Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några neoprenfrågor?

  • Några neoprenfrågor?

    Publicerad av nikke på 27 januari, 2008 vid 12:19

    Någon som vet hur många mm det är på handsken Dakine cold water mitts? Och vad det är för skillnad mellan Ascan titan 7mm, Ascan atan polar 7mm, Ascan extreme 7mm? Finns det tjockare våtdräkter för vindsurfing än 5/4/3 och behöver man det när man surfar tidigt på året i kallt vatten eller räcker det med 5/4/3 med torrdragkedja?

    spray svarade 16 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • ola-h

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 12:30

    Jag har en 5/4/3 Gul Delta och jag tycker den har funkat OK den här och förra helgen t ex. Det är ingen torrkedja och den tar in lite vatten vid spolningar, men för mig är det ändå inte nedkylnign av kroppen som sätter gränsen. Snarare är det rörlighet/stelhet som avgör då jag tenderar att få ge upp för att jag helt enkelt blir för trött i armarna när jag kör med handskar. Så, tjockare/stelare dräkt skulle nog inte göra det hela bättre för min del.

    Jag har kört med väst med inbyggd huva över och ett par neoprenshorts under, men inga andra förstärkingaplagg i övrigt. jag har tidigare provat med diverse olika extratröjor under, men det har mest gjort mig stelare.

    Handskar: Vet inte ur tjocka cold water mitts är. I handflatan äe det supertunnt, lite hårdare material. Runt handen gissar jag på 3-3.5mm

    Skor. Vet inte skillnaden på de olika Atan-skorna. Jag har någon utav 7mm-varianterna och de är mycket varma. Jag har EXTREMT känsliga fötter, men med Atan 7mm funkar det bra så här års till och med för mig. Trots sin värme är de fotfarande smidiga nog för vågsegling.

  • matsb

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 13:04

    @NIKKE 441159 wrote:

    Någon som vet hur många mm det är på handsken Dakine cold water mitts? Och vad det är för skillnad mellan Ascan titan 7mm, Ascan atan polar 7mm, Ascan extreme 7mm? Finns det tjockare våtdräkter för vindsurfing än 5/4/3 och behöver man det när man surfar tidigt på året i kallt vatten eller räcker det med 5/4/3 med torrdragkedja?

    Jag har denna med 6.5.4,3 mm och kan bara rekommenderas – som den skönaste dräkten jag nånsin haft!
    http://www.gul.com/ProductList.aspx?DepartmentID=0&DepartmentName=Boardsports&CategoryID=4&CategoryName=Wetsuits&SubCategoryID=9&SubCategoryName=Delta&SkipSubCategories=False
    Ni som var med under 80 – 90 talet vet hur stora man var på den tiden (rosa och färgglada dräkter….det var “nästan” bättre på den tiden…..:-)

    mats

  • nikke

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 13:38
    MatsB;441166 wrote:
    Jag har denna med 6.5.4,3 mm och kan bara rekommenderas – som den skönaste dräkten jag nånsin haft!
    http://www.gul.com/ProductList.aspx?DepartmentID=0&DepartmentName=Boardsports&CategoryID=4&CategoryName=Wetsuits&SubCategoryID=9&SubCategoryName=Delta&SkipSubCategories=False
    Ni som var med under 80 – 90 talet vet hur stora man var på den tiden (rosa och färgglada dräkter….det var “nästan” bättre på den tiden…..:-)

    mats

    Det funkar för windsurfing då eller är det främst för vågsurfing? Tänkte främst på om det blir väldigt klumpigt?

  • matsb

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 14:02

    @NIKKE 441170 wrote:

    Det funkar för windsurfing då eller är det främst för vågsurfing? Tänkte främst på om det blir väldigt klumpigt?

    Det skall nog gå bra – man har ju 6mm runt organen ==> armar 4 mm Underarmar 3mm…..otroligt väl gjord dräkt. Helt täta sömmar – mer eller mindre helt tät!

    Körde med enbart denna igår och även förra helgen! Medans mina vänner körde med Prolimit 5mm och en monoshort + en huva + en väst med huva!

