Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Nån som vet?

  • Nån som vet?

    Publicerad av anonym-anvandare på 17 juni, 2004 vid 16:31

    Har fått problem me bussen (VW Caravelle -90).
    Det händer inget när jag vrir om nyckeln, förutom ett litet klick från startmotorn.
    Har haft av och isär den, bytt solioid, sprayat med kontaktspray och satt tillbaks den men det händer fortfarande ingenting..
    Någon som har nått bra tips eller är det bara att satsa på en ny startmotor?
    /gracias dudes!

    s svarade 19 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • patrikol

    Medlem
    17 juni, 2004 vid 20:17

    Låter som batteriet.

  • goingbananas

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 08:07

    #Kolla jordkabeln…om det är en sån där flätad pryl kan du borsta upp den. Och ta bort allt ärjat(grönt)

    #Mät strömmen till startmotorn, kolla så att den får runt 12 tror jag, är det misstänksamt lite får du felsöka i alla kablar. Mät batteriet samtidigt…

    #knacka lite med en hammare på startmotorn.

    Testa det här, annars finns det ett hemligt knep som gäller just för en caravelle. Ta en alvedon stolpiller som du lindar in i ett dumlepapper, rostar det i ugnen på 275 grader i 9 minuter, sen tar du ut det(akta så att du inte bränner dig, använd grytlapp), och lägger det ömt i avgasrörets mynning. Sen tar du en hårfön och “blåser” in det i avgasröret. Vänta i 30 minuter så får du se vad som händer. Den ska starta på ett kick…

    Bra tack hej!

  • pjoter

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 09:45

    testa det som dom ovan sagt, först batteriet om du inte gjort det. ladda och mät det så inte en cell eller flera celler har gett upp. sen byt både plus och jord till startmotorn. lättast är att köpa nån/några m fet stereoströmkabel typ 16mm2.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 13:36

    Tackar för tipsen!

    Glömde skriva att batterit var de första ja kolla å syremätte.. satt dit nya kablar å klammor me.
    Får väl testa de där me dummlepappret, värkar ju jävligt smart! grin.gif
    Får helt enkelt förtsatta mäta hela kretsen..
    (Om ingen annan har nån bra indianknep!)

  • pjoter

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 16:42

    du vet att det är starten som klickar å inte nåt relä nånstans?
    har blitt lurad av det själv. när man satt i bilen lät det precis som den slog till men så var det inte.

    annars kan jag för tillfället bara komma på en sak det kan vara.. nån har skruvat av toppen, fyllt cylindern med kemisk metall å skruvat dit den igen.. bara för att skoja med dig. wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 21:58

    jag har samma problem med min 440 vart får jag tag på en solioid har kollat mekonomen men inget resultat

  • eddie

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 22:04

    har ni provat med startkablar o en annan bil?

  • patrikol

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 23:06

    He He Batteriet var nytt! Eddie! smile.gif

  • the_novice

    Medlem
    18 mars, 2005 vid 16:29

    Tror inte det är ngt fel på solenoiden. Om du hör ett klickande ljud så försöker den dra in kugghjulen och solenioden funkar alltså. Däremot om kugghjulen är slitna så går dom inte i varandra ordentligt. Startmotorn kopplas inte in och drar runt förrän kuggarna gått in och en kontakt sluts. Om kuggarna är slitna så kan man alltså ha otur och dom står mitt förvarandra. Ett enkelt sätt att fixa detta är att drar runt motorn en liten bit förhand (tändningen avslagen!), lägg i en växel och knuffa till bilen lite för att dra runt motor lite grann. Läggs sedan ur växeln och testa startmotorn igen! Voila! cool.gif

    (Ett dåligt batteri kan också ge liknande symtom dvs det klickar till lite men solenoiden orkar inte dra in drevet ordentligt.)

  • s

    Medlem
    18 mars, 2005 vid 17:35

    Svar till:


    Testa det här, annars finns det ett hemligt knep som gäller just för en caravelle. Ta en alvedon stolpiller som du lindar in i ett dumlepapper, rostar det i ugnen på 275 grader i 9 minuter, sen tar du ut det(akta så att du inte bränner dig, använd grytlapp), och lägger det ömt i avgasrörets mynning. Sen tar du en hårfön och “blåser” in det i avgasröret. Vänta i 30 minuter så får du se vad som händer. Den ska starta på ett kick…

    [/ QUOTE ]

    Jag har alltid undrat hur dessa gamla bussar kan rulla så länge och bra. Nu vet jag! Tack! smile.gif

    /Staffan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Nån som vet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.