Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som känner till "Natura 2000"?

  • Någon som känner till "Natura 2000"?

    Publicerad av tobhed på 6 december, 2007 vid 15:14

    Tydligen så ska nya direktiv gällande fågelskyddsområden etc kartläggas igen och hela EU ska vara klart med detta 2009. I danmark verkar de vara på gång och windsurfare/kiteare mm verkar mobilisera sig. Är detta något vi också borde göra, riskerar vi åka på ännu mer skyddsområden där vi inte kan utöva vår sport framöver?

    Länk till mer information på danska:
    http://www.sejlsport.dk/sw26683.asp

    christian svarade 16 år, 5 månader sedan 13 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • styret

    Medlem
    6 december, 2007 vid 15:26

    är turer kring det där hela tiden på haga park. men där finns ju klubben så vi har lyckats hålla det tillbaka flera gånger.

    det är en hel del av öland som redan är klassat enligt natura 2000. en sån klassning innebär, om jag har förstått det rätt, en jävla massa förändringar i området kring naturskyddsomrdet med. varenda förändring i markenra nom en radie av en mil eller nått sånt måste godkännas. byggen, renoveringar tillochmed trädfällning som jag ahr förstått det (men ta det med en nypa salt om ingen mer bekräftar detta). detta innebär ofta ett väldigt starkt motstånd även från närboende och näringsidkare.

    det var nog det vi vann på. alla som har nått med beijers hamn att göra, samtliga partier inom kommunen, markägare, närboende, näringsidkare, klubben mfl var emot förslaget.

  • andersbq

    Medlem
    6 december, 2007 vid 15:27

    Ja dom var ju på gång för något år sedan att göra hela Kungsbackafjorden till naturskyddsområde med max 10 knop… Som tur var det valår och en hel del högerväljare har sina motorbåtar i fjorden… Men man kan väl vänta sig att det blir inskränkningar i de grunda områderna så småningom.:mad2:

  • johan_gbg

    Medlem
    6 december, 2007 vid 15:42

    Det är ett stort område norr om Morup i Falkenbergskommun som är Natura 2000 skyddat. Går bort till Björkäng där många kiters håller till.

    På min hemmastrand….

    /Johan

  • Knatte

    Gäst
    6 december, 2007 vid 15:57

    Området omkring “det tänkbara speedspotet” i Arendal är ju ett natura 2000 område och i detta fallet var det väl inskränkningar i parkeringsmöjligheterna/riggmöjligheterna som spökade. Men det var tydligen OK att vindsurfa där i alla fall:smile:

  • saratoga

    Medlem
    7 december, 2007 vid 12:20

    Mailade tråden till tjejen som jobbar med detalj- och översiktsplaner och frågade om N2000… fick detta svar:

    Ja Natura 2000 är “spännande” och som vanligt är det en massa missuppfattningar om allt, pga alla förståsigpåare som alltid uttalar sig om sånt de inte känner till. Jag tycker att det är bra som grundidé, dvs att hela Europa går samman reserverar speciell och skyddsvärd natur. Den går ju aldrig att få tillbaka när den väl är exploaterad. I natura 2000 ska det finnas en viss mängd arealer av olika naturtyper, så om man måste exploatera en speciell yta med viss natur på, måste den “ersättas” av lika mycket mark med samma speciella och värdefulla natur. Vilket förstås oftast är omöjligt. Därför är det extremt sällsynt att natura 2000-områden exploateras. Det där som någon skrev, att allt inom en mils radie måste godkännas stämmer inte. All påverkan på Natura 2000-området måste undersökas, oavsett om det är 1 eller 10000 m ifrån. Det kan ju vara t ex hydrologin i ett område som störs om man gör något väldigt långt borta – t ex. avverkar.
    Om folk vill läsa mer kan de titta på http://sn.vic-metria.nu/skyddadnatur/faces/index.jsp (trög hemsida) eller på respektive länsstyrelse hemsida där man (ofta) hittar detaljerad info om varje område. Länsstyrelsernas webbplatser finns på http://www.lst.se/lst/Om_Lansstyrelsen/webbplatser.htm.
    Sedan började väl egentligen tråden med någon om fågelskydd och det är delvis andra saker. Det kan finnas natura 2000-områden just på grund av att det finns känsliga fåglar där, eller växtarter eller vad som helst. Fågelskyddsområden är dock i regel nationella skydd. Glasklart hoppas jag..