    Måste väl erkänna att jag beställde en monoshort idag till de riktigt kalla dagarna och vindar på 25 m/s….:-)

    Jag är 180 cm och 84 kg och valde en ML – men med facit i så skulle jag nog “kanske” valt en large,…..fungerar och behåller den!

    Jag har varit bortskämd med en BodyGlove som hade kedjan fram som var helt underbar……undrar varför detta inte finns hos andra tillverkare..?
    http://www.bodyglove.com/products_category.php?category_id=1156

    mats

  • nikke

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 14:06

    Vet du vilka som är återförsäljare för GUL i sverige?

    MatsB;441178 wrote:
    Det skall nog gå bra – man har ju 6mm runt organen ==> armar 4 mm Underarmar 3mm…..otroligt väl gjord dräkt. Helt täta sömmar – mer eller mindre helt tät!

    Körde med enbart denna igår och även förra helgen! Medans mina vänner körde med Prolimit 5mm och en monoshort + en huva + en väst med huva!

    Måste väl erkänna att jag beställde en monoshort idag till de riktigt kalla dagarna och vindar på 25 m/s….:-)

    Jag är 180 cm och 84 kg och valde en ML – men med facit i så skulle jag nog “kanske” valt en large,…..fungerar och behåller den!

    Jag har varit bortskämd med en BodyGlove som hade kedjan fram som var helt underbar……undrar varför detta inte finns hos andra tillverkare..?
    http://www.bodyglove.com/products_category.php?category_id=1156

    mats

  • matsb

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 14:09

    @NIKKE 441179 wrote:

    Vet du vilka som är återförsäljare för GUL i sverige?

    japp – förra året så var vindsurfing.se !
    kolla med dom!

    Lycka till!

  • svenne

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 14:12

    Jag har en Ascan Icehawk som är 5 och 4,5 mm och den är gruvligt varm!
    Körde idag med följande spec:
    Lufttemp: 0-2 grader (vattnet på brädan frös när jag gick upp).
    Vattentemp: någon plusgrad.
    Dräkt: Ascan Icehawk.
    Handskar: Dakine CWM.
    Underställ: Shorty med luva.
    Skor: Ascan Titan, tror jag att de heter.

    Slutsats: Blev kall om fringrarna efter 45 minuter. Hade LÄTT kunnat skippa understället om jag bara hade haft en lös luva. Icehawken är sjukt varm.

  • markan

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 15:23

    Idag körde jag för första gången med min Ascan Polar som är en 5/4/3 våtdräkt. Ingen torrkedja på dräkten men ett smart system vid dragkedjan och nacken gör att det inte kommer in mycket vatten. Tycker dräkten var smidig och varm och idag fungerade den fint! Sen är det såklart en annan sak om man blir spolad och har sig.

    Körde med Ascan Extreme skor som känns otroligt smidiga med tanke på att dom är 7mm.

    På händerna hade jag CWM som är en väldigt skön hanske men sömmarna behöver man tydligen limma för att det ska bli tätt. Händerna var det ända jag frös lite om idag.

    Utöver detta hade jag en väst med integrerad huva. I den sköna solen körde jag faktiskt med den tidvis nere.

  • bicless

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 15:27

    Hej

    Ascan Extreme och Ascan Titan är ganska lika. Titanen innehåller titanbelagd neopren som ger bra värme och hållbarhet och skall därför vara något varmare än Extreme. Vi på Surfspot som säljer dem har provat båda och tycker titanen är något varmare, speciellt om du har breda vrister. Har du smala vrister så välj extreme, den stramar åt lite mer kring vristen. Båda modellerna klarar året runt surfing förutsatt att du köper rätt storlek (14 dagars öppet köp) och inte är väldigt kallfotad.

    Atan Polar 7mm har en annan konstruktion än Ascan skorna. Denna sko är helt inriktad på värma och ej lika smidig som Ascan skorna men väldigt varm. Känns nästan som en stövel med luddig och varm mockasin på insidan när man kliver ner i dem. Prioriterar du absolum mest värme så välj denna. Prioriterar du lite mer känsla så är de ovan bättre ur min synvinkel.

