Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nackdel med rak rocker på Twin?

  • svenne

    Medlem
    11 december, 2009 vid 13:37
    Jesper_B;591945 wrote:
    Ojojoj, nu är teoretikerna igång ordentligt.

    Mitt vanliga råd: Prova, kör, tuta och ha kul.

    Samt ännu viktigare: Bär hjälm!

    /JB

    1. Ja, vi saknar dig.
    2. Absolut!!!
    3. Men det gör ju inte du!

  • ola-h

    Medlem
    11 december, 2009 vid 14:08

    OK, jag fått väl kompensera med en lite carvigare bottensväng. Faktisk på en bräda som är den mest rakrockrade twin fin jag kört:

    _Z0D8439.jpg

  • lars_k

    Medlem
    11 december, 2009 vid 15:02

    Hehe, grymt Ola. Hetsade dej lite. Sekvensen från Åsa är ju grym, men du fes-kör ju lite innan du attackerar läppen. Den smackar du ju riktigt vertikalt och fint. Sista bilden lägger du ner bra helt klart. Ser lite skumt ut dock med brädan liggande så pass horisontellt med fenan i luften. Har du träffat ett chopp eller? 😉

  • svenne

    Medlem
    11 december, 2009 vid 15:11

    Det jag däremot inte förstår, det är hur Lars_K kan raila så sjukt mycket med bommen i höjd med skrevet.

  • ola-h

    Medlem
    11 december, 2009 vid 15:28
    Lars_K;591965 wrote:
    Sista bilden lägger du ner bra helt klart. Ser lite skumt ut dock med brädan liggande så pass horisontellt med fenan i luften. Har du träffat ett chopp eller? 😉

    Skarpt observerat. Det är dock inte så mycket en effekt av chop, tror jag. Lite kanske. Men bilden är precis i själva svänginledningen, när jag liksom dragit upp brädan på kant för fullt, flyttar fram vikten, men egentligen inte lagt på så mycket tryck.

    Nästa bild är inte lika snygg. Faktum är att jag tycker den kanske illustrerar rätt bra att man (i alla fall jag) måste ta i lite för att få rejäl sväng på en bräda med så pass rak rocker. Det ser tungt ut…

    _Z0D8440.jpg

  • lars_k

    Medlem
    11 december, 2009 vid 19:49
    Svenne;591966 wrote:
    Det jag däremot inte förstår, det är hur Lars_K kan raila så sjukt mycket med bommen i höjd med skrevet.

    Ja det är mkt man inte förstår när man är 08:a. Kolla in Robby Naish och vilken höjd han har på bommen. I höjd med pungkulorna. Och han seglar ju hyffsat bra trots det.

  • pelle_b

    Medlem
    12 december, 2009 vid 16:13

    Sedan jag bytte över till en kort variant av flerfenebräda har det här med att ”skära fast i cutback” och ”när man droppar in” så gott som helt försvunnit. Witchcraft plankan verkligen suger fast i toppsvängen…och även om man driver ner railen djupt, så strävar alltid nosen upp mot ytan i slutet av svängen. Ju brantare våg desto enklare och smidigare går det att få ner railen i svängen.

    Osäker om det är parabolic rocker, den feta nosen, den korta längden…eller helheten som gör skillnad…men hur som, så har jag inga problem längre med att brädan skär fast annat än ett positivt sätt.

    Jag har iofs aldrig haft chansen att prova en twin-fin eller quad för den delen…men tänk den dagen då Svenne har med sig en ”demo-twin” anpassad för Torö…då kanske man blir helt såld och bara måste lägga en beställning ;-D

    Bifogare en sekvens: – foto – Pontus Altin, http://www.pressfotograf.se/

  • svenne

    Medlem
    12 december, 2009 vid 18:34

    Jag bygger en ny 83:a i julhelgen till mig själv, du får testa den anytime.

