Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Naish .. struttar.. problem!

  • Naish .. struttar.. problem!

    Publicerad av nibbe på 4 april, 2012 vid 19:40

    Har fått lite problem som helt plötsligt dykt upp! När jag pumpar upp min Naish Bolt 2011
    så kommer luften först in i framkanten som vanligt och sen så ska ju luften gå vidare ut i struttarna, men får bara luft i 2 styckna?!
    Kan bladderna ha skruvat ihop sig eller hur ska jag gå till väga`? :santa:

    thomas-stenqvist svarade 12 år sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • viktor77

    Gäst
    4 april, 2012 vid 20:41

    Detta har också hänt mig ett par gånger. Ventilerna som ska släppa ut luften kniper igen och kan behöva en liten “skakning” för att släppa. Octopus systemet är som övriga komponenter på Naish kites bristfälligt designade och av dålig kvalitet, så detta är tyvärr något du får leva med.

  • sourra

    Medlem
    5 april, 2012 vid 17:58
    nibbe;685212 wrote:
    Har fått lite problem som helt plötsligt dykt upp! När jag pumpar upp min Naish Bolt 2011
    så kommer luften först in i framkanten som vanligt och sen så ska ju luften gå vidare ut i struttarna, men får bara luft i 2 styckna?!
    Kan bladderna ha skruvat ihop sig eller hur ska jag gå till väga`? :santa:

    Det är backventilerna som kan behöva en liten knuff för att öppna sig om kiten legat ett tag. När man pumpar kiten så ligger ju struttarna nedåt vilket gör att de inte släper igenom luft så lätt som om de hade varit helt fria. Vad man får göra är att pumpa upp kiten så det börjar bli lite tryck i leading edge och sen lyfter du bara leading edge från marken så brukar alla struttarna fyllas. F.ö. är det oklart vad Viktor syftar på. Naish har genomtänkt design och ligger i framkant inom väldigt många områden, men som med alla onepumpsystem så finns det för och nackdelar även med octopus (vilket har vädrats flitigt i diverse trådar genom årens lopp).

  • nibbe

    Medlem
    5 april, 2012 vid 18:28
    sourra;685292 wrote:
    Det är backventilerna som kan behöva en liten knuff för att öppna sig om kiten legat ett tag. När man pumpar kiten så ligger ju struttarna nedåt vilket gör att de inte släper igenom luft så lätt som om de hade varit helt fria. Vad man får göra är att pumpa upp kiten så det börjar bli lite tryck i leading edge och sen lyfter du bara leading edge från marken så brukar alla struttarna fyllas. F.ö. är det oklart vad Viktor syftar på. Naish har genomtänkt design och ligger i framkant inom väldigt många områden, men som med alla onepumpsystem så finns det för och nackdelar även med octopus (vilket har vädrats flitigt i diverse trådar genom årens lopp).

    Jag börjar med att pumpa upp kiten till normalt tryck, sedan brukar 2 styckna struttar pysa upp efter ett tag. Jag går därefter på och försöker pumpa upp struttarna manuellt efter jag fibrilt ryckt och skakat i kiten. Det är svårt att få nått tryck i struttarna eftersom luften åker ur direkt. Men efter typ 20 min så kommer luften sakta sakta in i struttarna. Men finns det inget annat sätt än att skaka på struttarna som du beskriver eller menar du att jag inte ska pumpa upp leading edge så hårt utan bara lite luft och sedan skaka runt struttarna? Finns det någon möjlighet att lämna in till fahlen och byta backventiler?

  • sourra

    Medlem
    5 april, 2012 vid 20:56

    Oj, nej så svårt ska det inte vara. Men alltså, pumpa struttarna manuellt? Du menar med utsläppsventilen? Jag menar att du ska pumpa LE ordentligt och när du har bra tryck lyfter du på LE och då brukar det ge sig. Visa den jäkeln vem som bestämmer =) Det brukar vara allt som krävs. (Annars tror jag man kan byta ut det svarta gummimembranet så du kan ju alltid höra med Fahlens. )

  • viktor77

    Gäst
    7 april, 2012 vid 08:18

    Vad jag vet är det bara Naish som har invändiga ventiler i sitt one pump system. Ingen design värd att kopiera med andra ord. Alla kopplingar mellan strutt och LE läcker på min Naish kite och de är ett helvete att ta loss och sätta dit dessa kopplingar. Att man ska behöva använda rörtejp (enligt instruktioner från Naish) för att täta dessa kopplingar pekar ju på dålig design. Gummit i ventilen går inte att byta ut, utan man får byta hela ventilen.

