Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nautrvård – Ordningföreskrifter om bl.a kitesurfin

  • zoolander

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 21:11

    men snälla mille, kan inte du.. som är allsmäktig och vet allt komma ner hit och visa vart skåpet ska stå?

  • mrmille

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 22:36

    bohm, jo, helt korrekt. Bara frågade

    Zoolander. Hur orkar du? NU fattar jag varför situationen uppstått från början. En taskig attityd med en 3 årings mentala mognad.

  • zoolander

    Medlem
    28 maj, 2005 vid 06:05

    ja, det är det jag menar.. kom hit och berätta för oss om mognad och uppförande.. eller stanna kvar med din fru i skogen!

  • kaiser

    Medlem
    28 maj, 2005 vid 06:46

    Det finns vissa ställen här nere (typ “Lagunen”) där det kanske inte är så lämpligt att åka. Sen måkläppen som är ett känt naturreservat där många sälar finns kan ju oxå diskuteras.

    Vi har åtskilliga gånger varit i kontakt med länsstyrelsen, men man har inte varit speciellt intresserade av våra åsikter. Förbudet har diskuterats fram mellan ornitologer, länsstyrelse och kommun (tycker mig kunna se att det saknas en part). Vad vi kan se så finns det inga bevis för att vi stör fåglarna, vi har dock presenterat konkreta bevis som styrker det motsatta.

    Vi fick infon om ett förbud här via steffo, trots att man lovat att kontakta oss om ett förbud skulle bli aktuellt.
    I beslutet ser du vilka som fått ta del av den. Trots att man har både min och goggas adress ansågs det tydligen inte viktigt att informera kitesurfarna. I stället fick jag begära en kopia från kommunen.

    Tyvärr finns det folk här nere som uppenbarligen har en sjuklig läggning vad gäller fåglar och natur. Tyvärr sitter dessa högt upp i gräddfilen då man beslutar om friheten att röra sig i naturen här nere.

    Givetvis kommer vi att överklaga beslutet. Det grundar sig på en massa lagar om att bevara naturen, vilket då innebär att vi skulle utgöra ett hot.

  • pjoter

    Medlem
    28 maj, 2005 vid 07:06

    det kan ju vara så att zoo tyckte det var en rätt självklar sak som inte behövde förklaras. kan nästan garantera att jag inte kommer möta några förbannade människor från nåt håll då jag plockar med drakarna till uddevalla. Men här nere e vi så många att vi faktiskt tar upp en ganska bra bit av en strand då det blåser, vilket självklart upprör en del andra som också vill ha stranden för sig själva. samma som det e ett jävla gnäll på nakenbadarna.

    Personligen har jag dock enbart stött på trevliga människor när jag varit ute. det är just det som e problemet, dom tar ofta inte kontakt utan matar istället in en massa skrivelser istället för att faktiskt komma fram och försöka föra en dialog. jag hade gärna pratat med en fågelskådare om problemet men det finns inga å prata med verkar de som. dom har väl för bra camo på sig.

  • kaiser

    Medlem
    28 maj, 2005 vid 07:28

    Hillarp har ju faktiskt besökt oss. Men svårt att diskutera då han säger “Det är i princip förbjudet att surfa här” och “Det räcker med att ni tar upp en drake för att rensa flera kvadratkilometer på all fågel”

  • pjoter

    Medlem
    28 maj, 2005 vid 07:30

    fan varför va inte jag med då? e ju bara att ta upp den å peka på fåglarna som 100m bort ligger å äter i lugn å ro.

  • kaiser

    Medlem
    28 maj, 2005 vid 07:32

    nu förenklar du d allt

  • pjoter

    Medlem
    28 maj, 2005 vid 07:43

    jo iofs. men kommer han fram när vi kör så kan han allt ser att det ligger kvar fåglar. annars är han inte mkt till fågelskådare, jag ser ofta fåglar då andra e ute å kör iaf. då jag själv kör e jag ju glasögonlös å ser inte ett skit. tongue.gif

  • gogga

    Medlem
    28 maj, 2005 vid 08:26

    Ni som har problem på andra ställen är välkomna att använda skrivelsen, men säg gärna till först.

    Den är väldigt vinklad till just näset så jag vet inte om det är lönt men ni kan ju kolla på et

  • koan

    Medlem
    30 maj, 2005 vid 06:05

    Svar till:


    …Vad vi kan se så finns det inga bevis för att vi stör fåglarna…

    [/ QUOTE ]

    Jag vill ogärna förstöra någons illusion, men det glöms ibland väldigt lätt här på forumet att Sverige tillämpar försiktighetsprincipen vilket innebär att inga förändringar får ske om det inte kan bevisas att de är ofarliga.

    Detta medför:

    Bevisbördan ligger på OSS KITARE! Fågelskådarna behöver bara säga att de TROR att vår verksamhet stör flora/fauna för att ett förbud skall bli aktuellt. Detta förbud är sedan aktuellt tills VI KITARE BEVISAT att vår verksamhet är ofarlig (läs: inte skrämmer slag på fåglarna).

    Om detta kan man tycka vad man vill, men faktum kvarstår att praxis medför att vi får kämpa för att få behålla spots medan det räcker för ornitologer att säga “BU!” för att länsstyrelsen skall gå på deras linje. Skrivelsen är bra och det är på det planet man måste möta upp motståndet mot kite.

    Har NL försökt att bjuda in några beslutsfattare för att visa hur sporten fungerar och vad går ut på? När min segelflygklubb hade motigt med flygplatsen bjöds ”pamparna” in för titta/prova på och det blev genast annat ljud i skällan, man är ofta skeptisk till det man inte vet något om.

    En offentlig inbjudan har i bästa fall effekten att ni får beslutsfattare vilka är mer välvilligt inställda till kitesporten. I värsta fall blir ni ignorerade, men beslutsfattarna visar då inte något som helst intresse att ta reda på fakta man kan då in nästa skrivelse använda det.

  • eketeket

    Medlem
    30 maj, 2005 vid 07:18

    Finns det någon som försökt få till stånd en debattkväll eller liknande? Det hade väl varit det bästa att bjuda in ornitologerna och beslutsfattare från Länsstyrelsen till en öppen diskussion för att veta vad de verkligen tycker, stör sig på, vill och så vidare. Samtidigt som vi också kan framföra våra argument. Det är lite lättare att komma någon vart när man sett varandra i ögonen och verkligen vet den andra parten vill.

  • kaiser

    Medlem
    30 maj, 2005 vid 07:34

    Skrivelsen innehåller två filmer som minst sagt bevisar att vi inte stör fåglar på avstånd under ca 100m. I ena filmen är vi så pass nära fåglarna att de blir rädda då jag klappar händer. Dessutom innehåller den en bild, som iofs kanske inte väger lika tungt.
    Filmerna är på ca 10 respektive 3 min.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 maj, 2005 vid 08:03

    http://w3.vic-metria.nu/n2k/jsp/search.do
    Klicka på “Objektrapport”, gå in under Falsterbohalvön och titta på vilka fåglar som omfattas av Natura 2000, gör samma sak för Falsterbo Sjkutfält…. Titta på Foteviken titta på kartan med förbud.
    Lustigt med beslut med referens till Fågeldirektivet och Habitatdirektivet.

  • kaiser

    Medlem
    30 maj, 2005 vid 08:16

    må så vara, men kärnfrågan är inte om vi ska bevara natur och fågelarter, utan om kitesurfing stör detta.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nautrvård – Ordningföreskrifter om bl.a kitesurfin

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.