Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon ville se sea wind’s. glidande selkrok

  • Någon ville se sea wind’s. glidande selkrok

    Publicerad av kjellorix på 6 augusti, 2012 vid 16:28

    Har fungerat felfritt c;a 20 år. Kroken återgår till mitten,
    skönt bekvämt att hänga i sidan med, variera hängställning.
    http://db.tt/AIH4Xtoi

    Tror tabbade mej, för stora bilder, men beskuret nu.
    Tapatalk funkar konstigt, så använder orginalsiten med.

    claes6 svarade 11 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • rrd

    Medlem
    6 augusti, 2012 vid 18:08

    Glidande krok används även idag av tex Simmer och MFC.

  • challgren

    Medlem
    6 augusti, 2012 vid 19:17

    Och av Dakine på T-serien i alla fall.

  • kjellorix

    Medlem
    6 augusti, 2012 vid 19:28

    Men någon gillade inte dom, ville se min som går tillbaks till mitten, så man lätt krokar i.
    Bilderna funkar nu.

    TOG BORT IMG TAGGARNA FUNKAR. DROPBOXBILDER.

  • kjellorix

    Medlem
    6 augusti, 2012 vid 20:21

    På 3-dje bilden tar jag i så mycket jag orkar, men kroken går längre ut mot sidan när man hänger, no problem.

    HTC One X, tapatalk 2
    Knöligt göra inlägg med bilder via mobil only.
    2 sista bilderna blev något fel.
    Det va 5 bilder, nu 2 raderade hopplöst, fixar det med datorn om någon månad.
    Eller nu;
    http://db.tt/AIH4Xtoi
    http://db.tt/hofHpIaQ
    På sista bilden har jag halvvägs flippat ut snabbspännet, otroligt smart den har aldrig flippat ur ofrivilligt.

  • claes6

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 11:04

    Verkar vara en bättre lösning än den som t ex sitter på Dakine idag (eftersom den går tillbaka av sig själv?). Jag köpte till en pad till min T4 som stabiliserar kroken eftersom jag ruttnade på att inte få tillräckligt tryck när kroken “gled” bort – särskilt i vågorna när det behöver gå lite rappare.

  • kjellorix

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 11:06

    Varför frågan dök upp för 2 år sen. Va för att folk gillade inte dagens glidkrokar, dom är klumpiga, och kroken kan ligga på sidan när man ska kroka i.
    Då undrade jag varför Sea Wind inte finns längre, kanske för att allt som säljs idag ska vara designat för att gå sönder, det lönar sej dåligt att sälja saker som håller livstid.

    HTC One X, tapatalk 2

  • nick

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 11:30

    Jag vet inte om de fungerar till windsurfing, men jag har köpt en Dynabar till kiting: http://www.jaystore.eu/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=15&Itemid=61
    Kroken slidar och går tillbaka till mitten när den är obelastad.

  • kjellorix

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 12:29
    Claes6;694841 wrote:
    Verkar vara en bättre lösning än den som t ex sitter på Dakine idag (eftersom den går tillbaka av sig själv?). Jag köpte till en pad till min T4 som stabiliserar kroken eftersom jag ruttnade på att inte få tillräckligt tryck när kroken “gled” bort – särskilt i vågorna när det behöver gå lite rappare.

    Den dras absolut till mitten av 2 dubbla breda resårband,.
    Och när man hänger normalt så håller den sej på mitten hela tiden.
    Man måste vrida sej bestämt för att den ska glida, till längst ut på sidan-läget.
    Det är liksom bara sidolägen och mittläge.
    Jättenöjd ! den funkar som ny fortfarande, c;a 20 år senare.

    HTC One X, tapatalk 2

  • stoorfaen

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 06:20
    Claes6;694841 wrote:
    Jag köpte till en pad till min T4 som stabiliserar kroken eftersom jag ruttnade på att inte få tillräckligt tryck när kroken

    Jag har ju också en T4 som glider runt och har sig, riktigt gött ibland och mindre gött andra gånger. Vad är det för pad du tjackat och vart? Jag har själv funderat på att fixa nån låsning, hur funkar denna?

  • dr-masse

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 07:25

    Tröttnar man på glidande krok på sin DaKine (och Simmer eller MFC) sele så kan man ju enkelt göra om kroken till fast istället. Det brukar komma med extra band till selarna för det.

    Själv kör jag med en så bred krok som möjligt för att undvika att den kan röra sig för mycket (och få mer avlastning). Funkar fint.

  • claes6

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 13:18
    stoorfaen;694891 wrote:
    Jag har ju också en T4 som glider runt och har sig, riktigt gött ibland och mindre gött andra gånger. Vad är det för pad du tjackat och vart? Jag har själv funderat på att fixa nån låsning, hur funkar denna?

    Jag kommer inte ihåg vad den heter, men det är Dakines egen och jag köpte den på O’Hana i våras. Den är vadderad och du sätter den under kroken (den är ca 7-8 cm hög och lång så att den täcker hela), drar igenom bandet och fäster dessutom med kardborrband. Resultatet blir inte bara stabilitet i sidled utan även i höjdled så att man minimerar irro-momentet med att kroken böjer sig uppåt efter en tids surf så att man tappar tryck.

    Stod och valde mellan större/bredare krok (som Dr Masse har) och den här, men Andreas på O’Hana använde den här paden själv och dessutom var den billigare än en ny krok. Kostade runt 300:- och hade en “knife pocket” som feature (bara en sån sak!).

    Ett enklare och billigare sätt är att dra ur bandet på ena sidan, linda det runt kroken och sätta tillbaka det i fästet igen (hade den lösningen innan), men då får du inte samma stabilitet i höjdled.

  • stoorfaen

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 13:28

    Är det denna månne, pad? Skönt att slippa ha kite-kniven tejpad på bommen också!

  • claes6

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 13:33
    stoorfaen;694941 wrote:
    Är det denna månne, pad? Skönt att slippa ha kite-kniven tejpad på bommen också!

    Japp. Stämmer bra. Hittade precis länken, jag med. Missade lite på priset men det beror nog på att jag köpte en massa andra grejor samtidigt. Rekommenderas!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon ville se sea wind’s. glidande selkrok

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.