Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Moralen bland Windsurfare

  • booman

    Medlem
    18 december, 2008 vid 13:28

    Mina “affärer” här på Steffo har alltid varit till belåtenhet, både vad gäller köp som sälj. Har vid nåt tillfälle betalat handpenning för att boka upp varan, och hämtat vid senare tillfälle… Då har man ju ett “mer bindande” avtal… Även om ett muntligt avtal egentligen är lika bindande

    Får säga att det till 99,9% känns väldigt tryggt att göra affärer på det här forumet. Oftast både seriösa säljare och köpare…

    God jul på er därute:santa:

    //BooMan

  • woodleaflay

    Medlem
    18 december, 2008 vid 13:55

    @donpedro 521621 wrote:

    Först vart jag för ett par år sedan lurad på 5000 (fem tusen) kronor av en person i varberg. Jag skulle sätta in pengar och han skulle skicka brädan, brädan dök aldrig upp och pengarna var försvunna.

    QUOTE]

    Lita aldrig på folk från Varberg, köp från Läjet istället. 😉 😉

  • notbad

    Medlem
    18 december, 2008 vid 15:07
    woodleaflay;521656 wrote:
    donpedro;521621 wrote:
    Först vart jag för ett par år sedan lurad på 5000 (fem tusen) kronor av en person i varberg. Jag skulle sätta in pengar och han skulle skicka brädan, brädan dök aldrig upp och pengarna var försvunna.

    QUOTE]

    Lita aldrig på folk från Varberg, köp från Läjet istället. 😉 😉

    Ej heller från Tollarp:smile: 🙂 🙂 🙂

  • fastforward

    Medlem
    18 december, 2008 vid 15:33

    Det största felet säljaren gjorde var att han inte ringde och meddelade att varan var såld. Först till kvarn gäller men man kan ju sköta det lite snyggt. Sedan så är det ju lite oerfaret att lova att hålla en vara om man inte kan låta bli att sälja den sedan.

    På samma sätt bör man som köpare alltid dubbelkolla att varan finns kvar innan man ger sig iväg för att kolla på den.

  • frippe75

    Medlem
    18 december, 2008 vid 17:04

    @fastforward 521673 wrote:

    Det största felet säljaren gjorde var att han inte ringde och meddelade att varan var såld. Först till kvarn gäller men man kan ju sköta det lite snyggt. Sedan så är det ju lite oerfaret att lova att hålla en vara om man inte kan låta bli att sälja den sedan.

    På samma sätt bör man som köpare alltid dubbelkolla att varan finns kvar innan man ger sig iväg för att kolla på den.

    Fast man kan bli JÄVLIGT trött på alla råttor som jagar klipp.. Inte behöver man ringa 8 gånger om ett segel som är utsatt som oprutbart och till ett jäkligt bra pris… Om någon annan sedan ringer och säger att dom kommer förbi och plockar upp seglet så tänkter inte jag spendera tid på att ringa den första vel-putten… Man vill ju inte lägga ut en hel arbetsdag på telefonprat…

    En vill prata surfresor…… 25 minuter…. bla .bla bla…. ehh. jag ska nog inte ha seglet…

  • notbad

    Medlem
    18 december, 2008 vid 17:35
    fastforward;521673 wrote:
    Det största felet säljaren gjorde var att han inte ringde och meddelade att varan var såld. Först till kvarn gäller men man kan ju sköta det lite snyggt. Sedan så är det ju lite oerfaret att lova att hålla en vara om man inte kan låta bli att sälja den sedan.

    På samma sätt bör man som köpare alltid dubbelkolla att varan finns kvar innan man ger sig iväg för att kolla på den.

    frippe75;521697 wrote:
    Fast man kan bli JÄVLIGT trött på alla råttor som jagar klipp.. Inte behöver man ringa 8 gånger om ett segel som är utsatt som oprutbart och till ett jäkligt bra pris… Om någon annan sedan ringer och säger att dom kommer förbi och plockar upp seglet så tänkter inte jag spendera tid på att ringa den första vel-putten… Man vill ju inte lägga ut en hel arbetsdag på telefonprat…

    En vill prata surfresor…… 25 minuter…. bla .bla bla…. ehh. jag ska nog inte ha seglet…

