Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Myspys på Torö igår

  • Myspys på Torö igår

    Publicerad av jesper-b på 24 april, 2013 vid 08:05

    Förra veckan var det 3 mer än ok surfdagar på Torö, fredag morgon hade också funkat för vindsurf, men jag hade inte med vågseglingsprylarna. Igår hade jag en rätt fullknökad dag planerad, men så ringde Ola H på morgonen… har du funderat nått på Torö idag?

    Snabb koll på proggarna, de var ju uppskruvde lite både vad gällde vind och vågor! Snabb omplanering och visst kunde jag, efter besök hos Sveriges bästa byggare av uftkylda vw-motorer i Södertälje (off topic) – YES; Humlan ska få en rejält komptetent snurra!

    På väg från Södertälje till Torö snackade jag med Ola i telefon. Han sa att det var väl rätt självklart att det skulle vara fler där? Vindsurfare??? Njä, tänkte jag, det kommer krylla av surfare, någon enstaka Kitare, men vindsurfare? De håller väl till i Lejet i rak onshore? Men så kom jag och tänka på Dala och Tomas H. “Dala och BrandmanTomas är nog där, om de inte dragit till Gotland förstås”, svarade jag.

    Kort stopp på 1a, och mycket riktigt ett gäng surfare och förvånandsvärt fina små rackare som rullade in, inte heller så mycket vind. Det kommer bli toppensurf i varm sol och fina småvågor tänkte jag, måste kolla in Ola H och eventuell Dala/Tomas först. I kurvan stod Olas buss parkad och på nya infarten till dasset stod… just det Tomas och log. Han hade freestylat på Dalarö på förmiddagen och väntat på vind på Torö hela eftermiddagen. Han hade varit nära på att åka hem, och faktiskt funderat lite på om man kanske skulle prova på surf ändå… nu hade vinden just kommit och Ola var redan ute. Upp med femtrean och på med en massa gummi. Jag har ju aldrig blivt vän med vindsurfhandskar, men drog på mig ett par sådana där DaKine. Smått men mer än mikrosmått, nästan sidvind (med Varbergsmått ren sida). Kalaskul och varmt! Smått nog för att inte behöva kämpa i beachbraket och vågor nog för att kunna få till lite frontsidecarve och enstaka skutt!

    Jag drog faktiskt av mig vantarna efter ett tag och det fungerade kalas, tills jag äntligen trillade i en våg och var tvungen att dra lite i riggen under vattnet – fasen vad kallt vattnet fortfarande är. Hur oms helst så efter nån timmes vattenlek (Ola höll på lite längre, och Tomas passade på att prova Olas nya 210cm korta fisk – like!). Sen fika och snack. Matematikhistoriens relation till samhällsutveckling och ekonomisk historia väl väl huvudämnet för dagen. Sen hem riktigt nöjd. Jag borde väl ha hoppat i utan rigg bara för att liksom fullända dagen, men snacket, fikat och bullarna fick gå före.

    Nästan 150 års vågridningskompetens på plats (mitt och Tomas årsbarn Robby N. fyller 50 idag, ungtuppen Ola är hack ihäl), och sjukt mysigt. Tack Ola för bullarna och för att du slog en pling igår morse. Tack Tomas för att du som vanligt är på plats och som vanligt rippar och smittar oss andra med ditt stora leende. Och sist men inte minst; tack Torö för att du finns och levererar fin surf allt som oftast och en och annan mysig vågseglingsession när de behövs som bäst!

    Till nästa gång,

    /JB

    fredrik-plantin svarade 11 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • badjanne

    Medlem
    24 april, 2013 vid 08:22

    Kul story. Mer sånt osså gärna lite bilder.

  • dr-masse

    Medlem
    24 april, 2013 vid 09:01

    Ah, Toröromantik är alltid rätt. framförallt från den främste företrädaren av de alla!

