Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Någon som provat en digital vindmätare?

  • patrikol

    Medlem
    27 maj, 2004 vid 15:57

    Om Silvan visar 1 m/s för lite innebär det att jag med min 14 kvm Aero 2a och liten bräda inte kan ta höjd i vinstyrkor under 10-11 m/s vilket jag tycker låter lite märkligt. Enligt min Silva så blåste det mellan 7-11 m/s i tisdags och det var nästan omöjligt att ta höjd överhuvud taget så det låter ju ganska märkligt vi har också två Silva och dom visar ungefär det samma.

  • Kjellorix

    Gäst
    27 maj, 2004 vid 16:43

    Jag kommer inte ihåg vad min heter, men den visar rätt (får se den igen i helgen som kommer) på den finns det inget skydd runt skovelbladen (helt naket ute i vinden), det där skyddet måste störa vinden betydligt på den modell jag såg i den här tråden.

  • ubbis

    Medlem
    27 maj, 2004 vid 16:44

    Svar till:


    Jag kommer inte ihåg vad min heter, men den visar rätt (får se den igen i helgen som kommer) på den finns det inget skydd runt skovelbladen (helt naket ute i vinden), det där skyddet måste störa vinden betydligt på den modell jag såg i den här tråden.

    [/ QUOTE ]

    Jag tror några snea skovelblad stör resultatet med smile.gif

  • Kjellorix

    Gäst
    27 maj, 2004 vid 16:54

    Ja självklart men mina kan inte bli sneda (om dom inte gjutits sneda), för då skulle dom direkt gå av.
    på tisdag tillbaks i stan, då kan jag tala om vilket märke det är.

  • loving

    Medlem
    28 maj, 2004 vid 05:16

    Fördelen med min vindmätare kontra en silva är att jag behöver inte rikta vindmätarn exakt mot vinden som ni bör göra då ni har ett hål med en typ impeller i, men men..Smaken är som baken…Min missvisar inte det minsta så det känns rätt gott att man kan lita på det på det sättet

  • backe

    Medlem
    28 maj, 2004 vid 07:32

    Svar till:


    Om Silvan visar 1 m/s för lite innebär det att jag med min 14 kvm Aero 2a och liten bräda inte kan ta höjd i vinstyrkor under 10-11 m/s vilket jag tycker låter lite märkligt. Enligt min Silva så blåste det mellan 7-11 m/s i tisdags och det var nästan omöjligt att ta höjd överhuvud taget

    [/ QUOTE ]

    Men Patrikol, det kan ju va dålig teknik…

  • patrikol

    Medlem
    28 maj, 2004 vid 08:24

    Eller så kan det vara så att fingret som di däringa så kallade proffsvetarna som inte behöver någon vindmätare kanske inte visar riktigt rätt alltid! wink.gif “Jag surfade i 18 m/s med min 14 kvm kanta järnet och hoppade 40 m” Jag tror nog mer på den digitala tekniken än folks egna uppfattning om hur mycket det blåser. Oavsätt om dom visar fel några procent så tycker jag att det är väldigt bra för en nybörjare som kanske aldrig varit ute på vattnet eller haft med vind att göra.

  • pjoter

    Medlem
    28 maj, 2004 vid 15:49

    håller med patrikol. skulle jag haft pengar hade jag köpt en.. eftersom man inte varit beroende av vinden på det sättet innan så har man ingen riktig koll på hur de blåser.. å man vill ju inte så gärna starta upp i föpr mycket vind. ibland vill man ju ut då ingen annan som kan bättre är ute.

  • patrikol

    Medlem
    28 maj, 2004 vid 15:55

    Ja det finns säkert folk som både vindsurfat och kanske seglat i många år dom har säkert ganska bra koll på vindarna men för oss andra är det en väldigt billig livförsäkring oavsätt 1 m/s hit eller dit.

  • backe

    Medlem
    28 maj, 2004 vid 17:44

    Du har givetvis rätt Patrikol, hade själv lite bry häromdagen när jag stod med en färdig riggad 16 på stranden och tyckte att det kanske hade ökat lite…
    Lyckligtvis tyckte jag att det va så kul att pumpa att jag riggade om till 12 som visade sig vara mer än tillräckligt.
    Tungt poumpande… men skönt att slippa dragga upp i skogen bakom en galen EH16…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 maj, 2004 vid 22:06

    Min poäng med mitt inlägg var inte huruvida 1 m/s (eller mer/mindre) spelar någon roll utan att det KANSKE finns bättre alternativ än den gula Silvan, åtminstonne enligt mina erfarenheter (har faktiskt också träffat andra som varit missnöjda med Silva).

    Skulle själv inte köpt en Silva idag utan annan mätare och kanske då en där vinklar definitivt inte spelar någon roll. Finns ju idag tämligen billiga mätare som är oberoende av vindriktning och där “skovelhjulen” dessutom är skyddade.

    Men som sagt, Silvan är väldigt behändig att ta med och nog överlever jag utan att veta vinden exakt (huvudräkningen medelst addition fungerar för det mesta fortfarande rätt ok wink.gif). Dessutom säger inte allid vinden ståendes på stranden något om förhållandena uppe i luften och ute på vattnet.

  • patrikol

    Medlem
    28 maj, 2004 vid 22:08

    Helt rätt det märker man ibland ganska tydligt!

  • ubbis

    Medlem
    29 maj, 2004 vid 10:47

    man kan ju montera bort skovlarna och montera dem på en 20 meter lång kabel som man sätter på en pinne och lyfter upp smile.gif

  • patrikol

    Medlem
    29 maj, 2004 vid 11:06

    Att jag inte tänkt på det tidigare! cool.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Någon som provat en digital vindmätare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.