• Naish 8,4?

    Publicerad av anonym-anvandare på 31 december, 2000 vid 12:50

    Är det nån som kör på en Naish 8,4 som vill ge den ett omdöme. Funderar på att skaffa en men vet inte om 8,5 är för stor eller om 8,4 är för liten, väger ca 74 kg…Hur stora segel kan man köra på den?

    anonym-anvandare svarade 23 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • voodoo

    Medlem
    31 december, 2000 vid 13:38

    det beror på ..jag hade en naish 8.5 men bytte den för att den var alldeles för stor (jag väger ungefär som dig) 8.4 är nog lagom i volymen, kan tippa att du kör en 5.3 bra med den..Men allt beror nog på hur du vill att brädan ska bete sig!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 december, 2000 vid 13:55

    ok, men eftersom jag ändå har en större bräda på 100 liter så blir det nog bäst med 8,4:an då, om du uppfattade 8,5:an som stor… Går den bra att köra även i mindre vågor och plattvatten, eller hur är rocker kurvan och så, det är ingen bananform som bara funkar i vågor va?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 januari, 2001 vid 21:17

    Och där tycker dom att den INTE lämpar sig för hårdvind på plattvatten (3 av 10, klart sämst) “Das Brett hoppelt, verspringt und macht Wheelies…fast nicht kontrollierbar”.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 januari, 2001 vid 22:34

    Finns testet att läsa nånstans på nätet?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 januari, 2001 vid 08:15

    Personligen trodde jag att nya Naish 8´5″an var en 8´4″ med fel dekaler,
    nya 8´5″an har mer bottenkurva och upplevs som mindre än sin föregångare.
    Seglade 8´5″an med 5,3 segel och tycker inte att den ska seglas med större
    segel,brädan kändes lite nervös på vågen, väldigt snabb i “rail to rail”
    svängar,jag föredrar den gamla 8´5″an för den är mer förlåtande och den passar
    min krattiga vågsegling bättre och bär upp min julmats späckade kropp bättre.
    God fortsättning
    Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 januari, 2001 vid 17:42

    var det den med blixt-dekaler som du kallar “den nya” eller, vilken årgång menar du? och vilken årsmodell hade du själv?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 januari, 2001 vid 17:03

    Nya menar jag model 2001, gamla menar jag model 2000(med röda flames).
    SURFA PÅ Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 januari, 2001 vid 21:39

    Tack för din hjälp Johan, tycker du att jag är ohyfsad om jag frågar hur mycket du väger bara som referens för vilken volym jag själv ska satsa på…(alltså inkl julmat…)

    Mr Praam

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 januari, 2001 vid 08:26

    Det är en självklar fråga om du vill ha ett vettigt svar på din fråga från början, alltså jag väger runt 90kg(vintervikt 92kg) och jag tycker att den gamla
    Naish 8´5″ var bättre än den nya,men det finns många nya vågbrädor som är lika bra som den gamla Naishen, jag vill inte hålla på med smygreklam för något märke,men jag har nya favoriter i MIN vågboardbag.
    mvh Johan

  • dr-tabou

    Medlem
    4 januari, 2001 vid 10:02

    Nu kan jag inte tyska men jag har kört Naish 8.5″ på plattvatten och hårdvind (väger 74kg, körd överriggad 4.7). Som vanligt känns det tråkigt med en vågbräda på plattvatten, den tog inte höjd så bra men i övrigt så tycker jag att den gick bra att kontrollera. Plattvatten är inte dess rätta element men visst går det om det blåser. Tilläggas kan att jag gillar livliga brädor.

    //Dr Tabou

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 januari, 2001 vid 11:32

    OK, du kan väl viska vilka dina nya favoriter är? snälla?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 januari, 2001 vid 12:01

    Tack för din hjälp dr Tabou, har du nåt annat tips på bräda om man vill kunna hoppa och loopa, men även att den ska funka någorlunda på plattvatten? (jag väger lika som du)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 januari, 2001 vid 15:55

    Viskar utan att göra reklam för någon speciel affär/leverantör.
    Fanatic Rip258 diggar den skarpt, 01an är oförändrad så en fjolårsbräda borde gå att hitta billigare om man kan leva med den oranga färgen, har även provat
    Fanatic Rip253 och den är ännu vassare, (när det blåser i lite mer efter som jag väger några kilo) men den passar nog bra i seva rike om du inte väger mer än
    75kg och vill ha en bräda, vill du ha två kan man ju ha båda.
    mvh Johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.