Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nackdel med rak rocker på Twin?

  • doc

    Medlem
    17 december, 2009 vid 11:06

    Jag läser quad- och thruster-recensionerna helt utifrån perspektivet hur de är annorlunda mot mina twinfins. Singel har jag mentalt lämnat vad vågbrädor beträffar. Efersom de inte passar mig lika bra. Det är liksom det som är det centrala, att hitta en bräda som passar ens stil. Sen skiter jag ganska högaktningsfullt i om Naish kommer med en flerfening eller ej. I’m on the custom track now, baby. Varför betala mer för en produktionsbräda när man kan få det precis som man vill ha det?

    Om man nu ska återgå till huvudfrågan så är min 88-litare ganska rak och bred i häcken. Påminner mycket om min gamla RRD WaveCult 84, men svänger tusan så mycket bättre och tar mer höjd. Planar tidigt också och känns snabb om man kör tunna fenor. Segar kanske lite i fart med SB Evil Fins. Inga uppenbara nackdelar utom på slör med stort segel. Då skulle man nog vilja ha större fenor än de 16×2 jag kör till 5.8. Jag tror vi kommer att få se en del FSW-twins under kommande åren.

  • doc

    Medlem
    17 december, 2009 vid 11:14
    Basse;592507 wrote:
    et!!

    Den som lever får se vad Naish droppar under våren!

    Det går faktiskt lite rykten om den saken på Boards forum. Låter som att du redan tagit del av infon 🙂 Vi andra får väl se i sinom tid…
    Robby har ju kör ganska mycket flerfeningar genom åren…

  • basse

    Medlem
    17 december, 2009 vid 12:31
    Doc;592551 wrote:
    Det går faktiskt lite rykten om den saken på Boards forum. Låter som att du redan tagit del av infon 🙂 Vi andra får väl se i sinom tid…
    Robby har ju kör ganska mycket flerfeningar genom åren…

    Faktiskt så skickade vi en fråga ang detta till Michi men fick lång näsa direkt. Har du en länk till Boards forumet? Jag läser inte det!

  • doc

    Medlem
    17 december, 2009 vid 14:09

    http://www.boards.co.uk/forum/forum_topics.asp?FID=4

    Jag försökte hitta inlägget, men det är för många trådar om flerfenade brädor igång samtidigt. Nu hittar jag bara den med killen som byggt om sin Hybrid till en quad. Kanske OlaH kommer ihåg vilken tråd det var? Jag vill minnas att det snackades om fler än två fenor? Rent statistiskt borde det ju vara en thruster, om man tittar på gamla Naishbrädor 🙂

  • rrd

    Medlem
    17 december, 2009 vid 17:50

    [QUOTE=Ola H.;592517

    Jag tror inte alls singlefinvågisar kommer försvinna. När fenhysterin lugnat sig lite kommer vi nog kunna snacka om enkelfeningarnas förtjänster på samma sätt som vi nu snackar om twinfinsbrädornas förtjänster. Allt kommer bli lite mer relativt, liksom. Än så länge tycker jag att de flesta hela tiden jämför flerfenbrädors egenskaper mot “standrardreferensen” single fin.

    Instämmer helt, single kommer definitivt att finns kvar. Nyhetens behag med multifins börjar sakta mattas av lite. En single är en outstanding allroundbräda, speciellt i svenska förhållanden. Det beror självfallet på vad man har för egna prioriteringar.

    Men som FW och hårdvindsvåg känns det för min del att single är som gäller. I fina vågförhållanden twin. Men jag har inte testat Quad/4fin ännu.

    För övrigt kan den som är intresserad av jämförelser i vågbrädornas fendjungel fördjupa sig i tyska Surfs senaste test av 18 vågbrädor.

    Vinden kändes riktigt bra idag när jag gick ut på piren i Lejet, men -7gr känns lite lågt.

    God Jul

    //Magnus

  • svenne

    Medlem
    17 december, 2009 vid 19:26
    RRD;592585 wrote:
    Instämmer helt, single kommer definitivt att finns kvar. Nyhetens behag med multifins börjar sakta mattas av lite. En single är en outstanding allroundbräda, speciellt i svenska förhållanden. Det beror självfallet på vad man har för egna prioriteringar.

    //Magnus

    Jag vågar nog påstå att en twin-vågis är mer allround än en singel. Men annars håller jag med, speciellt att flerfenehysterin börjar mogna och framförallt att argumenten för när och varför en twin/quad/thruster kan vara att föredra.

  • rrd

    Medlem
    17 december, 2009 vid 20:51

    Min twin är en RRD Wave Twin 74 som jag seglat sen den släpptes sept 08. Den har en bottenkurva i samma klass som den minsta 66 l-brädan till skillnad mot den större 82 l som är mer allround. 74an har också ganska små fenor, 15.5. Men den är ett givet förstahandsval i fina vågförhållanden. Jag har också en RRD WC 75/HW 70 och FW 85-10.

    Jag valde twinstorlek för att matcha segel 4.2-4.7 o att det krävs ganska mycket vind för att generera fina vågor.