  • ola-h

    Medlem
    12 december, 2009 vid 22:05

    Jag är sugen på att designa en ny twin med hyfsat rak rocker (med utgångspunkt från den röda på bilderna ovan). Så om någon är sugen på en sådan från Svennes verkstad, hör av er.

  • mag

    Medlem
    13 december, 2009 vid 17:05

    Fan, Lars K är ju lång som en stång. Han kan inte ha bommen högre! 😀
    /Magnus

  • s66

    Medlem
    14 december, 2009 vid 06:54
    Ola H.;591954 wrote:
    OK, jag fått väl kompensera med en lite carvigare bottensväng. Faktisk på en bräda som är den mest rakrockrade twin fin jag kört:

    _Z0D8439.jpg

    Nä du Ola, där lurar du iaf inte mig…jag föredrar din första sekvens hellre än den här tunga bottensväng med skothornet nergrävt under vattnet 😉 Erkänn att de blir en “spinoutad-downwindtresexti” eller tvärnit alt hockeystopp??

    I detta läget så tror jag att du ska skota in bakhanden betydligt mer för att få bättre ax upp på vågen för att motverka en vobblig bottensväng, brukar ge ett mer konstant tryck på railen.

    Shaperna överlåter jag åt teoretikerna och experterna här på steffo 😉

  • lars_k

    Medlem
    14 december, 2009 vid 07:16

    Det kallas för “kanotsväng” Andreas! Som att sätta ner paddlen på den sidan dit man ska svänga. Och denna brädan hade ju lite väl rak rocker så det krävs lite “hjälp” för att komma runt. Nackdelen är att det bromsar så förbannat. Jag har hellre en bräda med rejäl rocker så man slipper detta!

  • dr-masse

    Medlem
    14 december, 2009 vid 08:38

    Ja, vafan. Om man inte får vara “expert” här, var skall man då vara det, ah?

    Egentligen vill jag bara ut och segla, oavsett antal fenor, bananböj eller linjalrak rocker…

  • ola-h

    Medlem
    14 december, 2009 vid 09:33
    S66;592204 wrote:
    Nä du Ola, där lurar du iaf inte mig…jag föredrar din första sekvens hellre än den här tunga bottensväng med skothornet nergrävt under vattnet 😉 Erkänn att de blir en “spinoutad-downwindtresexti” eller tvärnit alt hockeystopp??

    I detta läget så tror jag att du ska skota in bakhanden betydligt mer för att få bättre ax upp på vågen för att motverka en vobblig bottensväng, brukar ge ett mer konstant tryck på railen.

    Shaperna överlåter jag åt teoretikerna och experterna här på steffo 😉

    Nää, ingen spinout, men vist är det ett litet osnyggt watertouch med skothornet som dock inte var tillräckligt för att störa ut hela svängen.

    Här är tredje bilden i sekvensen:
    _Z0D8441.jpg

    Men däremot har du rätt i att den första sekvensen helt klart resulterar i en bättre toppträff. Svängen ovan blev rätt taskigt tajmad och jag for ut på skuldran och fick nöja mig med en mesig tillbakasväng utan läppträff:
    _Z0D8445.jpg

    Det är inte lätt att både ladda på speed och kraft och samtidigt få till tajmingen mot läppen, tycker jag.

    Annars kan jag också hålla med om inskotningen, men egentligen gillar jag inte att överskota i inledningen av bottensvängen utan föredrar att hålla ett lite jämnare drag. Antagligen en skada från allt för mycket onshoresegling. Kanske är det bland annat därför jag gillar brädor med lite mer kurva i – de är enklare att få sväng på samtidigt som man har tryck i seglet. Men du har rätt, jag skall nog fundera på en lite mer inskotat ingång i bottensvängen rent generellt, faktiskt. Förhoppningsvis kan det hjälpa till lite med tajmingen.

  • jesper_b

    Medlem
    14 december, 2009 vid 09:53

    “Rakrockrad” vilket skönt ord!

    Snygga bilder föresten.

    /JB

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nackdel med rak rocker på Twin?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.