  • johanc

    Medlem
    7 december, 2007 vid 14:03

    Tja, hela Haga är ett natura2000-område, iaf de delar man seglar på…

    http://www.h.lst.se/NR/rdonlyres/BCCE5974-9B5C-4A24-AEDF-BEC3609A499A/0/BeijershamnSvansholmarna_SE0330054_beslut.pdf

    Det har ju funkat rätt bra hittills. Sedan ligger väldigt mycket på hur länsstyrelsens bevarandeplan ser ut och vad det finns för mål. En del mål är ju rätt kul: “andelen ler och sandbottnar som blottas vid lågvatten bibehålls med 7ha eller ökar” t.ex. Alldeles bortsett meningsbyggnaden ser jag framför mig hela länsstyrelsen som står och skottar lera om vattnet stiger…

    :)Det lämnar ju faktiskt utrymme för fler och längre speedstrippar på Haga! Frivilliga grävare någon? Man kanske t.o.m kan få EU-bidrag!! 😉

    Nåväl… Inte alltför sällan rör det sig bara om ett förbud att sätta dit fasta installationer eller ändra förutsättningarna för den skyddsvärda biotopen. Man kan säga mycket om surfare men såvärst stationära är vi ju inte… Jag känner inte till att ett Natura2000område belagts med något nytt tillträdesförbud men jag har å andra sidan inte letat så intensivt. Oftast är det väl inte så ruskigt farligt för fritidslivet utan mest sunt markbruk som formaliseras..

    MVH

    JohanC

  • klint

    Medlem
    7 december, 2007 vid 14:21

    Har Natura 2000 ngt med detta inlägg som postades för ett par månader sen?

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=48432

    Kommer ihåg att artikeln handlade om att det finns planer/förslag på att förbjuda vattensporter i exempelvis Klagshamn. Dock ännu bara på förslags nivå men inte dessto minde oroande med tanke på Länsstyrelsens framfart nere på näset.

  • tobhed

    Medlem
    7 december, 2007 vid 14:46
    Klint;433029 wrote:
    Har Natura 2000 ngt med detta inlägg som postades för ett par månader sen?

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=48432

    Kommer ihåg att artikeln handlade om att det finns planer/förslag på att förbjuda vattensporter i exempelvis Klagshamn. Dock ännu bara på förslags nivå men inte dessto minde oroande med tanke på Länsstyrelsens framfart nere på näset.

    Ja, det är ju kanske typ såna här förslag som kanske ligger till grund för nya Natura 2009? Därav min fråga och även parrallell till danskarna som verkar ta detta seriöst, missar vi något eller ska vi köra med “vänta och se vad som händer” principen?

  • styret

    Medlem
    7 december, 2007 vid 15:43

    men för den biten vi seglar på vid haga har vi slagits med näbbar och klor.
    jag visste ärligt talat inte att området hade blivit natura 2000. I det förslaget vi fick se skulle vi bli av med ca 70% av våra surfvatten.

    spännande att saker som ska ändras i närmiljön inte behöver godkännas men måste undersökas… vad är skillnaden?

