Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing När kan man köra 5/3

  • När kan man köra 5/3

    Publicerad av lance på 31 januari, 2011 vid 19:39

    Hej hej.

    Har ingen torris men en helt ny NPX 5/3. Vissa säger att den går att köra året runt men hur är det egentligen. Är iofs inte frusen av mig men vill ju inte ha is i skägget…. Ngn som kör 5/3 nu?

    Tumvante, extra 1 mm tröja, och huva så kanske det går eller?

    jocke-g svarade 13 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • mr-jibe

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 20:55

    Tjena! jag har också en 5/3a, det beror på ganska mycket hur du tänkt köra. Jag körde med min ända fram till hörtlovet (v44) sen vart det skolsegling, när jag kom hem 3v efter o då va det is så det va så länge jag körde. Kunde på slutet bli svinigt kallt utan luva och handskar så det är verkligen att rekommendera 😉 Jag frös aldrig om kroppen så jag tror att du borde kunna köra med den i princip hela året och den jag har är INTE av den typen som heter enkelneopren (som är gummiaktig på utsidan, denna gör att vattnet rinner av och inte blir lika blöt som dom andra med dubbelneopren (“tygaktig utsida”), dessa ska ha en förmåga att torka/att vattnet dunstar vilken gör att avkylningen på kroppen blir större). Har man ett par rejäla skor (jag har 5mm) så tycker jag att det borde funka, men tror inte du ska snåla med tillbehören till lemmarna 😛 så köp tjocka skor, typ 6-7mm och ett par tjocka vinterhandskar (med tunn förböjd handflata, annars är riske för kramp stor). Dock så ville jag inte chansa med att hålla värmen då man inte ska snåla med våtdräkt så jag köpte en icehawk 6mm och luva så den hoppas jag kunna vara varm med hela tiden så fort den där jäkla isen släpper B-)

    Kanske vart lite grötigt?

    Bra att veta om du ska köra 5/3 året om:

    Enkelneopren med gummiutsida
    Tjocka skor
    Tjocka handskar
    Och en luva så tror jag du borde klara dig fint 😉 Och detta ska vara enligt vad jag hört vara det som ska spela roll.

  • debkausf

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 21:01

    Funkar väl en timme typ men sedan blir det nog kallt. Nya dräkter håller värmen mycket bättre än gamla urlakade.
    Jag har inte varit ute än men så fort isen går bort så e man på g. Kör med C-skin 5/4, C-skinboots 7 mm och nordic pro 3 finger 7mm. Tänk på att det är farligt att bli liggande i vattnet länge. Jag tycker vågbräda är bättre är riktigt kallt, tycker att man håller värmen bättre.

  • m3lk3r

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 21:44

    Det funkar helt okej om du har ett underställ under våtdräkten, i ull helst då bomull och liknande blir tyyyyngt. Ett par ullsockar i skorna också + handskar och huva så äre okej!

  • blizzy

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 21:51

    Det är mycket individuellt.
    Men 5/3 + 1mm Hooded vest + ullunderställ tycker jag funkar, men man blir ju snabbast kall om händer o fötter. jag kör 5mm boots och hyfsat tjocka handskar men fryser ändå om händerna efter typ 10min.. Så det blir åka 10, stanna och “skaka liv” i händer i 1 min, åka 10 osv….
    Framförallt eftersom man håller händerna så stilla och högt i kite, att stå stilla ute utan att hålla något i händerna tycker jag funkar mkt bättre, men det är ju inte lika roligt =)

  • danger

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 22:17

    Hade inga problem med fötter och händer när jag körde i helgen med 5mm O’neill boots och Mystic Dry Glove.
    Skulle dock inte ge mig ut med min O’neill 5/3 våtdräkt (tyckte det var ganska kyligt med torris). Har ingen erfarenhet av ullunderställ…
    Mitt största problem var att det stänkte upp isblandat vatten i ansiktet, så det kändes som man stoppat ner huvudet i en Slush Puppie. Inte helt smärtfritt med andra ord!

    Men det hela hänger nog i slutänden på hur mycket abstinens man har!

  • jonty

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 22:36

    5/3a med ullunderställ funkar kanoners! aldrig frusit om kroppen, däremot tår och fingrar…

  • lance

    Medlem
    1 februari, 2011 vid 07:25

    Tack alla för grymma svar. Tycker att Dangers svar summerar det bra: “Allt beror på hur mycket abstinens man har…..”
    Åker till Kenya om tre veckor så premiären får nog bli där och så ull underställ och premiär hemma i mars. Måtte våren komma tidigt i år 🙂

  • vogon-jeltz

    Medlem
    1 februari, 2011 vid 08:16
    Lance;645617 wrote:
    Hej hej.

    Har ingen torris men en helt ny NPX 5/3. Vissa säger att den går att köra året runt men hur är det egentligen. Är iofs inte frusen av mig men vill ju inte ha is i skägget…. Ngn som kör 5/3 nu?

    Tumvante, extra 1 mm tröja, och huva så kanske det går eller?

    När kan man kitesurfa???

  • rydstrom

    Medlem
    1 februari, 2011 vid 08:17

    när det blåser?

  • pjoter

    Medlem
    1 februari, 2011 vid 08:22

    I mars lär det inte var några probem även utan ullunderställ. en tajt sittande 5/3 är helt ok att köra på. Har funkat för mig under iaf 5 vintrar och har aldrig haft underställ.
    Iår håller jag dock på att skrämma liv i min gamla dyktorris mest för att det är så segt att byta om, och alla grannar tittar så konstigt på en när man kommer hem i våtdräkt. 🙂

  • jocke-g

    Medlem
    1 februari, 2011 vid 16:02

    Jag kör med 5/3 dräkt på vintern med en extra värme t-shirt under samt väst plus huva utan problem. Senast jag körde var 11 dec seglade i drygt en timma utan att frysa. det enda jag skulle vilja ändra på är en väst med huva på så man slipper att det komemr in vatten i ryggen. Handskar använder jag dakine CWM funkar hur bra som helst. Och eftersom jag vindsurfar så är det extra viktigt med hanskar som inte gör greppet större.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing När kan man köra 5/3

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.