Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Några funderingar…

  • Några funderingar…

    Publicerad av andurz på 28 augusti, 2008 vid 16:33

    Har precis gått kurs och handlat prylar men har lite funderingar jag hoppas få svar på innan jag sätter igång på allvar.

    1. Kom över en RH ripper 06:a och en cabarete tablas bräda 130 cm lång helt ovandvända. Kommer denna utrustning att funka för en nybörjare?

    2. Då grejorna är ouppackade och utan någon manual. Är det möjligt att montera linor eller dylikt fel om man inte är helt ute och cyklar?

    3. Då jag är en total nybörjare och vattenstarter är nästa steg letar jag efter några bra och säkra spots att börja på. Några förslag (helst i stockholmsområdet)?

    Några fler nybörjare här i stockholmsområdet? Hör gärna av er!

    atte svarade 15 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • hengo

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 16:39

    1. Kiten är nog en aning liten om du inte är väldigt liten själv.

    2. det borde du lärt dig på kursen. be någon om hjälp om du är osäker, det går att koppla jättefel

    3. ?

  • falsterbo

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 17:00

    @hengo 494741 wrote:

    1. Kiten är nog en aning liten om du inte är väldigt liten själv.

    2. det borde du lärt dig på kursen. be någon om hjälp om du är osäker, det går att koppla jättefel

    3. ?

    Hur vet du att kiten är liten?

  • hengo

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 17:41

    haha läste fel trodde att det var en 6:a alltså 6kvm

  • nic

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 18:30

    rippern är tydligen inte den lättaste kiten att vattenstarta och sägs vara sämre i sitt låga register. Har inte provat den själv. Tablasen är grym även om finishen inte är lika posh som modernare brädor.

    Nic

  • gadget

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 18:36

    Om du inte lärt dig vattenstart på din kurs tycker jag inte du ska ge dig ut själv över huvud taget!
    De som går kurs här nere (malmö/lund) har mig veteligen alltid tid på vattnet med bodydragging och ibland även försök med bräda.
    Kursen ska vara så omfattande att du själv kan rigga, starta och på egen hand gå ut i vattnet på ett säkert sätt.
    Om det nu inte är någon 1-timmes-vifta-med-övningskite-kurs du tagit för då bör du nog ta en riktig kurs både för din och andras säkerhet!

    Här är en länk från Anders på LaSurf där du kan se vad som bör vara med på en kurs.
    http://www.lasurf.se/product_info.php?cPath=212&products_id=4903

  • andurz

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 20:17

    Vattenstart var nog fel ord. Jag menade att jag vill kunna komma upp på brädan och åka längre än 10 m. Kursen var en tvådagarskurs.

  • martent

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 15:20

    Rippher är den bästa kite som finns enligt min mening (flygegenskaperna). Men den suger på vattenstart!

  • haze

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 17:18

    Nybörjarspots i Sthlm är det värre med. Inte så många där inte. Men kolla på kitenation.se där hänger mer Sthlmare…

  • bokhylla

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 21:37

    @Andurz 494739 wrote:

    3. Då jag är en total nybörjare och vattenstarter är nästa steg letar jag efter några bra och säkra spots att börja på. Några förslag (helst i stockholmsområdet)?

    Några fler nybörjare här i stockholmsområdet? Hör gärna av er!

    Nybörjare och Stockholm funkar inte så bra ihop.
    Alla spot är små och otroligt överbefolkade, det går lätt åt helvete om man inte kan hantera draken.
    Du kan börja läsa lite här: http://www.kitenation.se/kn/forum/index.php?topic=6950.0
    Finns många sådana trådar just nu.

    Mitt tips är att ta dig någonstans där det finns mycket yta och lära dig köra innan du ger dig ut i Stockholm.
    Det finns helt enkelt inte plats för “zenitkitare” och “bodydraggare”.

  • sourra

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 22:47
  • atte

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 14:18

    1h söder om 08land. du ar helt solo på spotten 150m långgrunt, sandbotten inga stenar. lite tight när du startar från stranden, alt gå ut i vattnet och starta.
    http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=7&Page=2&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=338
    En nackdel till är att man får gå 250m från parkeringen till stranden;)
    Lycka till.
    /Atte

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Några funderingar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.