Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon annan drabbad??

  • Någon annan drabbad??

    Publicerad av anonym-anvandare på 13 juni, 2005 vid 19:39

    Denna tråd kanske är lite off topic men men…

    Jag köpte ett kartongnytt Severne S-1 5.7 för cirka två månader sen. Grymt nöjd med det. Kan lätt klassa det som det skönaste seglet jag kört hittils. Underbart lätt i handen och stabilt genom alla manövrar.

    …So far so good…

    MEN! och det är ett ganska stort men. Senaste gången jag riggade så upptäckte jag till min fasa att sömmen i mastfickan hade börjat ge sig. Fickan har inte fått några slag eller så. Inga märken eller synligt slitage syns i området. Det är helt enkelt så att sömmen börjar släppa mer och mer. Antydan till att “skadan” blir större är tydlig. Tråden/trådarna håller på att glida isär. Just nu är hålet cirka 5-6 cm.

    Mycket skumt! Kan det vara så att sömmen i sig är dåligt sydd? Eller? Fabrikationsfel?

    Har någon annan ägare råkat ut för detta? Jag skulle gärna vilja veta. Jag ska reklamera seglet asap, trist att man måste bli av med det nu när man behöver det som bäst! frown.gif

    kanske man kan be om ett ersättningssegel?

    (masten jag använder är den rekommenderade RDM 400)

    arne_anka svarade 18 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • big_jeppe

    Medlem
    13 juni, 2005 vid 20:01

    Jag har en vild gissning om vad som kan ha hänt.

    Hösten 2003 packade jag upp ett sprojtans Gaastra matrix, riggade och stack ut på vattnet. Hade ruskigt bråttom och var jätteivrig att få testa det nya seglet. Tyvärr hade jag råkat klämma fast bommen så att den höll fast tyget i mastfickan lite grann. Seglade utåt utan problem och bra drag i seglet. När jag sedan ska segla åt andra hållet så blir belastningen en annan och mastfickan pajar precis vid bommen. En söm sprack upp kanske 5 cm.
    En trist överraskning som jag hade kunnat undvika ganska enkelt. (Efter inlämning på björns segelvård så fick jag ett sjysst segel igen, men andrahandsvärdet på seglet fick sig nog ett sjunk.)

    Kan du ha gjort samma miss?

  • basse

    Medlem
    14 juni, 2005 vid 05:40

    Är det inte 12 månaders garanti på sömmar, minst. Och det som gäller är nog att de går upp av sig själva alltså inte slits av. Bara att ringa och höra med de du handlade seglet av.
    Självklart skall du lämna in det och fråga om ett annat istället.

  • apelbapel

    Medlem
    14 juni, 2005 vid 05:59

    Sömmarna ska INTE gå isär! Om det inte är ett “konstruktionsfel” så är det ett “fabrikationsfel”.

  • oscar

    Medlem
    14 juni, 2005 vid 06:25

    Tänk på att de första 6 månaderna så är det butiken som ska BEVISA att det inte är fabrikationsfel.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 juni, 2005 vid 08:47

    Ofta brukar det vara mastens fel. Om masten har en lite ruggad yta, så fungerar det som ett sandpapper och kommer att nöta på tråden så att den tillslut går sönder.

    Om det är den rekommenderade masten som används, så är det ett solklart fabrikationsfel och det ska du reklamera så fort det går.

    Jag minns att jag hade liknande problem med A.R.T för 10-15 år sedan då jag körde med Neil Prydes Carbon 60 mast. Jag reklamerade ett par gånger men fann till slut att låta en segelmakare sy en ordentlig söm med högkvalitativ tråd. Visserligen kostade det lite, men jag gillade seglet och det gick aldrig sönder efter det.

    Så i ditt fall kanske en garantireparation är att föredra framför ett nytt segel.

  • jogo

    Medlem
    14 juni, 2005 vid 09:13

    Läste i senaste numret av Windsurf att den engelska distributören återkallat hela första leveransen av Severne segel pga. dålig färg på Severne-loggan som krackelerade efter en tids användande.

    Om den svenska distributören har samma åtaganden så lär det ju inte vara några problem att reklamera seglet…

    /Jonas

  • salle2

    Medlem
    14 juni, 2005 vid 09:16

    Jag håller med! Att förstärka befinlig segel med högkvalitativ sömn är många gånger bättre satsning än få helt nytt och ev få samma bekymmer igen. Egenligen ska detta inte inträffa om man använder rkm mast men men alt kan hända ju smirk.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 juni, 2005 vid 14:56

    Hmmm… mitt Severne märke har också redan börjat spricka och försvinna.

  • s

    Medlem
    14 juni, 2005 vid 15:27

    Sömmar ska ju inte gå sönder på så nya segel!

    Men det kan vara masten, som någon säger i ett inlägg. De slits inifrån då masten flippar fram och tillbaka. Går sömmen bara upp eller saknas det söm på någon sida? Saknas det så kan det vara slitage även om det inte syns. Om de släpper så kan det vara en sömmerska som haft för bråttom och inte fäst tråden. Eller att de helt enkelt har sytt fel eller använt fel tråd. Reklamera!

    Själv drabbades jag av seriös sömmförstörelse för ett par år sedan på nedre delen av mina segel. Jag funderade läng på vad det var eftersom själva seglen inte var slitna och det som sagt var nedre delen av seglet. Efter lite klurande kom jag fram till att det var pga att jag packade dem i bilen utan segelbagar. De drogs fram och tillbaka över halkskyddet på mina brädor. Så jag fick skylla mig själv… Numera använder jag alltid segelbagar. Och om man tittar på dem så slits de ganska kraftigt så det är tur jag har dem!

    /Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 juni, 2005 vid 15:38

    Det är ingen sömn som saknas. De har bara släppt från fästet.

  • arne_anka

    Medlem
    14 juni, 2005 vid 20:41

    Hej!
    Här är en till som är drabbad! Har ett S-2 som sömmen på mastfickan gett sig ungefär 50 cm från toppen. Märkte redan andra gången jag skulle rigga det (hade bara använt det ett par timmar innan) att masten höll på att gå igenom mastfickan i den där kröken som alltid krånglar när man ska ha i masten. Idag använde jag det för femte gången och det ser fan ut. Har seglat på det i 12 timmar MAX. Inga sten eller spolningar. Synade sömmen och det är riktigt illa. Dåligt överlapp så duken ger med sig. Räcker alltså inte att bara sy om utan man måste lappa. Bara att reklamera!!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon annan drabbad??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.