    Försökte locka ner fler även om jag själv inte kunde igår (dotter som tog bort halsmandlar), men icke. Hoppas på nya tillfällen snart, kanske med ett lätt segel i nävarna… 😉

  • manno

    Medlem
    24 april, 2013 vid 10:13

    Fan jag vill också va Torö-romantiker, hur blir man det? Trodde att jag va på god väg men så förstörde jag allt genom att köra två dagar i Vilshärad förra veckan. Nu känns det inte alls lika kul att bo i Stockholm längre..

  • jesper-b

    Medlem
    24 april, 2013 vid 10:38

    Manno för f-n: Du ÄR toröromantiker. Det räcker med att hänga där då och då, gärna sova över lite läskigt tätt nära nån annan gammal avdankad Halmstadslokal, elda brasa, längta dit…. Precis som jag längtar till Vilshärad och hembränt i dunk då och då. Du hajar.

    /JB

  • manno

    Medlem
    24 april, 2013 vid 11:25

    Jasså var det inte svårare än så? Tänk att allt ska hänga på en dunk, samma visa vart man än kommer!

  • fredrik-plantin

    Medlem
    24 april, 2013 vid 12:37

    “läskigt tätt” “avdankad” “hembränt”

    Sluta stöka och ta med oss till Gotland så vi kan lära varandra vara män på riktigt.

    @Jesper B 709577 wrote:

    Manno för f-n: Du ÄR toröromantiker. Det räcker med att hänga där då och då, gärna sova över lite läskigt tätt nära nån annan gammal avdankad Halmstadslokal, elda brasa, längta dit…. Precis som jag längtar till Vilshärad och hembränt i dunk då och då. Du hajar.

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    24 april, 2013 vid 14:20

    OK, “avdankad” var väl lite på överkanten, men “läskigt tätt” och framförallt “hembränt” kan man väl lika gärna ta som komplimanger. Klart vi ska över till Sveriges eget Hawaii och mysa!

    /JB

  • dala-lama

    Medlem
    25 april, 2013 vid 06:57

    Kul att ni fick köra lite !
    Hade gärna varit där, särskilt när både “Chefen och VDn” för Torö fanns på plats:-) brukar ju vara där men min fru jobbar med ett franskt kompani i frankrike, så denna vecka kan jag bara inte segla.
    P

  • fredrik-plantin

    Medlem
    25 april, 2013 vid 10:12

    Nä asså, ja är avdankad.. gillar att ligga läskigt tätt intill manno oxå…det hembrända är ny kokat, 45 % blev det. Läskigt att du är så spot on hela tiden. Mest det. Lite så ba.

    Ring när det vankas ö-surf!

    @Jesper B 709588 wrote:

    OK, “avdankad” var väl lite på överkanten, men “läskigt tätt” och framförallt “hembränt” kan man väl lika gärna ta som komplimanger. Klart vi ska över till Sveriges eget Hawaii och mysa!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    28 april, 2013 vid 18:45

    Yeah. En kul Torödag. Jag tror inte jag tog mig dit på hela förra säsongen, så det kändes helt rätt att börja Sverigesäsongen med Torö i år.

    Å så kul att köra med Jeppe och Tomas. Som sagt, en del erfarenhet på vattnet.

  • jesper-b

    Medlem
    28 april, 2013 vid 20:20

    Plantan, gissa vem som kanske dyker upp (i) på Torö måndag, tisdag? Om du inte kan så ger jag ledtråden halvsyrra!!!!!!

    /JB

  • fredrik-plantin

    Medlem
    29 april, 2013 vid 10:32

    Hon ska föda min förstfödda! Åt helvete va gyt, ja ska styra. ge fan i å presentera henne för Manno ba. Då är det kört, kört så in i helvete.

    @Jesper B 709818 wrote:

    Plantan, gissa vem som kanske dyker upp (i) på Torö måndag, tisdag? Om du inte kan så ger jag ledtråden halvsyrra!!!!!!

    /JB

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Myspys på Torö igår

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.