Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing När funkar speedbräda?

  • När funkar speedbräda?

    Publicerad av detskavakul på 2 oktober, 2013 vid 20:19

    Jag väger 70kg och är sugen på att köra speed. Har kört det mesta, nu sista tiden Formula. Skulle vilja gasa på när det är för mycket vind för formula. Funkar en speedbräda på 60 liter, runt 45 cm bred med rätt rigg från 10m/s för en lättviktare som mig? Hade tänkt köra Torkelstorp och andra plattvattenställen. Är inte intresserad av lättvinds speed eller slalom för tillfället, mer gasa på när Formulan börjar bli jobbig. Tacksam för svar, Anders

    davven svarade 10 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • kinetic

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 20:27

    Ja en den funkar från 10m/s med rätt rigg. Väger själv 85 o kör min 46.5cm breda speedplanka med 7.9 som störst, blåser det 10m/s i medelvind så är det bra tryck i regel. Skall dock tillägga att det har visat sig att speed/slalomplankan (58 bred) är minst lika snabb vid medelvind runt 10m/s men då med 9.3 istället. Har iofs bara jämfört en gång, rätt choppigt “spot” så man skall nog ta min “slutsats” med en nypa salt. Men att en speedplanka funkar bra från 10m/s är det inget tvekan om.

  • the_novice

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 21:32

    Jag väger ca 68kg har kört 6.7 som störst på en 50 liters speed bräda (starboard, iSonic 50). Det går väl igång vid ca 10m/s (med 28cm fena) och man gör då noll eller ca 28-30 knop 😉

    Det krävs nog ca 12m/s eller mer för att det skall kännas lite mera lagom. Jag har toppat kring 35 knop (på samma segel) men då blåste det nog 14-15m/s, och ett par kilo bly innanför västen hjälper.

  • davven

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 11:02

    Den där frågan är rätt svår och svara på, jag vet en kompis och jag vart rätt förbluffade när jag fick igång min i relativt lätt vind med 5.7, gäller dock och tajma en by och få in kroppstyngden i riggen fort. Min minsta är 43 cm bred, och då var det 0 eller 16 knop/över som gällde.

    Till nackdelarna hör att du kan bli besviken mkt mer ofta om du går på en för liten bräda direkt, och så går det åt rätt mycket energi och starta en liten speedbräda om det är mindre tryck i prylarna. Ofta står man och trampar och harvar och så lyckas man inte starta. Hade jag fått välja en allroundspeed från början så hade jag tagit något så nära 50 cm bredd för att sedan komplettera med mindre bräda senare. När du är över 40 knop “;)” Du får mer planing i och med möjlighet till större rigg troligtvis lättare och fått till ett bättre avg i en kortare bana. Jag lyckades visserligen nästan kräma ur 38 i display 1 sek ur min 59 cm bräda med en rak 23 cm widebase i boxen för nga månader sedan, och den dagen var inte choppen och leka med. Men som allround-speed känns 50 cm som mer optimalt i min värld. Dock så är en minsting verkligen gutt och ha de stora dagarna, men dom dagarna är ofta lätträknade.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing När funkar speedbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.