    För övrigt är den nya FW 85 en helt otroligt fin bräda med så mycket vågkänsla trots att den är fet o mycket lättplanande o snabb. Jag har haft alla RRDs föregångare. Jag tvivlade lite på att den kunde bli bättre, men det blev den…

  • doc

    Medlem
    17 december, 2009 vid 22:44

    Men testa du en twin 90 i halvtaskiga vågor så ska du få se på grejor 🙂

    Jag förstår faktiskt inte resonemanget twin för fina vågor och singel för onshore-sunk. Om man är det minsta intresserad av vågridning gäller ju snarast motsatsen. Min acid 73 var ju såååå bra i apelviken i sideshore, men i onshore går inget upp mot en stor twin.

  • imported_macts

    Medlem
    18 december, 2009 vid 12:02
    Basse;592554 wrote:
    Faktiskt så skickade vi en fråga ang detta till Michi men fick lång näsa direkt. Har du en länk till Boards forumet? Jag läser inte det!

    Post nr 4 (från Naish importören i UK) hintar om en massa fenboxar….

    http://www.boards.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=28842&PN=1

  • basse

    Medlem
    18 december, 2009 vid 12:49
    Doc;592627 wrote:
    Men testa du en twin 90 i halvtaskiga vågor så ska du få se på grejor 🙂

    Jag förstår faktiskt inte resonemanget twin för fina vågor och singel för onshore-sunk. Om man är det minsta intresserad av vågridning gäller ju snarast motsatsen. Min acid 73 var ju såååå bra i apelviken i sideshore, men i onshore går inget upp mot en stor twin.

    Min erfarenhet, som är mycket begränsad, är tvärt om. Visst är det bra med en svängig bräda i onshore men för mig är det bättre att ha en riktigt snabb bräda i våra kassa förhållanden.
    Det var lite av det jag upplevde när jag lånade Olas quad. Den var superbra i sideshore (riktig sideshore, inte svensk sideshore som ju är lite sämre 😉 ) men tilltalade mig inte lika mycket i side-on.

    Nej, ge mig en rackarns snabb bräda bara!

    Tack för länkarna. Nu skall jag läsa lite.

  • pgvirtual

    Medlem
    18 december, 2009 vid 15:59

    Tyska Surf tyckte ungefär som Basse och Ola, att enkelfenade vågbrädor fortfarande funkar riktigt bra i vågor. Och de har klara fördelar om stora delar av seglingen i praktiken sker på plattvatten, som B&J eller i hopp prioriterande förhållanden.

  • pelle_b

    Medlem
    18 december, 2009 vid 20:52

    Håller helt och hållet med. Allt måste kokas ner till vad/hur/var man seglar. Seglar man i perfekta förhållanden funkar vad som.

    För ett par år sedan var jag superinne på att sätta loop:ar…och då var det väldigt viktigt att ha en bräda med bra driv i på vägen ut. Därefter så har jag blivit helt “på-nytt-såld” på vågsegling och ser nästan vägen ut som en “transportsträcka i liften”…kommer det en våg så undviker jag nästan att få luft under brädan. På vägen ut är den absolut viktigaste egenskapen höjdtagning och allt annat är försumbart.

    Sedan så finns det ett gäng som är väldigt kompletta i seglingen, och klarar av att ha hela spektrat i fokus jämt, dvs både vågridining och hopp, fullt ut…men antalet är väldigt, väldigt begränsat om man pratar om svensk vågsegling med klipp i vågen…Men de kan nog ha en surfpartner dry under sulorna och fortfarande få det att lira.

    Så mitt tips är att sätta upp egna “mål” (shit, det var inte mycket soul i detta;-) och sedan skaffa utrustning baserat på vad man vill utvecklas inom för säsongen. Har man drömt om att ställa en framåt och det är det viktigaste just nu, ja då kanske inte en flerfenebräda är det bästa man kan skaffa, genom att den har en förmåga att “suga fast” i vattnet. Vill man få till vågridningen så kommer en modern flerfenbräda med extra totalvolym men med en tunn one-foot-off verkligen hjälpa till.

    Btw – Svenne, provar gärna din kommande twin 83 litrare så snart tillfälle ges…

  • doc

    Medlem
    18 december, 2009 vid 22:53

    Mmmm. Personlig smak är vad det handlar om. Jag håller med dig Pelle. Ffa efter att jag sabbade foten och nästan helt slutat hoppa. Jag bryr mig bara om vågridningen och då har helt enkel singelfeningen spelat ut sin roll för mig. Kanske om jag var lite duktigare… Men vafan, t.o.m. Gurra kör ju twin nu, trots att han om någon varit helt såld på snabb-rocker Goya One. Se bara våra gamla bataljer i ämnet 🙂

  • goose

    Medlem
    19 december, 2009 vid 10:04

    Varför inte ta det bästa av båda världar, typ en vågig FW runt 85 liter + twin runt 75?

    Sen tror jag att man fokuserar lite för mycket hur många fenor brädan har, det finns liksom andra parametrar som spelar roll också…..

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nackdel med rak rocker på Twin?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.