i detta sammanhang eller i liknande situationer upplevt något liknande.
    För övrigt var varans försäljningsvärde 100 sek (hundra kronor!!!!!!!).
    MVH
    Leif

    notbad svarade 15 år, 5 månader sedan 20 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • lars_k

    Medlem
    18 december, 2008 vid 09:36

    Först till kvarn är väl det som gäller. Till kvarn kom väl du i det ögonblick du satte in pengarna, dock kanske du inte var först… Hoppas du snabbt får tillbaka det du satte in!
    Som säljare är man nog ganska trött på snackpellar som tokprutar eller lovar att köpa det ena eller det andra. Den som först kommer med cashen är kungen. Det är en bra princip.

  • imported_macts

    Medlem
    18 december, 2008 vid 09:36

    Känns som en ovanlig händelse. Har själv både köpt och sålt en massa under åren och aldrig varit med om motsvarande…men jag har å andra sidan inte gjort några affärer i Tollarp…vilket kanske förklarar varför jag har klarat mit…

  • safesurfer

    Medlem
    18 december, 2008 vid 09:42

    Tycker att muntlig överenskommelse gäller men jag skulle tänka två gånger innan jag lovar att köpa något jag inte sett. Som säljare kanske man inte heller kan lova att spara grejorna för att någon kanske ska köpa dem. Men om man verkligen lovar så borde man hålla det.

  • notbad

    Medlem
    18 december, 2008 vid 09:42
    Lars_K;521610 wrote:
    Först till kvarn är väl det som gäller. Till kvarn kom väl du i det ögonblick du satte in pengarna, dock kanske du inte var först… Hoppas du snabbt får tillbaka det du satte in!
    Som säljare är man nog ganska trött på snackpellar som tokprutar eller lovar att köpa det ena eller det andra. Den som först kommer med cashen är kungen. Det är en bra princip.

    Så du kan i princip låta någon köra 100 mil för att få beskedet att varan är såld för grannen tittade ock köpte den. Först till kvarn ok och men tala om vad som gäller annars är illa ute om du ska sälja något på ett seriöst sätt.:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

  • lars_k

    Medlem
    18 december, 2008 vid 09:44

    Nä, om nån ska köra 100 mil för att hämta prylen så håller man självklart på den tills överenskommen tid.

  • notbad

    Medlem
    18 december, 2008 vid 09:47
    Lars_K;521614 wrote:
    Nä, om nån ska köra 100 mil för att hämta prylen så håller man självklart på den tills överenskommen tid.

    Vid vilken sträcka slutar din moral???=??:confused2: :confused2: :confused2: :confused2:

  • lars_k

    Medlem
    18 december, 2008 vid 09:52

    Sträckan spelar ingen roll. Däremot brukar man ju komma överens om en tid när personen ska dyka upp och kolla på prylen. Har man redan sålt prylen i det läget förtjänar man ett gott kok stryk. 🙂

  • notbad

    Medlem
    18 december, 2008 vid 09:54
    Lars_K;521619 wrote:
    Sträckan spelar ingen roll. Däremot brukar man ju komma överens om en tid när personen ska dyka upp och kolla på prylen. Har man redan sålt prylen i det läget förtjänar man ett gott kok stryk. 🙂

    Tack:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

  • donpedro

    Medlem
    18 december, 2008 vid 09:57

    Jag har troligen haft lite otur med mina affärer men jag har verkligen råkat illa ut vad gäller beggade vindsurfing affärer.

    Först vart jag för ett par år sedan lurad på 5000 (fem tusen) kronor av en person i varberg. Jag skulle sätta in pengar och han skulle skicka brädan, brädan dök aldrig upp och pengarna var försvunna.

    I sommras skulle jag sälja mina segel, en intressent “paxade” seglen och jag sa nej till andra intresserade. När jag skulle leverera seglena hade köparen redan köpt andra segel.

    Detta kallar iallafall jag för dålig moral…

  • oscar

    Medlem
    18 december, 2008 vid 10:27

    Pacta sunt servanda!! Även ett muntligt avtal är ett avtal.

  • freed

    Medlem
    18 december, 2008 vid 11:48

    Håller med Lars K här, cash is king men sunt förnuft gäller. Givetvis bestämmer man en tid/dag som ligger nära första kontakten. Hämtas det inte då så säljs varan direkt till intresserad köpare. Det vimlar ju inte direkt att köpare så snabba affärer ska alltid premieras. (betalar när lönen kommit, bla bla bla, sånt går fetbort hos mig)

  • notbad

    Medlem
    18 december, 2008 vid 12:01
    freed;521635 wrote:
    Håller med Lars K här, cash is king men sunt förnuft gäller. Givetvis bestämmer man en tid/dag som ligger nära första kontakten. Hämtas det inte då så säljs varan direkt till intresserad köpare. Det vimlar ju inte direkt att köpare så snabba affärer ska alltid premieras. (betalar när lönen kommit, bla bla bla, sånt går fetbort hos mig)

    Tack för sunt förnuft:laugh:
    det behövs på vattnet oxå

  • hanko

    Medlem
    18 december, 2008 vid 12:15

    Lite dålig stil minst sagt..! Gentlemans agreement ska ju gälla tycker jag! sen kan man ju inte förlita sig på att alla Surfers är gentlemen. Men i vår telekommunikativa värld vore väl ett telesamtal vara för mycket begärt??

    Jag har själv blivit “blåst” här på Surfzone men det var aldrig några pengatransaktioner inblandade i den affären. Och med facit i hand är jag ändå nöjd att det inte bidde nån affär!!

    Surf´s up !!

  • tim-eriksson

    Medlem
    18 december, 2008 vid 12:32

    Muntligt så gäller det för mig, oavsett om jag ska skicka eller om han hämtar. Men o jag har mail kontakt med 3-4 personer brukar jag köra först till kvarn.

  • surfen

    Medlem
    18 december, 2008 vid 13:26

    Har sålt och köpt massor på Steffo, aldrig någe tjaffs har fungerat klockrent. Visst har det dykt upp några skambud men det får man leva med och sälja när man tycker båda gör en bra affär. Inte kan man hålla på och lura varandra, förr eller senare så är man på samma ställe och surfar, å då blir det inte roligt för luringen;=)
    Har man gjort upp en tid för försäljning och prylarna säljs till en annan under tiden då svider det, det är skit!
    Men är det flera som ska komma och TITTA och lite sugna på att köpa, då är det först till kvarn som gäller!

    Sätter köparen in pengar på konto och sen inte får sina prylar, ja det är straffbart. Det har aldrig hänt mig och jag hoppas verkligen inte att det kommer att hända! För då är det en vindsurfare mindre i Svea Rike.

    surfen

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Moralen bland Windsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.