    Mvh

    Bicless

  • nikke

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 15:31
    Markan;441190 wrote:
    Idag körde jag för första gången med min Ascan Polar som är en 5/4/3 våtdräkt. Ingen torrkedja på dräkten men ett smart system vid dragkedjan och nacken gör att det inte kommer in mycket vatten. Tycker dräkten var smidig och varm och idag fungerade den fint! Sen är det såklart en annan sak om man blir spolad och har sig.

    Körde med Ascan Extreme skor som känns otroligt smidiga med tanke på att dom är 7mm.

    På händerna hade jag CWM som är en väldigt skön hanske men sömmarna behöver man tydligen limma för att det ska bli tätt. Händerna var det ända jag frös lite om idag.

    Utöver detta hade jag en väst med integrerad huva. I den sköna solen körde jag faktiskt med den tidvis nere.

    Vet du vilken hemsida ascan 7 mm finns på? Var inne och såg skorna förut men hittar omöjligt den nu trots ihärdigt letande. På ascans hemsida har de dock bara 6.5 mm tjocka våtskor, lite skumt!

  • tim-eriksson

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 15:46

    Någon som vet hur en Pro Limit cs2 är ? 5/3 mm.
    Har inte testat min än, och vill bara köpa en luva.

    Borde jag köpa en luva med “väst” för att få lite mer värme? 5 mm mystic skor och handskar ska också inhandlas.

  • nikke

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 15:48
    Bicless;441191 wrote:
    Hej

    Ascan Extreme och Ascan Titan är ganska lika. Titanen innehåller titanbelagd neopren som ger bra värme och hållbarhet och skall därför vara något varmare än Extreme. Vi på Surfspot som säljer dem har provat båda och tycker titanen är något varmare, speciellt om du har breda vrister. Har du smala vrister så välj extreme, den stramar åt lite mer kring vristen. Båda modellerna klarar året runt surfing förutsatt att du köper rätt storlek (14 dagars öppet köp) och inte är väldigt kallfotad.

    Atan Polar 7mm har en annan konstruktion än Ascan skorna. Denna sko är helt inriktad på värma och ej lika smidig som Ascan skorna men väldigt varm. Känns nästan som en stövel med luddig och varm mockasin på insidan när man kliver ner i dem. Prioriterar du absolum mest värme så välj denna. Prioriterar du lite mer känsla så är de ovan bättre ur min synvinkel.

    Mvh

    Bicless

    En till snabb fråga, spelar det någon roll om man har 2mm eller 3mm på luva när det gäller kylan tidigt på säsongen?

    Hittade en tjock våtdräkt från o´neill också med inbyggd huva. http://www.oneill.com/mens-products.php?sport=surf&categoryID=-1&typeID=20&seriesID=40&id=186 Psycho 2 6/5/4

  • nikke

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 15:55
    MatsB;441166 wrote:
    Jag har denna med 6.5.4,3 mm och kan bara rekommenderas – som den skönaste dräkten jag nånsin haft!
    http://www.gul.com/ProductList.aspx?DepartmentID=0&DepartmentName=Boardsports&CategoryID=4&CategoryName=Wetsuits&SubCategoryID=9&SubCategoryName=Delta&SkipSubCategories=False

    Ni som var med under 80 – 90 talet vet hur stora man var på den tiden (rosa och färgglada dräkter….det var “nästan” bättre på den tiden…..:-)

    mats

    Vet du om det är torrdragkedja på den?

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 januari, 2008 vid 16:05

    @NIKKE 441201 wrote:

    Vet du om det är torrdragkedja på den?

    Ja vad jag kan se så har min dräkt vilket vara en 07/08, som jag även har – en smart lösning och som man har på dessa dräkter en dragkedja, sen ovanpå denna så försluter man dräkten med en zip – lösning samma princip som när du köper findus produkter som du kan försluta ……grymt smart….och det och det är ingen risk som jag kan se det att det skulle fallera/gå sönder!

    mats

  • ola-h

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 16:08

    Det är torrkedja på den, men modellen till vänster (som jag har) har en vanlig vertikal dragkedja i ryggen. Jag tyckte torrkedjemodellen blev lite väl dyr, och nu så här i efterhand känner jag att den dräkten jag köpte är varm nog för vindsurfing.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några neoprenfrågor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.