    Håller med ovanstående, men jag hade ingen anledning att kolla varan som kostade 100 kronor, med andra ord (köpa grisen i säcken). Jag hoppas att säljaren är ung och oerfaren då det gäller muntliga avtal och att någon annan lär sig något.
    GOD JUL

  • ola-h

    Medlem
    18 december, 2008 vid 17:35

    Jag tycker helt klart SÄLJAREN gjorde fel här. Som någon skrev, avtal är avtal, även ett muntligt sådant. I min värld är det helt självklart att man inte kan sälja vara till någon annan om man kommit överens med en viss person. Om man nu vill att den som först dyker upp med pengar i handen skall få köpa så är det väl inte så svårt att säga det vid första kontakten.

    Jag har själv missat många säljdealar för att jag hållt en vara åt någon som sedan dragit sig ur, men det är ju helt och hållet mitt val eftersom det är jag som valt att ställa upp på arrangemanget.

  • doc

    Medlem
    18 december, 2008 vid 18:03

    @notbad 521701 wrote:

    Håller med ovanstående, men jag hade ingen anledning att kolla varan som kostade 100 kronor, med andra ord (köpa grisen i säcken). Jag hoppas att säljaren är ung och oerfaren då det gäller muntliga avtal och att någon annan lär sig något.
    GOD JUL

    Tipsa puckot om den här tråden…

    God Jul på dig med.

  • Knatte

    Gäst
    18 december, 2008 vid 18:16

    Håller med om att muntligt avtal gäller… Svagt att sälja en vara som redan är paxad. Fast jag kan hålla med om, att man som säljare kan bli blåst när man håller en vara och den tilltänkta köparen drar sig ur.
    Jag har sålt och köpt skapligt många prylar här på steffo sedan snart 10 års tid och jag kan inte minnas några riktigt dåliga affärer här..:smile:

  • mossberg

    Medlem
    18 december, 2008 vid 18:20

    Egentligen är det väl inte svårare än att bestämma tid o plats o sen om det ringer/dyker upp någon mer så får den helt enkelt stå på kö…

  • zurfgurun

    Medlem
    18 december, 2008 vid 18:21

    Brukar få höra av alla jag känner att surfare ofta sitter på stranden och röker på efter en bra surf, gör ni också det eller är det ett rykte? :confused2: 😡

  • mossberg

    Medlem
    18 december, 2008 vid 18:25

    Det blir lite kallt här i Sverige va..? Efter det lilla jag träffat på vindsurfare i Sverige så skulle jag nog inte tro det, känns som att de flesta vindsurfare är helt…vanliga…svenssons.

    Tillägg, efter en bra surf så är man ju så jävla nöjd ändå, varför skulle man behöva röka något då? Hmmmm….

  • notbad

    Medlem
    18 december, 2008 vid 19:09

    Ska göra det. Tack för alla kommentarer. Det var egentligen en frrustration och inte en besvikelse av ett uteblivet köp. Men jag tycker att de som använder Steffo ska alltid vara renhåriga oavsett summan, annars kan vi lägga ner köp/sälj.
    Tackar Leif

  • notbad

    Medlem
    18 december, 2008 vid 19:18

    Tycker ngn att vi ska lägga ut alias på de som inte lever upp till vanligt förnuft?????

  • fastforward

    Medlem
    18 december, 2008 vid 19:21

    @frippe75 521697 wrote:

    Fast man kan bli JÄVLIGT trött på alla råttor som jagar klipp.. Inte behöver man ringa 8 gånger om ett segel som är utsatt som oprutbart och till ett jäkligt bra pris… Om någon annan sedan ringer och säger att dom kommer förbi och plockar upp seglet så tänkter inte jag spendera tid på att ringa den första vel-putten… Man vill ju inte lägga ut en hel arbetsdag på telefonprat…

    En vill prata surfresor…… 25 minuter…. bla .bla bla…. ehh. jag ska nog inte ha seglet…

    Hehe, känner igen det där.

    Men jag tror du missuppfattade, jag menade att man som säljare ska ringa till den man bestämt “träff” med om varan råkar gå iväg i förtid – inte varenda velputte. Är det någon riktig klängig typ kan man ju alltid skicka ett sms istället.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Moralen bland Windsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.