    Det kan vara värt att rengöra ventilerna, då det kan ha kommit in sand och annat skit. Och ja det är ju en annan designmiss från Naish. Istället för att sand kan komma in på ett ställe, så kan det även komma in i varje strutt.

    Ge mig ett exempel där Naish ligger i framkant. Jag kan tyvärr inte komma på något, vare sig det är materialval, tillverkning eller design.

  • sourra

    Medlem
    7 april, 2012 vid 10:50

    Antingen har man ventilerna internt eller så har man slangar på utsidan. Har man ventilerna på insidan så är de mer skyddade men det är lite bökigare att koppla isär strutt och leading edge. Har man inte ventilerna internt så har man slangar på utsidan som istället är mer exponerade och kan spricka/ gå av men å andra sidan är de lättare att byta när det hänt något men samtidigt är det mycket segare att släppa ut luften på såna kites. Ditt sandresonemang förstår jag inte riktigt. Om det finns en koppling mellan LE och strut så kan det alltid komma in sand den vägen. Jag har haft ett jäkla gäng kites med octopus genom åren och har inte haft läckageproblem på en enda en.

    Du frågade efter områden där Naish ligger i framkant? Nu har inte du varit med i kitevärlden så länge så du kanske missat vad Naish har utvecklat under åren men inom både bräd- och kiteshapes är de drivande och 1998 utvecklade de tillsammans med bow-bröderna den första mjukvaran för kitedesign. Utan den hade inte dagens kites varit vad de är. Säkerhetssystemen som de utvecklat och patenterat har gjort kitesporten rejält mycket säkrare än den hade varit annars och de har kommit med många andra finurliga lösningar genom åren.

    De tar sina kunder på stort allvar och om man har ett problem med något som inte fungerar som det ska så är de väldigt tillmötesgående och angelägna om att problemet ska avhjälpas. Om du nu har haft otur med en kite som inte fungerat bra så är det såklart väldigt tråkigt men jag förstår inte hur det hjälper dig att sitta och gnälla i varenda tråd om en kite som du inte ens kör längre. Måndagsexemplar förekommer och det gäller alla kitemärken och produkter. Det är därför man har garanti och för att utnyttja den vänder man sig till sitt inköpsställe.

  • viktor77

    Gäst
    8 april, 2012 vid 11:12

    Visst, Naish har varit med länge, men det går inte att leva på gamla meriter. I Kiteboarding Magazines test av 2012 års kites kom Naish Park tredje sist av 18 testade kites.

    Om nu min kite är ett måndagsex, så måste de ha måndag hela veckan på Naish fabriken. För alla jag känner som kör Naish har haft problem med knäckta bommar, linor som gått av, luft som läckt ut, etc. Och ingen har valt en Naish kite igen, när det blivit dags att byta.

    Naish kites verkar mest vara ett tomt varumärke, som basuneras ut med hjälp av fina videos, websidor och köpt folk. De försöker på bästa sätt hålla liv i ett rykte om att Naish gör bra kites. Jag får väl berömma deras kundsupport, för den är verkligen bra. Men när det kommer till att åka ner till stranden, pumpa upp sin kite, surfa, packa ner och åka hem, ja då levererar inte Naish kites. Nibbes inlägg är bara ett av många bevis på det.

    Så frågar nån här på forumet om Naish är ett bra val, ja då kommer iallafall jag be personen att titta på något annat.

  • sourra

    Medlem
    8 april, 2012 vid 11:33

    Jag har sett mycket grejer hända på stränderna genom åren och kan meddela att din uppfattning att Naish ska vara mer problemdrabbat än något annat märke är inget annat än just det – din uppfattning. Och tomt varumärke, jo tjena…

  • nibbe

    Medlem
    9 april, 2012 vid 14:58

    Jag följde tipset om att skaka kiten och visa vem som bestämde och måste säga att det hjälpte att skaka en gång och nu funkar det utan problem varje gång 🙂

  • sourra

    Medlem
    9 april, 2012 vid 17:34

    Gött att höra. Hör av dig om det är nåt annat du funderar över.