    Nu låter det som att jag är negativ till naturskyddsområden, så är verkligen inte fallet. Jag är bara otroligt trött på dom som jobbar för att exkludera vissa grupper av människor som vill njuta av naturen, vilket har varit fallet här.
    I länsstyrelsen som har utrett fallet på Öland sitter (eller satt senast jag ahde med dem att göra) bla styrlseledamöter från Ölands ornitologiska förening. Det är jäv. när vi konfronterade personerna i fråga nekade dom att dom hade något med ornitologin att göra, inför närboende, oss, politiker mfl, om man bara slog upp deras hemsida så såg man namn i styrelsen och på dokument från fågelinventeringen. Det roliga med beijershamnsfrågan är att sedan folk började använda området så har fågellivet ökat. så varför ska man sluta använda det?

  • getwet

    Medlem
    8 december, 2007 vid 10:09

    men för den biten vi seglar på vid haga har vi slagits med näbbar och klor.

    Kanske borde räkna in även er till skaran känsliga/hotade fågelarter:wink:

  • dane

    Medlem
    8 december, 2007 vid 12:03

    Hej,

    Jag råkar vara nåt så ovanligt som windsurfande ornitolog (även om jag surfar hellre än tittar på pippis). Som sådan blir jag rätt trött på den nedlåtande och generaliserande synen som finns bland de två grupperna om de andra intresseområdena. Det är lika tråkigt att höra surfare slänga ut sej felaktiga och nedlåtande kommentarer om fågelskådning som att höra naturnördars ensidiga snack om att allt som inte är “naturligt” är skadligt för naturen. Det är jvla skillnad mellan vatttensporter i allmänhet och windsurfing. Om vi surfare för en nyanserad dialog med naturvårdare och lyfter fram att vinsurfing verkligen är en miljöfri sport, tyst och utan utsläpp, samt visar hänsyn så bör vi kunna samsas. Vidare är det ytterst få fågellokaler som är bra surfställen. Skulle va speedspotten i sv Roxen i så fall :smirk:

    Lite mer info om natura 2000:
    http://www.snf.se/snf/hallbart/2001/hallbart401/natura-2000.htm

    Vi har för övrigt ett gemensamt intresse: att det inte ska exploateras för mycket vid stränderna. Natur 2000 kan t ex hindra att stora vindkraftparker byggs känslig aområden, ett större hot mot vindsurfingen än fågelskådning.

  • styret

    Medlem
    8 december, 2007 vid 13:37

    @dane 433210 wrote:

    Hej,

    Vidare är det ytterst få fågellokaler som är bra surfställen. Skulle va speedspotten i sv Roxen i så fall :smirk:

    på öland har vi Beijers hamn/haga park och södra udden som nog skulle kunna ha ett par riktigt bra surfspot.
    bläsinge brukar krylla av fågelskådare.
    utöver dessa så är det ju många surfspots som är naturskydd av andra anledningar.

  • dane

    Medlem
    8 december, 2007 vid 14:29

    @styret 433229 wrote:

    på öland har vi Beijers hamn/haga park och södra udden som nog skulle kunna ha ett par riktigt bra surfspot.
    bläsinge brukar krylla av fågelskådare.
    utöver dessa så är det ju många surfspots som är naturskydd av andra anledningar.

    Jo några exempel finns nog om man letar, men jag hävdar ändå att majoriteten av Sveriges hetaste fågellokaler inte är särskilt bra surfspot. Sen beror det på på hur man definierar spot/skådarställe. Surfa går ju i princip att göra var som hels där det finns vatten och fåglar finns ju överallt 😉 Bara för att det kryllar av skådare behöver det inte betyda att området är särskilt känsligt. Sträcklokaler på Öland t ex är ofta bara en udde ut i vattnet som gör att man kommer nära fågelsträcken och jag kan inte tänka mej att de sträckande fåglarna skulle påverkarkas av en och annan surfare en blåsig dag. I det fallet är det nog bara skådarna/surfarna som störs av varandra i så fall.

