Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nästa steg, mindre drake och mer vind.

  • Nästa steg, mindre drake och mer vind.

    Publicerad av regfellow på 23 augusti, 2010 vid 15:19

    Vad skall man tänka på när man skall gå vidare i vindregistret?

    Vad skall man göra och inte göra?

    Vad är skillnaden på att köra 12a, 9a, 6a? Mer än att kiten rör sig mycket snabbare? Är det samma teknik när man kör?

    Kan man glömma självstart, landa?

    Finns det råd rörande vågor/bryt mer än att bodydragga ut en bit utanför? Hur undviker man att köra fatt sina linor, så man inte får dem över sig?

    Har fått rådet att förutom min 12a köpa en 7-8 för att täcka så mycket vind som möjligt…

    mvh,

    M

    acemattias svarade 13 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • superoskar

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 15:36

    Lite extra försiktighet kan väl vara att rekommendera, allt går lite snabbare och byarna är hårdare så lite mindre marginaler för att klanta sig.

    Ang storlek så är frågan om du vill kunna köra i så hög vind som möjligt eller om du vill köra bekvämt i det vindregister som täcks av dina drakar. Skaffar du en 7a så täcker du säkert mer vind men det blir ett stort glapp där du antingen är över- eller under-riggad.

    Hur mycket väger du?

    Jag väger 80kg och kör på en 132-bräda, hade jag valt två drakar hade jag kört 12/9 eller kanske 12/8 för att kunna ha så kul så möjligt i måttliga vindar.

    Vill man köra i galen vind så passar man på att fynda en 5-6a beggad på köp/sälj när man ser en.

  • regfellow

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 16:50

    Hej,

    Tack för svar!

    Jag väger 85-88kg.

    Låt säga att jag kör en 9a i 12 m/s. Det skall ju vara ganska perfekt vind för min vikt och den storleken. Är det samma som att köra en 12a i 9 m/s? Eller vad är skillnaden?

    Går det dubbelt så fort när man kör? Om man drar upp draken för snabbt, hoppar man dubbelt så högt? Om man ramlar och draken loopar, flyger man dubbelt så långt? Eller är det ungefär samma kraft pga mindre drake? Finns det någon logik?

    Vad gäller om man har en 7a i 15 m/s? osv =P

    mvh,

    M

  • sourra

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 22:35

    Det är samma princip för att köra en liten kite som för att köra en stor men allt går snabbare så man får anpassa sin åkning efter det. T.ex. är det lätt hänt att man skickar en liten kiten rakt fram i powerzone när man ska ta upp den för att hoppa (eller vid launch) om man är van vid stora kites. En liten kite har tunnare leading edge än en stor och är därmed lättare att höjda med. Du kommer uppleva det som att du går rakt upp i vind om du kör t.ex. en sjua efter att bara ha kört tolvor.

  • acemattias

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 22:44

    Mer vind och mindre drake ger mer av det gotta, högre, snabbare, farligare,
    även om draget den ger när du håller den stilla är det samma som med en större.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nästa steg, mindre drake och mer vind.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.