  • benjamin-game

    Medlem
    10 april, 2012 vid 09:23

    Hej

    Vickor77 och alla andra som kör på Naish!

    Ja jobbar för FahlenSurf i Varberg och är Naish distributör i Sverige!

    Om du har köpet ett Naish kite från oss eller från non annan och har ett problem med den du kan alltid kontakta oss på ben@fahlensurf.se eller ring 0340 837 50!

    Vi kan alltid hjälpa er!

    Vi har inte haft så många isuse som du beskriver Viktor77?

    Ja skulle vilja kolla på din kite!

    Park 2012 har varet väldet popplar och vi har ingen problem med den! Viktor77 du kan kommer till oss så du kan testa den om du vill ! ja vet att du kommer att älska den som alla andra!

    Ja skulle vilja gärna snacka till dig Vickor77 om du kunna ring mig Tack!

    Hang loose

    Ben

  • jaca

    Medlem
    11 april, 2012 vid 08:56

    Hej

    Backventilerna i min gamla Cult lägger av en efter en, men de släpper in/ut luften i struttarna när när pumpar upp den, respektive släpper ut luften. Har tänkt att fixa detta men har inte blivit av då det egentligen inte spelar någon roll. I övrigt så tycker jag att Naish håller hög kvalité på sina grejer och dom har knappast mer problem än något annat märke jag har erfarenhet av. Så den negativa kritiken är obefogad och har man problem så vänd er först till återförsäljaren eller agenturen innan man gnäller här.

    Ha en bra dag!

  • danger

    Medlem
    13 april, 2012 vid 21:45

    Det är väl jävligt mycket bättre att vi utnyttjar tryckfriheten och delar med oss av våra egna erfarenheter??
    I varje fall jag uppskattar de inlägg där problem med utrustningar delges! Speciell från personer som Viktor som varken är team rider eller återförsäljare och därmed opartisk! Men jag förstår att folk blir upprörda speciellt med tanke på hur många personer med kommersiella intressen som hänger här…

  • sourra

    Medlem
    14 april, 2012 vid 00:36

    Det är super, fortsätt med det.

    Viktor har dock ensam haft mer problem än alla Naishåkare jag känner tillsammans haft de senaste tre åren. Det är anmärkningsvärt med tanke på att han så sent som förra hösten bad om tips för bodydragging och därför inte haft så jättelång tid på sig att få alla dessa problem. Observera att jag inte tvivlar på att han har haft dessa problem, absolut inte, och visst får han sitta här och gnälla bäst han vill. Men när han sitter och “expertbedömer” dagens kites utifrån problem som han haft med en drake som är ett par årsmodeller bak i tid så är frågan hur mycket det faktiskt tillför.

    Det händer de facto att kitegrejer går sönder ibland och som regel avhjälper distributören felen och sen är det bra med det. Därför är det ovanligt att någon i ett sådant här sammanhang uttrycker sig som han gör, speciellt i trådar som inte ens handlar om den berörda produkten, och det är även det som gör att folk som jag (som kör för Naishs svenska distributör) och folk som “jaca” (som inte har någon som helst koppling till Naish) tröttnar och biter ifrån. Visst, jag kan förstå att man sitter och klagar om man haft ett garantifel och fått långa fingret som svar men så är inte fallet här.

    Det skulle t.ex. aldrig falla mig in att sitta i elektronikforum och gnälla på Philips pga. den där teven jag köpte för tre år sedan som gick sönder och som jag reklamerade. Men vi är alla olika, whatever floats your boat osv…

  • danger

    Medlem
    14 april, 2012 vid 09:44

    Min uppfattning är att prylar ska fungera! Saker som går sönder stör mig även om jag får ut en ny på garantin (gäller även en 3 år gammal Philips TV)!
    För att skriva något positivt, så har jag valt att köra vidare på Naish trots de problem jag själv och andra har upplevt…. Min nuvarande Park 2011 har fungerat helt felfritt och jag har grymt kul med denna på vattnet! Kanske hade 2010 väldigt många måndagar?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Naish .. struttar.. problem!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.