    Hur som helst så inser inte jag varför det nödvändigtvis måste vara en motsättning mellan windsurfing och fågelskådning. Windsurfing sker ute i vattnet, fåglar är mest känsliga inne vid strandängar och dyl. Haga/Bejersamnskonflikten är löjlig (och det tror jag inte beror på Surfklubben). Fåglarna störs inte av Windsurfingen, så länge vi inte går över strandängarna norr om t ex Haga och stöter upp häckande fågel (det är inte alls bra!). Fåglar gillar stränder där det finns tillgång till föda (gärna igenvuxna, dyiga eller sanka marker), inte så värst trevligt för oss surfare. Vidare kan det rent av vara en fördel på sikt att området är Natura2000-skyddat, då slipper vi kanske ett 20-tal vindkraftverk som ju fullständigt skulle förstöra surfingen. Jag uppmanar till samarbete mellan surfare och skådare, vi har ett gemensamt intresse i att våra stränder ska förbli orörda.

  • johanc

    Medlem
    8 december, 2007 vid 20:50

    @styret 433049 wrote:

    men för den biten vi seglar på vid haga har vi slagits med näbbar och klor.
    jag visste ärligt talat inte att området hade blivit natura 2000. I det förslaget vi fick se skulle vi bli av med ca 70% av våra surfvatten.

    Fast det är ju lite det som är min poäng. Vi surfar redan i ett natura2000 område mer eller mindre konstant. Allt vatten från öarna och inåt omfattas. det är ju bara det att vi inte påverkar bevarandeplanen ett enda smack med vårt surfande.
    Tillträdesförbudet gäller ju bara fågelskyddsområdet precis som tidigare. Det är bara att ingen kommer att få smälla upp en brygga rätt ut i ´sundet och det är iaf jag rätt nöjd med…

    MVH

    JOhanC

  • olle-2

    Medlem
    9 december, 2007 vid 11:37

    @tobhed 432833 wrote:

    Tydligen så ska nya direktiv gällande fågelskyddsområden etc kartläggas igen och hela EU ska vara klart med detta 2009.

    Tjena Tobbe

    Jag anser definitivt att det är dags att organiserat skapa en balans gentemot övriga intressenter i miljö- och fågelskyddsfrågor. Jag ser att vi går mot en allt mer reglerad tillvaro där spot efter spot ifrågasätts ur ett eller annat perspektiv. I mitt eget fall är båda mina hemmaspots under luppen och jag hör fler och fler liknande historier från andra håll i landet. Det som har hänt på näset får inte hända igen, dvs en reglering bortom rimlighetens gräns.

    Jag är själv väldigt naturintresserad och anser att en vettig dialog bör kunna upprättas där wind- och kitesurf lyfts fram utifrån sin mycket begränsade miljöpåverkan i förhållande till den enorma glädje dessa sporter skapar. Jag är inte rädd att göra studier tillsammans med ornitologer för att en gång för alla slå hål på myten om superörnar och dyl. (jag var f.ö. ute igår och surfade i sällskap med ca 200 vigg som struntade i min närvaro så länge jag höll mig på mer än 50 m)

    Jag har, direkt och indirekt, haft kontakt med länsstyrelsen i dessa frågor i både Malmö och Blekinge och sett att en mogen och saklig dialog är enda vägen framåt. Det tar dock en hel del tid och energi att sätta sig in i samt bevaka allt som händer med aktuell lagstiftning och EU-direktiv (Miljöbalken resp. Natura 2000).

    Mitt förslag är att skapa någon form av motsvarighet till de olika “Access Orgs” som finns i USA. Jag har framförallt sett exempel på dessa inom klättrnigen i där de via kontrakterade jurister och sakkunniga håller flertalet klätterspots öppna genom en relevant dialog med privat- och miljöintressenter. Dessa organisationer är primärt finansireade via bidrag från sin intressegrupp.

    Jag tror att vår intressegrupp nått en storlek som gör att vi med ringa monetär insats hade kunnat heltidsanställa en jurst att driva detta åt oss. Detta kräver dock att vi är någorlunda organiserade samt att vi en gång för alla gräver ner stridsyxan mellan wind- och kitesurfare.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som känner till "Natura 2000"?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.