Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing nagon testat F2 sx 106 2005

  • nagon testat F2 sx 106 2005

    Publicerad av godde på 29 januari, 2006 vid 03:54

    Hello
    Jag ar sugen pa att kopa F2 sx 106 2005 ar det nagon som har en och kan ge ett utlatande

    Jag har ambitionen att anvanda segel ca 7.7-6.0

    Hur ar bradan att segla hur uppfor den sig nat man ar ducktigt overriggad???

    Tacksam for svar Peter

    carl-r svarade 11 år sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • surferboy

    Medlem
    29 januari, 2006 vid 10:13

    Jag har seglat på en 106:a hela sommaren med North Daytona 6.0 och 7.3. Som värst var jag ute med 6.0 i 18 m/s i byarna. Rambo var ute med Voodoo 3.7 samtidigt… 🙂

    Brädan är ruskigt snabb men går väldigt högt och mest på fenan tack vare cut-outsen. I början var jag lite ovan vid detta och trodde att brädan skulle “wheela” (gå upp på fenan med nosen rätt upp i vädret) och fegar man (skotar ut) då så gör den det på riktigt. Detta händer alltså när man är överriggad eller på gränsen till överriggad med riktigt mycket tryck.
    Trycker man däremot på ordentligt och går långt bakåt så ligger den otroligt stadigt även i lite shoppigare vatten.
    Jag skaffade min GPS sent i höstas så jag har inga farter att presentera men fort går den.

    Den är väldigt lättgippad och lättseglad i normala vindförhållanden. När man är överriggad får man inte fega och skota ut för brädan straffar dig direkt genom att wheela eller gå upp i vind.

    106:an är väldigt känslig för var man sätter mastfoten. lite för långt fram och den vill upp i vind hela tiden. för långt bak och den wheelar.

    Mvh,
    Gustav

  • carl-r

    Medlem
    1 maj, 2013 vid 15:05

    Jag skaffade en exakt sån här för ett par veckor sen, och undrar lite om trimmet och fotstyrningen.

    I söndags hade jag säsongspremiär och var jag ute med 7.9 AC-1 och originalfenan på 40 cm i vind runt 7-10 och det var stadigt och fint. Lättplanad och lättgippad.

    Igår var det lite bättre drag så då körde jag 7.2 RS Slalom MKII och en 33 cm SL7 i vind 13 med byar 16-18. Jag har mest min custom rrd avant-slalom att jämföra med men det var rätt stor skillnad.
    Den var lätt att plana, gick att kroka i och dras upp i planing. Spinouts var jättelätt att häva.
    Däremot tycker jag att det var svårt att svänga den upp i höjd när det blev tungt. Jag fick ingen hävstång med framfoten. Skulle velat haft främre fotstroppen mycket längre ut över kanten och mer vinklad framåt. I nån by trycktes jag ner i slör och fick vackert finna mig i att bränna på. Gick liksom inte att ta sig ur slören så länge byn tryckte på.
    När det kom snabba byar så att man inte hann parera och trycktes över brädan ner i lä så hade jag ingen chans att göra en snabb sväng ner i lä för att hämta balansen och ekipaget för att sen svänga upp i vind igen, som jag brukar kunna göra med avantslalomen när det blir rodeo. Istället så föll jag över brädan. Rätt odramatiskt men kallt i vattnet.
    Jag tror jag vill få fram att jag tyckte att den var svårstyrd eller seg i styrningen när det gällde. Jag hade räknat med att den skulle vara väldigt lös och ledig i och med akterkonstruktionen.
    Var det bara att jag kanske skulle haft mindre segel? Kompisen körde 7.9 RS Racing på iSonic 122. Det verka funka det med, och vi väger lika mycket, han är väl något längre.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing nagon testat F2 sx 106 2005

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.