Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som kör både våg och formula?

  • glader

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 20:11
    _Frippe_;483785 wrote:
    Kan man dock tänka sig att byta lite senare planing mot troligen mer lätthanterlig utrustning är nog en stor slalombräda och typ en 9.0a ett bra alternativ. Dessa ser man dock inte lika ofta till bra priser på Köp&Sälj.

    Har en sådan bräda till salu. Se länk nedan.

  • canoya

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 03:03

    Formula är oslagbart om du vill plana tidigt och, som flerar skrivit innan, ger det en ny dimesion att faktiskt kunna kryssa och slöra upp och ner i vind på ett helt annat sätt än med någon annan bräda utan centerbord. Dock vill jag påstå att det är ett glapp emellan formula och vågbräda där man nog vill ha åtminstone en bräda och ett eller två segel, lite beroende på hur stor vågis du har. En stor freestyle eller en freeride på ca 110 liter och en 7-7,5 rigg tycker jag är lagom att hoppa till från formulan om man som jag vill ha tidig planing men inte segling på gränsen till krash med för stora grejer, och då vill du nog han en 6-6,5 också till mellanbrädan. Jag har 10,7 och 9,0 (som används ganska sällan) till formulan och 7,4 som nästa segel till freeride.

    Visst är formulabrädor lite ömtåligare än freerides men med normal hantering så är det inget att vara överdrivet rädd för.

    Köp och plana tidigt!
    /Håkan

  • nikke

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 18:59
    canoya;484105 wrote:
    Formula är oslagbart om du vill plana tidigt och, som flerar skrivit innan, ger det en ny dimesion att faktiskt kunna kryssa och slöra upp och ner i vind på ett helt annat sätt än med någon annan bräda utan centerbord. Dock vill jag påstå att det är ett glapp emellan formula och vågbräda där man nog vill ha åtminstone en bräda och ett eller två segel, lite beroende på hur stor vågis du har. En stor freestyle eller en freeride på ca 110 liter och en 7-7,5 rigg tycker jag är lagom att hoppa till från formulan om man som jag vill ha tidig planing men inte segling på gränsen till krash med för stora grejer, och då vill du nog han en 6-6,5 också till mellanbrädan. Jag har 10,7 och 9,0 (som används ganska sällan) till formulan och 7,4 som nästa segel till freeride.

    Visst är formulabrädor lite ömtåligare än freerides men med normal hantering så är det inget att vara överdrivet rädd för.

    Köp och plana tidigt!
    /Håkan

    Men formula skulle nog vara ett bra komplement till min 107 l combat och vågprylarna jag planerar att köpa. Men en fråga, hur stor användning får man för formula på västkusten? Funderar på att flytta dit och tänkte om jag med vågprylar och 107l med tillhörande segelstorlekar klarar mig bra med det. Det blir somsagt MYCKET pengar om jag ska köpa både vågprylar och formula så då vill man verkligen veta att man får använding för formulaprylarna. Har ingen förresten något negativt att säga om formulaprylar…hehe

  • lars_k

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 19:15

    Det är vääldigt få som äger en formula på västkusten. Om du inte är specifikt intresserad av den typen av segling eller tänker tävla är det väl knappast lönt att lägga en massa pengar på det. Satsa på ett rejält våg-kitt istället. Det får du användning för om något!
    Tidig planing är inte huvudfokus på västkusten. Man köper snarare prylar baserat på vad man vill göra på vattnet.

  • danielt

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 19:46

    Det är väl klart att man har lika stor användning av en Formula på västkusten som på alla andra ställen i Sverige. Speciellt om man som jag är begränsad till att enbart kunna segla på helgerna och tycker det där med planing är grejen med vindsurfing är det ett perfekt komplement till vågbrädan eller hårdvindslalomen. Om du köper prylar som kanske är fyra, fem år gamla är de allt annat än dyra. Många gånger säljs de långt billigare än freerideprylar.

    Så Formula under 10 m/s och vågbräda när det blåser 10 + är en perfekt kombo.

    /Daniel

  • ola_p

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 19:55

    @Lars_K 484290 wrote:

    Det är vääldigt få som äger en formula på västkusten. Om du inte är specifikt intresserad av den typen av segling eller tänker tävla är det väl knappast lönt att lägga en massa pengar på det. Satsa på ett rejält våg-kitt istället. Det får du användning för om något!
    Tidig planing är inte huvudfokus på västkusten. Man köper snarare prylar baserat på vad man vill göra på vattnet.

    Det beror väl på om man är sommarseglare eller itne. Dagar som idag så hade det gått fiint med formula. Å freestyleprylar är inte speciellt kul att segla. Jag skulle absolut kunna tänka mig att byta ut freestyleplankan mot slalom/formulagrejer.

  • nikke

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 20:01
    Lars_K;484290 wrote:
    Det är vääldigt få som äger en formula på västkusten. Om du inte är specifikt intresserad av den typen av segling eller tänker tävla är det väl knappast lönt att lägga en massa pengar på det. Satsa på ett rejält våg-kitt istället. Det får du användning för om något!
    Tidig planing är inte huvudfokus på västkusten. Man köper snarare prylar baserat på vad man vill göra på vattnet.

    Jag är ute efter att få så många dagar på vattnet som möjligt därav att jag började fundera på formula. Skulle vara kanon att tavara på vindfattiga dagar på vattnet. Men somsagt, vet inte om jag vågar köpa ett formulakit utan att ha provat. Det kanske är så tungt, jobbigt och fartygsliknande som en del säger eller alldeles sjukt roligt. Det verkar inte gå och hyra formulaprylar heller så det är svårt att testa sig fram. Eller så får man så många dagar på året på västkusten med våg – och fswprylar att det räcker mer än väl och så tar man pengarna för formulaprylarna och sticker utomlands och kör vågor isstället! 🙂

    Detta är mitt största bekymmer just nu, ett riktigt ilandsproblem…hehe.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som kör både våg och formula?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.